* * * MARRASMURUJEN MA-TI-KE * * *
Kommentit (35)
Hmm...köyhyys galluppi...
Mitähän siihen no rahaa ei ole liikaa meilläkään ollaan molemmat talvi aikaan aina työttömänä ja nyt keväällä/kesällä mies pääsee aloittamaan hommiaan tuola metsässä eräreitin tekijänä toiminut jo kolme kevättä ja kesää sekä myöhäiseen syksyyn.
Mutta eripä siitä paljoa kerry.
Säästövinkkeinä semmosta että leipoo leivät itse jos syö vaaleata laipää,tai voihan sitä ruisleipääkin leipoo jos osaa...
Sitten ostaa vaatetta käytettynä tai alesta ja ostaa ale ruokaa jossa päiväyksiä jäljellä pakastimeen ja kasvattaa itse perunoita ja posrkkanoita niin paljon kuin mahdollista niin ei tarvis niitäkään ostaa niin paljoa.
Sitten rahan säästövinkkinä se että meillä ei isot rahat säästy ollenkaan,mutta sitten 5senttiset-20senttiset säilyy purkissa kaapissa kun niin pienillä ei mitään viitsi erikseen mennä osteleen.
Sitten vielä Joelaalle siitä perhekahvilasta että sain anopin kyytimään meidät sinne joten toivottavasti sit nähdään siellä maanantaina.
Mutta nyt taas pyykin pariin viikkaus kesken ja kahvin juonti ja tuntuu että kesken on taas kaikki mahollinen...
toivoovauvaa ja Joel
Mä yritin oikein miettä miten meillä rahaa säästetään. Pääperiaate on se, et ollaan pihejä vähän kaikessa. Mieheni erityisesti on varsinainen saituri; mikään ei saisi maksaa mitään tai ainakin pitää olla vähintään 50% alennus. Omat vaatteet ja kengät ostetaan yleensä siis alesta ja kaikki isommat ostokset " kilpailutetaan" eli (raivostuttavuuteen asti) kierretään eri kauppoja etsimässä vielä halvemmalla jotain tuotetta. Aikaa palaa, mut rahaa säästyy.
Puhelinluettelon alekupungit on aina tarkkaan käytetty ja niitä on myös kukkarossa mukana.
Auto meillä on aina ollut sellainen, että ollaan voitu maksaa se käteisellä eli ei mitään auto lainoja ole koskaan maksettu. Nyt on ollut jo kolme vuotta sama auto, joka on ollut kyl oikea lottovoitto. Farmari Skoda Felicia vm 1995, jossa on älyttömän isotavaratila ja se on toiminut mainiosti. Maksoimme siitä 1700 e. Ajamme lähinnä tässä lähitienoolla ja miehen työmatkat 15 km päivässä, joten mitään kallista ja kuluttavaa autoa ei tarvitaiskaan. Pyöräillään ja bussillakin menään paljon. Ja kun on tollainen halpa auto on siinä vaan ihan pakolliset vakuutukset, ei mitään kallista kaskoa.
Jonkun verran reissaamme kotimaassa ja ollaan oltu paljon yötä kavereilla ja sukulaisissa. Teltta on hyvä majoituspaikka kesällä. Kansallispuistoissa ja retkeilyreiteillä on yleensä kivat telttapaikat ja usein löytyy kaivot, vessat ja polttopuutkin valmiina. Lapset tykkäää, eikä maksa mitään. Paikkoja voi etsiä luontoon.fi sivuilta. Tosi moniin paikkoihin pääsee autolla ihan lähelle, et ei tarvii kantaa kamoja pitkiä matkoja. Alkuhankinnat on toki aika kalliita, jos ei ole telttaa ja makuupusseja, mut telttoja voi myös vuokrata esim. Suomen Ladun jäsenseuroilta.
Yksi hyvä hankita paikka on muuten huutokaupat. Niissä on usein myös varsin hauskaa, kun ne meklarit on sellaisia supliikkimiehiä. Suosittelen lämpimästi ihan ajan viettenäkin. Me ollaan ostettu monenlaista erittäin halvalla kuolinpesien huutokaupoista. Rohkeesti katsomaan vaan. Niissä voi usein maksaa myös pankkikortilla, joten ei tarvii ollaa käteistä mukana.
Sit miehen ja pojan tukat leikataan kotona sellaisella kotiparturikoneella. Ihan hyvät tulee ja on helppoa.
Me ollaan kyl vähän sellaisia elämäntapanuukailijoita, et vaikka rahaa oliskin niin sitä ei raaski käyttää ja ollan totuttu vaatimattomuuteen. Et semmosia tuli nyt mieleen.
Tyttö oppi muuten just eilen kääntymään ja nyt sit pitää koko ajan kääntyä. Ja sit huudetaan kun ei pääse kääntymään takaisin. :=)
t:Lempi ja Inkeri
Voisin aika lailla lainata tuota Lempin tekstiä :-) Meilläkin säästetään vähän kaikessa. Mies ajattelee samoin, mikään ei saisi maksaa mitään tai ainakin vähintään se 50% ale. Samoin meillä ostetaan auto käteisellä, eli halvimmasta päästä on :-o Kaikki mahdollinen korjataan ja huolletaan itse. Itselle harvemmin ostetaan mitään ja lapsille pääasiassa kirppiksiltä. Jos reissataan, niin kotimaassa ja telttaillen. Mutta harvoin ja yleensä vain isovanhempien mökillä. Lehtiä ei tilata, ei harrasteta (mitään maksullista), puhelinten käyttöä rajoitetaan... Ja ne huutokaupat on hyvä juttu, vaikkei ollakaan monessa käyty.
Paljon voisi kuitenkin vielä muuttaa! Pitäisi leipoa itse enemmän (meillä ei ole kunnon pakkasta), marjastaa enemmän, vakuutuksiakin voisi ehkä karsia, pitäisi käyttää kestovaippoja, ruokakuluja pitäisi minimoida (vielä tulee ostettua leivänpäälliset, kaljat (!), puolivalmista toisinaan, joskus " herkkuja" ...) ja ostoksia sekä niiden tarpeellisuutta yleensä miettiä paremmin. Ja vaikka nuukaillaan, niin silti ollaan joissakin asioissa mukavuudenhaluisia :-(
Meillä kun minä olen ollut useamman vuoden työtön ja mies tuskin edes keskituloinen, niin rahassa ei kylvetä. Tuohon nähden, mikäli meillä ei olisi rakennussuunnitelmia ja niistä hurjasti kuluja, niin tultaisiin ihan kohtuullisesti toimeen. Nyt tosiaan pitää miettiä, milloin menee taas pankkiin juttusille... :-(
Me olemme molemmat köyhistä perheistä, joissa rahaa ja tavaraa ei ole ollut liiemmälti. Se varmaan aiheuttaa sen, että mieskin on melkoinen hamsteri ja itse haluaisin antaa lapsille enemmän kuin mitä itse sain. Vaikka tiedän, ettei tavara onnea tuo, mutta olisi kiva, jos joskus olisi jotain uutta (edes kengät...).
Ihanaa oli lukea, että TIITIÄISEN pojalla leikkaus meni hyvin :-) Nyt täällä ollaan sormeta ja varpaat ristissä toivomassa, että toipuminen edistyisi hienosti! Lähetämme pienelle miehelle toipumishaleja ja pikkuisen keijun tiellään liian suuret murikat siirtelemään :-)
Nyt laatuaikaa esikoiselle!
TalviSalama kera trion
Nykylääketiede on kyllä ihmeellistä! Usein olen miettinyt, miten paljon nykyaikana voidaan tehdä. Hienoa että leikkaus meni hyvin ja toivottavasti toipuminen lähtee hyvin käyntiin. Nämä pikkuihmiset taitavat olla niin sitkeitä ja palautumiskykyisiä, että jää aikuiset kakkoseksi.
Huomaan muuten aktivoituneeni kirjoittelussa :). Aikaisemmin seurailin lähinnä taustalla, mutta nyt aikaa tuntuu olevan surffailuun ja kirjoitteluun ja ehkäpä olen päässyt alku-ujoudestakin :). Usein nettipalstoja lukiessa kyllä ihmettelen sitä, miten henkilökohtaisiakin asioita ihmiset kirjoittelevat ja valokuvien kera :D. Heh, ihan kaikkea en itse kuitenkaan haluaisi jakaa, ainakaan tunnistettavasti :D.
Köyhäilystä ja taloudellisuudesta.. Itse ostan kaikkea mahdollista alennusmyynneistä, vaatteita, kenkiä, mattoja, verhoja jne. Kirppareilta olen ostanut kirjoja, sillä luen paljon. Lihaa ostan usein " viimeisen päivän alesta" ja pakastan, on muutenkin kiva ottaa pakkasesta ruokaa eikä lähteä kaupasta jokaista jauhelihaa erikseen ostamaan. Jossain mielessä olen aika pihi, mutta toisaalta kulutan paljon. Esim vaatteita tulee ostettua turhankin paljon. Nykyään olen alkanut miettimään ekologisuutta. Se motivoi minua olemaan ostamatta, kun ajattelen miten paljon sitä kuormittaa kaikella kuluttamisella. Lastenvaatteita kierrätämme kavereiden ja sisarusten kanssa. Vauvatarvikkeita ostimme paljon käytettynä ja ne laitetaan taas kiertoon kun oma tarve loppuu. Mitäs muuta, no ainakaa nmeillä ei ole kalliita harrastuksia (lue, ei mitään harrastuksia). Lenkkeily ja ulkoilu on toistaiseksi ollut ilmaista, katsotaan muuttuuko tämän kiistellyn uuden hallituksen myötä ;).
Meillä minä olen se pihtailija ja rahasta huolehtija. Mies taas ajattelee että kyllä me pärjätään. Toisaalta mies ostaa vain tarpeeseen, minä ostelen enemmän mielihalusta.
Tällaista.. Nyt pikkunen karjuu sen verran vaativasti että on mentävä!!
Toinen yritys tänään, kirjoittelin aamulla niin pitkään ( kirjoittelu siis keskeytyi aina ) joten kun sen valmiiksi sain, katosi se nettitaivaaseen taas niin kuin minulle usein käy, ai että taas harmitti...
Tiitiäisen pikkuiselle pikaista toipumista, hienoa että kaikki mennyt tähän asti hyvin! ja jaksamista koko perheelle.
Vauvauinti päästään aloittamaan sunnuntaina, jännää! Uimapukua pitää lähteä ostamaan, tietäisi vaan oikean koon ja mallin. Onko täällä muita vauvauimareita joilla tietoa ym. muita vinkkejä. Mennään tosin vielä infotilaisuuteen ennen aloitusta joten varmaan sielläkin selviää moni asia.
Taloudesta ja säästämisestä: ei mekään mitään huipputuloisia olla, ehkä siinä keskituloisia ( brutot 2000 euron paremalla puolella molemilla ) Nyt ei tietenkään minulla ihan niin hyvin. menot meillä on mielestäni pienet, oikeastaan harrastuksiin menee rahaa mutta ei hirveitä summia niihinkään. Itse esim käyn liikuntaseuran järjestämissä jumpissa enkä missään kalliilla salilla. Miehet pelaa jääkiekkoa ja uimassa käydään. Meillä on matkailuvaunu joten lomailukin on suhteellisen edullista. Etelänlomista ei olla niin kiinnostuneita, niitä on tullut aikoinaan harrastettua jo.
Kierrätys toimii sukulaisten ja tuttavien kesken niin lasten vaatteissa kuin harrastusvälineissäkin. Tykkään koluta halpahalleja ja alet meilläkin käytetään hyödyksi. Ruokaostoksissa säästän kun käydään kaupassa harvoin ja suunnittelen viikon ruuat etukäteeen.
Nyt vauvaa viihdyttämään, meillä on nyt ollut oikea sylikissa pari päivää, yhtään ei tunnu viihtyvän itsekseen, onneksi on kantoliina..
Tiitiäisen poitsulle vaan tosiaan pikaista paranemista! Hieno homma, et leikkaus meni ongelmitta. Suomessa taitaa olla ihan maailmanlaajuisestikin hyvä toi lastenkirurgia yms.
toivoovauvaa: Joo, voisin kanssa yrittää päästä ens viikolla tulemaan. Tai pääsenhän mä, kun lähden vaan, mut pitää mennä ton poitsun ehdoilla. Eli jos se vetelee unia sillon kymmenen aikaan, niin tuun sit ku se herää! Ekat unet kun riippuu siitä mihin aikaan sitä heräillään/noustaan ylös...
Vinkki kaikille, joilla se kirjotus joskus keskeytyy tai kirjottaa jotain maratoonia :) kannattaa kopioida teksti varulta, niin ei harmita sen häviäminen. Helpoiten onnistuu näppäinkomennolla ctrl+A (valitsee tekstin), sit ctrl+c (tekstin kopiointi). Sit jos käy tosiaan niin et pitää kirjautua uudelleen, niin tekee sen ja sit vaan liittää sen tekstin uuteen viestiin... Niin ja liittäminen tapahtuu helposti ctrl+V komennolla. Toki samat hommat onnistuu hiiren kakkosnäppämellä avautuvasta valikosta. Ite melkein aina kopsaan tekstini, ottais aika tavalla pattiin, jos se katois!
Meillä oli tosiaan tänään 4kk neuvola. Tiedot laitoinkin jo kasvupinoon. Mut jos jotakuta kiinnostaa, eikä jaksa mennä kaiveleen esiin sitä pinoa, niin lyhyesti mitat: 7885/65,5/42,1. Eipä siellä mitään erikoisempia ollukkaan tällä kertaa.
Hmm.. Säästämisestä. Ei täälläkään rahassa ryvetä, mut jotenkin se vaan tuntuu riittävän ilman ihmeellisempiä säästämisiä! Vaatemenot meillä on aika pienet, tosi harvoin ostellaan uusia vaatteita ja sittenkin kun ostellaan, niin sieltä halvimmasta päästä sitten. Kenkiä ostetaan vaan oikeeseen tarpeeseen, eli aikas harvoin niitäkin. Lehtiä ei tuu kun muutama. Vauva-lehdenkin aattelin lopettaa, kun tilausjakso loppuu. Sitten kun maitoa kuluu aika paljon, niin monesti haetaan Lidlistä isompi erä kerralla, kun siellä se on litralta aika paljon halvempaa, kun muualla. Varsinkin vähälakt. maito, mitä mies juo. No sit noita vauvatarvikkeita tuli hommailtua kirppikseltä mm. Nyt on tosin tullut sorruttua ja oon ostanu pojalle ihan uusiakin vaatteita, aika kalliitakin, mut kun ne on vaan nii ihania! Ei semmosia mistään kirppareilta löydä! Suureks osaks tietty on kierrätys/kirppis vaatteita, mut pitäähän sitä olla muutama " edustus" vaatekin! ;)
Mutta taidan mennä katseleen telkkaria. Niklaskin nukahti yöunille jo reilu puol tuntia sit...
joelaa ja Niklas yöunilla
Huomenta :)
Täällä ollaan just heräilty ja sellasta piti lähteä kyselemään, että oletteko muut huomanneet päivä- tai yöunissa muutosta sen jälkeen kun vauva on oppinut esim. kääntymään?
Meillä nukutaan ihan sikeästi yhtä päätä 20.30-04.30 tai -05 asti eli nukkuu vaan eikä yritä esim. kääntyä. Mutta nukuttuaan noin pitkään, niin syötyään tossa 04.30-05 aikaan ei meinaa enää nukahtaa niin hyvin uudestaan kun alkaa yrittämään masulleen (eikä siis osaa nukkua vatsallaan, mutta haluaa vaan käyttää uutta taitoaan) ja juttelee sängyssään.
Kyllä yleensä nukahtaa vielä uudestaan mutta siihen voi mennä sellanen puolisen tuntiakin sen jälkeen kun on siirretty syömästä takaisin omaan sänkyynsä. Ja jonkun kerran on alkanu itkeskelemään kun ei ole sitte heti taas väsyttänyt, mutta yleensä vaan itekseen juttelee tai touhuilee kääntyäkseen.
Eihän toi sinällään mikään ongelma ole, koska nukkuu jo n. 8 tuntia tossa aikasemmin yhtä päätä, mutta olis kiva että poika malttais nukkua ihan rauhassa vielä syötyään sinne seittemään asti ilman noita kääntymis-urheilemisia, koska siinä tulee sitte välillä tosiaan itku ja joutuu itse sitte valvomaan myöskin.
Mukavaa keskiviikkopäivää!
Piparminttu
kirjoittelen pitkästä aikaan,kun meillä tämä netti nykyään pelittää vain kännykän kautta täällä maalla,elikäs ollaan saatu muutettua talven aikana.
kukista,itsellä sormet syyhyää laittamaan tuota pihaa kun on ihan kuorittu kaikki mahdollinen pois,ja onhan tuolla marja puskia yms ja oma mansikkamaa jonka viime kesänä ison mahan kans lapiolla käänsin ja istutin reilut 100 taimenta huhu,huh..
meillä vaan pitää tarkoin kukat harkita ja valita kun meinaa tuo aurinko porottaa suurimpaan osaan pihaan koko päivän.
meillä riku on kääntynyt jo pari viikkoa eli oppi kääntymään joskus 3,5kk iässä itsestään.
taistellaan maitoallergiaa vastaan ja tuota ihottumaa,huoh.meinaa välillä päähän ottaa.
meillä syödään edelleenkin yöllä 2-4kertaa,tuntuu että enempi tapa kuin nälkä.
mitä olette mieltä joko voisin laittaa esikon 3v ja vauvan samaan huoneeseen nukkumaan,kun meinaa minun uni olla koiran unta,pienikin kitinä ja tämä mamma on pystyssä,syöttämässä ja hyssyttelemässä.
no ei se nyt niin paljoa ota päähän etteikö uudelle tulokkaalle ole tilaa ja voimia,eli kävimpä tuossa ultrassa kun ei ollu menkkoja kuulunu vieläkään(tietty tein testinkin ensin ja + oli) ja siellähän se pienen pieni vauvan alku köllötteli laskettu ois 5.11 joten varmasti tulee alle vuosi ikäeroa.
riku syntynyt 11.11-06 38+2,ja esikoinenkin on syntynyt 38+4 viikoilla..
että näin ihanaa kevään odotusta tänne kuuluu..
lumien sulamista odotellessa on mukava seurata rikun kehitystä ja uuden tulokaan kasvua ja huomata miten isolta pojalta niko (kohta3v)näyttää.
onnellinen(mutta välillä väsynyt) toukokuunäiti rv7+2 kera poikien
Ekaks tuohon, et miten vaikuttanut yöuniin, kun opittu kääntyilemään...no, kun se taito meillä opittiin, niin ekat kaks yötä oli tosi levottomia, mutta kyllä se siitä sitte, nyt maltetaan ihan nukkuakin. Yöllä jos herätään, niin tutti on hukassa, tutti suuhun ja uni jatkuu. Meillä mennään nukkumaan siinä 20.00 ja herätään 6.30-7.00 Ihan hyvin siis.
Säästämisestä, mä oon aika huono siinä, vaikka kuinka yritän.
Poltettavat meillä poltetaan takassa, lasit ja metallin kierrätän ja sanomalehdet joita niin paljo ettei ehi polttaa takassa. Vanhat vaatteet myyn kirpparilla ja loput vien spr:lle, ne siis mitä ei saa myytyä.
Vaatteita en osta kirppareilta, kun en koskaa löydä mitää kivaa, vaikka kuinka etin.
Niin ja siis ei me mitää rikkaita olla, mukavasti toimeentulevia ja säästämistä pitäs opetella...itseasias nyt aattelin alottaa tollasen et kierrätän vielä enempi, tai lajittelen roskat et ulkoroskiksen sais käydä tyhjääs joka toinen viikko, kun nyt se tyhjätään joka viikko...alku kai tuokin :)
Oikein paljon onnea teidän perheelle!! Hienoja uutisia :)
Onnea Toukokuunäidille plussan johdosta! Varmaan kuitenkin ihana asia alkujärkytyksen jälkeen ;-) Olikos se nyt sitten kolmas lapsi tuloillaan? Suo anteeksi, imetysdementiani vuoksi en muista kaikkea lukemaani...Joka tapauksessa, toivon, että kaikki menee hyvin. Meillä on esikoisen ja keskimmäisen välissä likimain 1v3kk ja täytyy myöntää, että jossakin vaiheessa huusin hoosiannaa kun oli niin raskasta...ei muuten, mutta kun molemmat sairastelivat jatkuvasti ja parisuhde oli ihan karrella. Ei sikäli, olisin valmis samaan rumbaan vaikka heti, enkä kadu päivääkään sitä, että tuo ensimmäinen " sarja" tuli niin peräkkäin. Heistä on ollut paljon iloa ja seuraa toisilleen.
No, äkkiä se aika menee ja ennen kuin huomaatkaan, muksut ovat jo isoja koululaisia ja sinä ihmettelet miehesi kanssa, että tässäkö tämä nyt oli ;-) Toivottavasti tulen pian perässäsi plussan kanssa :-) Menkat eivät ole vieläkään alkaneet, mutta varmaan sitten kun aloittelemme kiinteitä toukokuussa ja kun yöimetys jää pois...
Ihanaa oli myös lukea, että Tiitiäisen pojan leikkaus sujui ongelmitta. Nyt vain pikaiset paranemiset sinne päin. On se hurjaa, että viikon kuluttua pääsette jo kotiin, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. On tuo kirurgia ihmeellistä...Goretex-paikkoja yms...:-)
Säästämisvinkkejä: Minä en ole kyllä mikään säästäjäihminen, mutta vuosien varrella olen oppinut katsomaan kilohintoja tuotteista. Ei kannata siis katsoa yksikköhintaa vaan ostaa sitten isompi satsi (ja vaikka pakastaa osa) kun niin tulee yleensä edullisemmaksi.
Lähde kauppaan selkeän ostoslistan kanssa, ei tule ostettua mitään impulsiivista. Tai lähetä mies kauppaan, jos on saitaa sorttia. Meillä mies ostaa juuri sen mitä pyydän, eikä sorru mihinkään ylimääräisiin ostoksiin.
Pidä aina perustarvikkeita kaapissa, (jauhoja, kananmunia, makaronia yms...) ja osta pakkaseen kinkkusuikaleita tai savurouhelihaa. Näin saat äkkiä tekaistua uunissa vaikkapa suolaisen piirakan tai pannarin.
Suosi kesällä kasviksia, sillä ne ovat edullisia ja niistä saa hyvää ja kevyttä keittoa, ruokaisaa salaattia tms. Osta muutenkin mieluummin " oikeita" perunoita kuin esim. ranskiksia yms. Ovat tuhannesti edullisempia ja paremman makuisia (esim. uuniperunat)
Vältä Stockan Hulluja päiviä tai Sokoksen 3+1 päiviä, ellet halua tehdä impulssiostoksia :-) Käy niissä vain jos sinulla on tarvetta ostaa vaatteita edullisesti. Vaatteet kannattaa muutenkin ostaa alennusmyynneistä.
Eipä minulla tainnut tulla mitään uutta tuohon säästämisgalluppiin.
