Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikäli sinulla on geenivirhe jossa suuri riski saada vaikea vammainen lapsi. Niin mihin ratkaisuun päättyisit?

Vierailija
07.05.2025 |

Jos sinulla olisi tai on geenivirhe kehossa niin tekisitkö siitä huolimatta lapsen kun tiedetään, että geenivirheestä seuraa vaikea vammaisuus. Miten toimisit tässä tapauksessa? 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi lasta. En pystyisi kantamaan sitä riskiä. Suhtaudun kielteisesti aborttiin, vaikka aborttiOIKEUDEN kannalla olenkin.

Vierailija
22/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi lasta.

En haluaisi altistaa lasta vaikeaan tai erittäin vaikeaan elämään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin lapsen lahjasoluilla tai sitten en tekisi ollenkaan. Ei kai kukaan halua tuollaista tuskaa tahallaan aiheuttaa. 

Valitettavasti osa ihmisistä ei ilmeisesti ymmärrä tilannetta kunnolla ja käytännössä tahallaan aiheuttaa tuskaa. Näin joskus dokumentin, jossa perheen esikoisella todettiin yllättäen harvinainen, vakava, elämänlaatua heikentävä, alle keski-ikäisenä kuolemaan johtava perinnöllinen sairaus. Hän oli perinyt epäsuotuisan geenin molemmilta vanhemmiltaan, jotka eivät tienneet olevansa kantajia. Vanhemmat kuitenkin päättivät hankkia toisenkin lapsen esikoisen tulevaksi hoitajaksi vaikka todennäköisyys periyttää ongelma oli 1/4 ja tämä oli heillä tiedossa. Jostain syystä päättivät luottaa tuuriin eivätkä käyttäneet alkioiden seulontaa (en tiedä olisiko ollut saatavilla mutta dokumentissa käsiteltiin sitä myös ja siihen oli ohjattu muistaakseni sirppisoluanemian periyttämisriskissä olevia pareja) tai myöskään lahjasoluja. Toisella lapsella todettiin sama sairaus muutama vuosi syntymän jälkeen.

Vierailija
24/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenivirheelliset alkiot voidaan nykypäivänä seuloa jo ennen raskautta. Hyvillä mielin voi tehdä lapsia.

Virhe pitää olla tiedossa.

Normaalissa seulonnassa suurin osa kehitysvammoista jää löytymättä.

Niin tässä aloituksessa puhutaan periytyvästä geenivirheestä, joka omassa suvussa esiintyy. Kehitysvammainen lapsi voi sitten syntyä ihan kenelle tahansa.

Vierailija
25/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin lapsen, villi raskaus eli ei lääketeollisuuden puuttumista, rakastaisin lasta täysillä joka päivä raskauden aikana.

Jos olisi vammainen niin sitten tilanteen mukaan, voi olla että jättäisin adoptioon/laitokseen, tai sitten en. Riippuen tilanteesta ja tuntemuksista. 

Mutta se on varmaa, etten osallistaisi lääketiedettä yhteenkään raskauteeni, synnytykseeni tai lapsen elämään.

Vierailija
26/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenivirheelliset alkiot voidaan nykypäivänä seuloa jo ennen raskautta. Hyvillä mielin voi tehdä lapsia.

Niin tässä aloituksessa puhutaan periytyvästä geenivirheestä, joka omassa suvussa esiintyy. Kehitysvammainen lapsi voi sitten syntyä ihan kenelle tahansa.

Kyllä luonto korjaa niitäkin. Ehkä ap:n kannattaisi katsella neuvoja vähän muista lähteistä kuin tiedeukoilta, he eivät ole mikään todellisuuden virallinen totuus vaan yksi mielipide muiden joukossa.

Vierailija
27/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tarvitse jossitella. Olen saanut sterilisaation 23 vuotiaani johtuen sukuni sairaushistoriasta. 

Vierailija
28/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavan munasolut hedelmöitettiin labrassa ja seulottiin sieltä terveet alkiot

Vierailija
29/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko se geenivirhe silti periytyä siihen lapseen, vaikka hän ei itse olikaan sairas? Koska onhan se geeni periytynyt siihen vanhempaankin, vaikka hän on itse terve, ja sitä tuskin voidaan seuloa, ettei tuo lapsi kanna sitä geeniä???

Kyllä minä unohtaisin lapsenteon, enkä levittäisi viallisia geenejäni. 

Et ole sitten ainakaan lukiota käynyt? Jos geenivirhe on tunnistettu ja tiedetään mihin geeniin se liittyy, se voidaan testata alkiosta tai sikiöstä. Aina sairaus ei ilmene, esim. x-kromosomissa periytyvä sairaus, jos xx -nainen on perinyt terveen x:n ja sairaan x:n niin värisokeus ei ilmene, kun taas miehellä xy se ilmenee.

Oikeassa olet. Olen viimeinen sitä ikäluokkaa, jotka ei vielä päässeet aloittamaan  peruskoulua, josta olisi voinut päästä lukioon, vaan jouduin köyhän perheen kymmenentänä lapsena tyytymään siihen, että vain rikkaiden perheiden lapset sai opiskella/pääsi keskikouluun ja lukioon. Sillon sekä keskikoulu, että lukio oli maksullisia ja matkatkin olisi pitänyt maksaa itse. Ei puhettakaan, että niihin olisi päässyt. 

Toki pakollisten koulujen jälkeen olen opiskellut parikin ammattia, mutta silloin ei edes ollut mahdollista päästä mihinkään parempiin kouluihin, ellei ollut vähintään keskikoulu käytynä.  

Olen silti pärjännyt elämässä hyvin ja ymmärsin lukea ammatin, jossa on töitä riittänyt. Kohta pääsen eläkeelle. Voin sitten vaikka käydä sen iltalukion,

Pakko vielä kehaista, että lapset on kaikki korkeakoulutettuja. Nykyään on niin kätevää, kun opiskelu on oikeastaan ilmaista. Toki on nuorten vuokrat maksettu opiskeluaikoina, että ovat pystyneet opiskelemaan ilman lainoja. 

Vierailija
30/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin lapsen, villi raskaus eli ei lääketeollisuuden puuttumista, rakastaisin lasta täysillä joka päivä raskauden aikana.

Jos olisi vammainen niin sitten tilanteen mukaan, voi olla että jättäisin adoptioon/laitokseen, tai sitten en. Riippuen tilanteesta ja tuntemuksista. 

Mutta se on varmaa, etten osallistaisi lääketiedettä yhteenkään raskauteeni, synnytykseeni tai lapsen elämään.

Tää nyt varmaan on trolli. 

Vierailija
31/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin niinkuin av-mammat. Pykäisin viisi lasta joista neljä olisi "erityistä" ja yksi muuten vain omituinen ja valittaisin täällä päivät pitkät kuinka on niin kovin vaikeaa.

Vierailija
32/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä luonto korjaa niitäkin. Ehkä ap:n kannattaisi katsella neuvoja vähän muista lähteistä kuin tiedeukoilta, he eivät ole mikään todellisuuden virallinen totuus vaan yksi mielipide muiden joukossa.

Kyllä niillä "tiedeukoilla" vain paras tieto asioista on.

Vierailija
33/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko se geenivirhe silti periytyä siihen lapseen, vaikka hän ei itse olikaan sairas? Koska onhan se geeni periytynyt siihen vanhempaankin, vaikka hän on itse terve, ja sitä tuskin voidaan seuloa, ettei tuo lapsi kanna sitä geeniä???

Kyllä minä unohtaisin lapsenteon, enkä levittäisi viallisia geenejäni. 

Tietysti voi. Ei näköjään ole perusasiat hallussa

Vierailija
34/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä ihminen olet. Villi raskaus, voi mitä paskaa

Vierailija
35/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannan erästä mitokondriosairauteen mahdollisesti johtavaa geenivirhettä, lapsi voi saada minusta 0-100 prosenttia tätä virheellistä mitokondriota, itsellä mitokondrioista noin puolet huonoja. Olen silti tehnyt kolme lasta sillä puhjetessaan ei vaikuta älyyn tai elinajanodotukseen tai edes lihaksistoon.

Todella itsekästä, häpeäisit. Ja totta kai tuhansien eurojen lääkeannokset maksetaan verovaroista. Sinä se vaan porsit, olet ällöttävä ihmis perrse.

Vierailija
36/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi vammainen niin sitten ti juulanteen mukaan, voi olla että jättäisin adoptioon/laitokseen, tai sitten en. Riippuen tilanteesta ja tuntemuksista. 

Minne laitokseen jättäisit? Missä sellaisia on? Aika kylmä myös olet. Oma lapsi laitokseen.

Vierailija
37/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on helppo vammainen lapsi?

Vierailija
38/38 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on juurikin tuo geenivirhe. Tiesin jo 15 vuotiaana, että lasten teko ei kiinnosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan