Iäkkäällä vanhemmalla tullut jotain makumuutoksia ruuan suhteen, sanoo esim että jäätelö maistuu oudolle ja jättää ostamatta.
Myös muissa ruuissa samanlaista. Ikää 78v. Kokemuksia?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On luonnollista, että makuaisti muuttuu vanhemmiten. Harvemmin esim. yli 60-vuotiaille maistuu mikään ruoka, koska makuaisti on heikentynyt.
Sinähän et tiedä siitä yhtään mitään. Esim.monet "yli 60-vuotiaat" ovat vielä työelämässä ja pyörittävät tätä yhteiskuntaa.
Vanhukset ovat eri asia, vaikka oma 88-vuotias äitini käy säännöllisesti Hesburgerissa ja on kotijäätelöauton vakioasiakas.
Kirjoitin mutu-tuntemuksella siihen vedoten, että aika harvoin näkee yli 60-vuotiaita lihavia ihmisiä. Ja johtuu siitä, että ruoka ei enää maistu.
No voi taivas, nyt on mutut päin persettä:D Sori vaan :D
Kyllä 60v ruoka maistuu ja l
Kahtele nyt joskus vaikka prismassa. Tässä meitä mammoja asuu meidän talossa, on joku pitkä ja laiha mutta kyllä suurimmalla osalla on leveä perä ja mahankumpu, 70 - 85 vuotiaat .
Kaupan isojen tuottajien jäätelö pahaa. Itse tehty hyvää. Pienten tuottajien yleensä ok, ei aina. 60v.
Minun 70-vuotias sisareni sanoi, että makeanhimoa ei ole ollut moniin vuosiin ja siksi painokin pysyy kurissa. Itse olen 65-vuotias ja edelleen ruoka maistuu yhtä hyvin kuin ennenkin ja suklaa etenkin (joskin on pakko rajoittaa terveyssyistä). Olen normaalipainoinen, mutta kyllä vaan "saa tehdä työtä" ettei kilot keräänny - kun ruoka on niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On luonnollista, että makuaisti muuttuu vanhemmiten. Harvemmin esim. yli 60-vuotiaille maistuu mikään ruoka, koska makuaisti on heikentynyt.
Sinähän et tiedä siitä yhtään mitään. Esim.monet "yli 60-vuotiaat" ovat vielä työelämässä ja pyörittävät tätä yhteiskuntaa.
Vanhukset ovat eri asia, vaikka okma 88-vuotias äitini käy säännöllisesti Hesburgerissa ja on kotijäätelöauton vakioasiakas.
Kirjoitin mutu-tuntemuksella siihen vedoten, että aika harvoin näkee yli 60-vuotiaita lihavia ihmisiä. Ja johtuu siitä, että ruoka ei enää maistu.
No voi taivas, nyt on mutut päin persettä:D Sori vaan :D
Kyllä 60v ruoka maistuu ja l
Kyllä minulla omakannassa on kaikissa selosteissa BMi mainittu, samoin se lasketaan. 80 v.
En pidä nykyjäätelöissä siitä, että kaikki mahdollinen sotketaan sekaisin. On jäätelö, keksin murut, erilaiset kastikkeet, hedelmän palat jne. Pidän yksinkertaisimmista mauista. Siksi vaniljajäätelö marjojen kera on suosikkini. Toivottavasti minua ei diagnisoida muistisairaaksi tämän vuoksi. N62
Ihmiset hokee täällä että 60 vuotias on jo valmis hautaan, mutta samalla eläkeikä nuorilla hipoo jo 70 ikävuotta. Hmmm... Kuinkahan moni ysärillä ja nollarilla syntynyt pääsee koskaan eläkkeelle, ei varmaan kovin moni.
Normaalia. Ihmisen makuaisti muuttuu. Monet väittää että lapsena se ja se oli parempaa, vaikka olisi ihan samaa. Makuaisti vaan muuttuu, ja sen myötä mieltymykset. Aukuisenahan usein tykkää sellaisestakin, mitä ei lapsena voinut sietää - ja päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
En pidä nykyjäätelöissä siitä, että kaikki mahdollinen sotketaan sekaisin. On jäätelö, keksin murut, erilaiset kastikkeet, hedelmän palat jne. Pidän yksinkertaisimmista mauista. Siksi vaniljajäätelö marjojen kera on suosikkini. Toivottavasti minua ei diagnisoida muistisairaaksi tämän vuoksi. N62
Monet jäätelöt onkin nykyisin pilattu liiallisilla imelillä kastikkeilla ym.
Nykyisin jäätelöt on ylimakeita ja ne pursuaa vaikka mitä suolakinuskia, omenapiirakkaa, keksitaikinaa sun muuta ällöä.
Sokerin määrä asiassa kuin asiassa on aivan järjetön. Leikkeleisiin ja lihoihinkin tungetaan sokereita!!!
Joillakin lääkkeillä on sivuvaikutus makuaistiin. Itsellä sytostaatti autoimmuunisairauteen on ollut merkittävä tekijä ruokien kanssa kronklaamiseen.
Anopilla liittyy muistisairauteen. Ennen poimi ja söi marjoja paljon ja nyt sanoo ettei ole koskaan tykänny. Tämä oli ensimmäinen oire pari vuotta sitten.
Minun äitini oli viimeisinä vuosinaan (kuoli 97-v) dementikko (lisäksi kuuro, liikuntakyvytön ja melkein sokea), ja ainoa mikä hänessä oikeastaan toimi oli ruokahalut. Hän tykkäsi kaikesta ruoasta, mutta erityisesti letuista, mansikkahillosta ja kermavaahdosta.
Vierailija kirjoitti:
Anopilla liittyy muistisairauteen. Ennen poimi ja söi marjoja paljon ja nyt sanoo ettei ole koskaan tykänny. Tämä oli ensimmäinen oire pari vuotta sitten.
Mun isoäiti söi melkein pelkästään hilloa viimeiset vuodet. Mikään muu ei maistunut. Hän tosin oli yli 90 ja sairasti dementiaa.
Tahtoisin joskus tosi tulista ruokaa, vaikka maustekastiketta lihan kanssa, on vain vaikea löytää.
Muutamat makuvivahteet ovat tulleet esille helpommin nykyään.
Olen jo iäkäs, mutta mukava kuulla, ettei minulla ainakaan muistisairautta ole, koska kaikki ruoka maistuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo iäkäs, mutta mukava kuulla, ettei minulla ainakaan muistisairautta ole, koska kaikki ruoka maistuu edelleen.
Samoin, itseasiassa vähän liiankin hyvin.
Lääkkeet voivat vaikuttaa.
Solumyrkkyjen jälkeen useimmat ruoat ja juomat haisivat ja maistuivat kuvottavilta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää näin tärkeä ja täysin varma asia, täytän perjantaina 60. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää näin tärkeä ja täysin varma asia, täytän perjantaina 60. :D
Mulla on 4 vuotta aikaa valmistautua. En tiedä mitä ajatella kun rakastan kaikkea mausteista ruokaa. Tulee tylsää.
Vanhojen syömisiin vaikuttaa kun reseptejä muutetaan mutta myös hampaat on reikiä on kipeät ikenet kuin tekohampaat vaikuttaa syömiseen onko niitä hoidettu pohjattu ja vaihdettu kuin kuuluu. Myös paikkoja pitää vaihtaa nekin kuluu ja mataloituu. Implantti alkaa haista jos ikenissä tulehdusta. Suun terveys vaikuttaa yleiskuntoon. Kun vartalossa on tulehduksia ei jaksa mitään. Esimerkiksi pakasteesta sulatettu pullat ei maistu oikeilta ollenkaan koska aineet on eri. Veteen öljyyn tehtyjä. Huonot jauhot monissa patongeissa myös . Joka tuotteesta saa vähintään liikaa öljyä rasvaa sokeria suolaa kuin ripulin. Luomu on luomua teko on teko. Piraatti on piraatti. Yrittävät syrjäyttää Suomessa tuotettuja ulkomailla tuotetulla mikä pilaa tuotteet terveyden ja maut.