Asiasta seitsemänteen: Meidän ekaluokkalainen toi eilen koulusta jotkut Taysin tutkimuspaperit lasten kuorsauksesta ja unihäiriöistä. Pojan suuresta vastarinnasta huolimatta ajattelin täytellä laput ja toivoa, että pääsemme tuohon tutkimukseen. Tietää sitten kahta yötä sairaalassa jos niin pitkälle pääsemme...onko muille tullut vastaavanlaista tutkimuskyselyä?
On varmaan ollut jo puhettakin, mutta miten pitkään teillä vauvat jaksavat valvoa? Tuota Ainoa ihmettelen kun eilen ei päiväunien jälkeen nukuttu enää yhtään ennen yöunille menoa, tai no yhdet vartin unoset otti kun torkahti tissille siinä seitsemän pinnassa. Eli valvoi klo 15-21:30 saakka...nukkui kyllä ihan hyvä yöunet, mutta jotenkin ihmetyttää. Päikkäritkin ovat vaunuissa sitä luokkaa, että välillä katsellaan maisemia ja sitten torkahdetaan uudelleen...
Nyt pitää lopettaa jotta pääsen suihkuun.
Kanelisokeri
Onko muilla jotenkin kummallinen olo? Minulla alkaa ilmeisesti tuo yöheräily, vaikka vähällä pääsenkin, vaikuttamaan yleisolotilaan.
On sellainen huippaava olotila ja tuntuu, ettei ajatus pelaa. Yöllä saatan etsiä vauvaa lakanoiden välistä kun herään ihmettelemään, missä hän on. En siis muista laittaneeni häntä takaisin sänkyynsä, vaikka olen mielestäni ihan selkeänä (siis heränneenä) hänet imettänyt.
Puhun välillä ihan puuta heinää, enkä jaksa keskittyä oikein mihinkään sekä teen ihan hölmöjä asioita. Illalla alan pilkkiä niin pahasti jo klo 22, että on pakko mennä nukkumaan kun meinaan pudota sohvalta. Päällimmäisenä on kuitenkin tuo höntti olo, joka ei katoa millään. Tuntuu samalta kuin olisi tehnyt töissä monta peräkkäistä yötä putkeen. Silmät kulkevat edellä ja maisema tulee vasta perässä ;-)
Kaipa tämä on ihan normaalia, vanha vain ei jaksa :-)
Kanelisokeri
toukokuunäidille plussaonnittelut!
Meillä oli tänään 5kk neuvola ja toinen piikki siis, ei aiheuttanut kuin pientä suuttumusta ja meni ohi nopeaa. Edellistä piikkiä 3kk iässä tyttö itki pitkään ja kovaa... Mitat oli 7780g ja 68cm ja saa jatkaa pelkällä tissillä vielä sen kuukauden.
Tulipa mieleen gallup-aihe, eli minkälaiset neuvolantätit teillä on? Tuletteko hyvin juttuun ja saatteko mielestänne hyviä neuvoja ja muutenkin hyvää palvelua? Itse olen todella tyytyväinen lastenneuvolan terkkaan, on kokenut, eläkeikää lähestyvä ja ottaa kyllä kaikki asiat ihanan rauhallisesti. Ja vaikka on oppinsa saanut aikoja sitten, niin on ihan selvästi koko ajan opetellut uutta ja omaksunut sitä, aina saa kyllä pätevät ja hyvät neuvot. Ja tullaan siis tosi hyvin juttuun! Esikoisen kanssa oli ihan toisenlainen täti ja siksi olen tästä niin onnellinen :)
Köyhyysg: noita samoja keinoja meilläkin käytössä... Sillä säästää paljon, ettei osta mitään ;) Kyllä haaveilen vaikka minkä tavaran hankkimisesta itselle tai lapsille, mutta ei kyllä tosiaan juuri mihinkään ylimääräiseen ole varaa, syksyllä vielä vähemmän. Vaatteita en osta itselleni juuri ikinä muualta kuin alesta, vissiin yhdet farkut on viime vuosina ostanu normaalihinnalla... Samoin lapsille, alesta ostetaan, kirppikseltä vähemmän kun saan niin paljon käytettyjä siskoilta ja yhdeltä kaverilta, että ne vähät jotka itse hankitaan, niin hankitaan sitten uutena (mutta alesta...). Miehen harrastus maksaa jonkin verran, mutta ei hirveitä. Mulla ei ole mitään maksavia harrastuksia. Jos jostain pitäis vielä tinkiä, niin ne olis nuo lehdet. Mutta jotenki tuntuu, että pakko tilata sanomalehteä, ettei ihan ole ulkona maailman menosta!
