Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloustilanne, ihmisten maksuvoima ja tauottomat lahjoituskeräysmainokset

Vierailija
08.05.2025 |

Minä lahjoitan mielelläni pois vanhat huonekalut, vaatteet ja kodinkoneet sekä olen antanut silloin tällöin rahaa katukeräyksissä esim. sotaveteraaneille ja Punaiselle Ristille. Mielestäni huono-osaisten tukeminen on tärkeää.

Mutta sitten tulee se isompi MUTTA: Minua on alkanut ärsyttämään ne jokaisen mainoskatkon jatkuvat "lahjoita puhelimella 20-30 euroa kohteeseen X, Y, Z". Ärsyttää myös päällekäyvät ruokakauppojen ja bussi/juna-asemien edessä päivystävät varainkerääjät. Itse otin kerran vastaan World Visionin mainosjulkaisun ja annoin (tyhmyyksissäni) sähköpostiosoitteeni. Sinne pamahti saman tien "lahjoituslasku", jota en maksanut kun otti päähän se tungettelu, ja sen jälkeen tuli viestejä ja soittoja, että "ette ole vielä lahjoittaneet kummilapsellenne". Siis mitä v...a? Luulin että se oli vapaaehtoista?

Minulla on sellainen käytäntö, että a) en koskaan lahjoita kenellekään joka tungettelee b) en koskaan osta mitään mitä mainostetaan TV:ssä enkä myöskään lahjoita kohteeseen jota mainostetaan tauotta. Osaan ihan itse tsekata osto- ja lahjoituskohteet, kuten varmasti kaikki muutkin ihmiset osaavat, paitsi ehkä dementoituneet tai digitaidottomat eläkeläisseniorit. Oma iäkäs äitini lahjoitteli suoraan puhelimellaan moneen kohteeseen (SPR, Ukraina, Pelastakaa Lapset, Diabetesliitto jne jne) ja sitten päivitteli puhelinlaskuaan. Hän lahjoitti "koska ne tietoiskut ihmisten kurjasta tilanteesta riipaisivat sydäntä". Kaunis ajatus toki, mutta ei hänellä eläkeläisenä olisi varaa lahjoittaa kymmeneen kohteeseen joka kuukausi.

Ajattelen myös sitä, että on jotenkin ironista, että kun moni on työttömänä ja elää kädestä suuhun, niin lahjoituskampanjoita puskee joka tuutista ennen näkemättömään malliin. Aika kivasti nousee työttömän puhelinlasku (tai vähenee tilin saldo) jos linkaisee 20-30 euroa muutamaan kohteeseen.

Mitä te ajattelette tästä?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla