Voiko olla hyvä koulussa ja silti add?
Lapseni on aina ollut hyvä koulussa, oppii helposti, toki joutuu kokeisiin lukemaan. Numerot todistuksessa lähes vaan kymppejä. On hyvät sosiaaliset taidot, paljon kavereita ja on mielellään open apuna ja osallistuu oppilaskuntaan ym.
Mutta, hän myös häiriintyy keskittymisessä herkästi, ei meinaa saada kotona mitään "epämieluisaa" tehtävää valmiiksi (huoneen siivous ym). Paljon jää asioita viime tippaan. Ja oli esim jo päiväkodissa aina viimeinen pihalle menijä, kun katseli muiden puuhia ja keskittyi paljon muuhun mihin pitäisi.
Välillä olen miettinyt onko jotain add-piirteitä, kun keskittyminen herpaantuu niin helposti. Vai onko vaan tavallinen nuori...
Kellään kokemuksia?
Kommentit (10)
Eli ei ongelmia, ei tarvetta millekään diagnooseille.
ADHD ehkä. ADD enemmänkin syrjäytyy ja on epäsosiaalisempi.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, varsinkin peruskoulu menee helposti hyvin vaikka olisi ADHD. Ja lukiokin menee vielä lukematta läpi. Yliopistossa ei sit osaakaan opiskella, kun ei ole tottunut koskaan opiskelemaan.
Olin juuri tuollainen oppilas. Yliopistossa piti opetella opiskelemaan
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, varsinkin peruskoulu menee helposti hyvin vaikka olisi ADHD. Ja lukiokin menee vielä lukematta läpi. Yliopistossa ei sit osaakaan opiskella, kun ei ole tottunut koskaan opiskelemaan.
Ei ole ole tottunut opiskelemaan = adhd? Omg
Vierailija kirjoitti:
ADHD ehkä. ADD enemmänkin syrjäytyy ja on epäsosiaalisempi.
Tai opiskelee pomoksi, mutta on kotona kuin pieni lapsi.
Itse olen juuri tälläinen henkilö. Peruskoulu meni hyvin, sain lukematta kokeista 8-10 arvosanoiksi, sillä asiat tulivaat ulkomuistista + luin paljon vapaa-ajallani. Loppujen lopuksi opiskelu on aina ollut vaikeaa juurikin siksi, että keskittyminen herpaantuu niin herkästi ja vaikka teen kaikkeni, niin haastaviin/epämiellyttäviin asioihin keskittyminen on välillä jopa mahdotonta (toki aloittamisen vaikeus on läsnä myös asioissa joita rakastan). En ollut stereotyyppinen luokan häirikkö, sillä ylivilkkaus ilmeni päänsisäisenä sekä harmittomana liikehtimisenä (joko upposin syvälle omiin aaajatuksiini tai jouduin jatkuvasti näpräämään jotain). Koko peruskoulun mietin että miksi nämä asiat ovat minulle näin vaikeita, kun ystävilleni ne olivat helppoja ja vaivattomia. Lopulta hain tietoa adhd:sta ja lukioikäisenä sain diagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele lukemaan
Voi. Itselläni diagnosoitiin vasta parikymppisenä adhd. Se selitti aika paljon ala-asteelta tai jopa päiväkodista alkaen. Koulu sujui aina tosi hyvin eikä minun tarvinut erityisesti nähdä vaivaa koulun eteen, numerot yleensä 9-10, joskus yläasteella 7 tai 8. Ajattelu oli aina sellaista nopeaa, monet asiat tuntui itsesäänselviltä ja sitten aloin ajatella jotain ihan muuta. Minun oli todella vaikeaa keskittyä, ajatukset lähti helposti harhailemaan. Koulussa opin salaamaan tämän, esimerkiksi usein oli mukana jotain näprättävää, mutta se fyysinen levottomuus oli outo tunne. Reaaliaineista historia oli vaikeaa koska siinä piti ihan keskittyäkin siihen lukemiseen, samoin uskonto ja maantieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele lukemaan
Tietenkään koulumenestys ei poissulje tarkkaavaisuushäiriötä, mutta yleensä tuossa tilanteessa syy on vain, että koulujärjestelmä ei vaadi kaikilta tarpeeksi eikä valmista tulevaan.