Ruoassakin voisimme säästää, mutta siitä en halua sillä tavalla tinkiä, että syötäis epäterveellisesti. Eli ensin katson sen terveellisimmän vaihtoehdon ja vasta sen jälkeen katson hintaa.
Mutta eipäs nyt kai sitten muuta!
Marrastoive
Ekax Toukokuunäidille onnittelut plussasta=)!
Mein pääsi pikkumies tänään osastolle=)! Osastolla tosin jyllää nyt joku pöpö (olisko noro...),mutta kovasti siellä oli entisestään vielä tehostettu hygieniaa että toivottavasti siltä nyt säästyis pikkunen... Happiviiksetkin oli jo nyt illalla otettu pois,pari kanyyliä vielä menee,mutta koko ajan onnex vähemmän piuhoja ja letkuja=)!
Kovin siellä jo päivällä isille ja äidille juteltiin ja kateltiin silmiin,mutta uni vaan voitti ja hyvähän se on pikkusen nukkua ja kerätä voimia. Meneehän hälle tietty vielä kovat kipulääkkeetkin (morfiinia ja Buranaa) joista on tokkurassa.
Mutta eiköhän tämä tästä,päivä kerrallaan...=)!
Me tultiin miehen kanssa käymään kotona,ollaan yö ja lähetään aamulla takasin kohti Helsinkiä,nyt jo kamala ikävä...
Mutta mä en nyt ehdi mitään muuta...toisella kertaa...
Vielä iiiiiiiisooooo kiitos-hali teille kaikille ihanille Muruille=)!
Tiitiäinen78
Alkuun upea homma et tiitiäisen pojalle kuuluu hyvää! Jaksamisia toipumiseen, pienet on ihmeen sitkeitä ja paranevat hämmästyttävän nopeasti.
Kukista: Minä myös ilmottaudun poropeukaloiden joukkoon.On mulla joskus ollu kukkia, lähinä palmuja, katuksia ja anopinkilei ja joitakin roikkokasveja mut enää ei ole ollenkaan. Allergiat vaivaa ja porukka alkaa heti päskiin esim kastepöydänkukat oli melkein heti laitettava pois kun sisällä ei voi pitää ja meillä kun on niin kiire aikataulukin etten ehtis kyllä hoitaakkaan. Eden parvekkeeelle en laita kun elukat pyörii sitten. Kukat ovat tosi kauniita ja ihania ja siksi olenkin siirtynyt enemmän näihin muovikukkiin.
Kysytään nyt vielä eläin galluppi myös: Meillä sama juttu allergisia ollaan mut lapset on todella eläinrakkaita. Siksi aikamoinen pehmoeläinjoukkio meillä onkin. Joka viikko käyvät katsomassa tuttujen 5.ttä koiraa jnee. mut siis omia ei ole. Lapsena mulla oli kissa, hiiriä, undulaatteja jonkin aikaa.
Mu kerrostalossa asutaan ja itse en ole ollenkaan eläinihminen, en siis koe olevani vastuullinen koska en jaksais nosuta pissattamaan koirai esim ja siksi meillä ei varmaan olis eläimiä ilman allergioitakaan.
Eläimistä kyllä tykkään mutten niin paloa et haluaisi itselleni. Jonkin verran myös vaikutta et mua puri lapsena 7-v koira aika pahasti.
Mites köyhyys galluppi: Ei kukaan varmaan huomannu. Eli kyselin tossa pari päivää sit säästövinnkejänne!
Nyt kahvin keittoon ja 3- v haluu banaania!