* * * MARRASMURUJEN MA-TI-KE * * *
Kommentit (35)
Wilma oli taas vähän levoton yöllä ja söi useampaan otteeseen,mutta kuten joku eilen kirjoitti heti kun nousin ylös hän jatkoi tyytyväisenä uniaan (grrr).
Sääli ettei kevät vielä voittanutkaan,aika masentavan näköistä tuolla ulkona.
Gallupeista: minä olen sellainen äiti etten mene edes postilaatikolle ilman meikkiä.En ole vaatetuksen osalta turhamainen,meikki vaan on minulle ' must' .Vaatekauppaan olisi todellakin asiaa,mutta rahat ovat niin vähissä ettei juuri nyt voi.Onneksi on kesä tulossa sillä capreja ym kaapeista löytyy.Sais vaan t-paitoja ja parit kengät lisäksi :)
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
Jas ja Wilma
Meillä on nyt reilun viikon ajan käännytty myös selältä masulleen, joten poika sitte ehtikin hyvin oppia taidon ennen 4kk ikää :) Voi että kun tuntuu jo että hän on niin iso kun touhuaa jo valtavasti koko ajan ja pyrkii istumaan sylissäkin kovasti jo itekseen ihan pystyssä ilman tukea, mutta en uskalla kyllä antaa vielä niin istua vaan että nojaa sentään ja istuu vähän puoli-istuvammassa asennossa enimmäkseen.
Ja ainoa yösyöminen pojalla on nyt jo muutamien viikkojen ajan ollut tossa aamuviiden aikaan (käy unille 20.15-20.30), joten saa nähdä milloin mahtaa olla ensimmäinen yö kun ei syö yöllä ollenkaan.
Maija Vilkkumaata oli ainakin Effica ainakin käynyt katsomassa viikonloppuna ja minäkin olen samaisen konsertin käynyt jokin aika sitte katsomassa. Tykkäsin TOSI paljon! :)
Meillä ei onneksi ole vielä ainakaan (koputan puuta) minkäänlaista flunssaa tai muutakaan ollut. Ja toivottavasti ei tulekaan, koska kyllähän vauva ehtii sairastamaan myöhemmin vielä ihan riittävästi.
Mukavaa alkanutta viikkoa muruille!
Täälä ei yllätyksenä tullut toi ns.takatalvi...
Koko ajan mietittiin miehen kanssa että milloin se iskee,no toivottavasi ei kovin kauaa kestä.
Tuon loskavaiheen vois mieluusti hypätä yli.
Eli ei oltu vielä mietitty talvivaatteiden vaihtamista kevyimpiin,koska muutoin lapset olisivat varmasti kipeenä.
Olen tuttava porukoista huomannut että ollaan melkein viimeisiä jotka talvivaatteistaan luopuu...
No ei olla kovin usein kipeenäkään,jokainen vuosi ollaan oltu kerralla useemman päivän kipeenä ja sit loppu vuosi terveenä.
Yleensä to kipeänä olo ajoittaa tälle loppu talvelle eli helmikuu-maaliskuu välille niin kuin tänä vuonnakin.
Mites muilla joko sitä viherpeukaloa syyhyää?
Mä mielelläni laittelisin jo istutus ruukkuihin siemeniä mutta aikaisimmat istutukset pitää tehdä vasta seuraavalla kuulla.
Ensimmäisenä ruukkuihin menee huhtikuussa vesimelonin siemenet...
Mutta nyt muihin puuhiin kun Joel kerran vielä nukkuu...
toivoovauvaa ja 2 lasta!
Toivoovauvaa, sinäkö se olit edellisessä ketjussa, joka sanoi olevansa innokas kasvimaalla möyrijä? Ihan todellako vesimelonista voisi saada satoa? Alkaa kiinnostaa minuakin :). Minulla ei tähän saakka ole ollut kasvimaata, mutta nyt ajattelin laittaa ainakin mansikkaa ja perunaa. Omalta maalta on kiva hakea uusia perunoita ja mansikoitakin olisi mukava saada edes naposteltavaksi. Lisäksi ajattelin laittaa porkkanaa ja ehkäpä jotain salaattia. Parasta kun aloittaa rauhallisesti :D.
Tavallisesti olen istuttanut kukansiemeniä näin keväällä ja tavallisesti suurin osa taimista on kuollut kuivuuteen tai märkyyteen :). Tärkeintä minulle on kuitenkin päästä kokeilemaan ja jospas jonain päivänä vielä onnistuisin :D. Aikanani asuin kerrostalossa ja minulla oli vain pieni parveke. Parveke oli täynnä kukkalaatikoita, istutuslaatikoita jne. Ei siis ollut edes paikkaa mihin istuttaa taimia, mutta kasvatin silti ja mieheltä meinasi mennä hermot kun parveke oli niin täynnä tavaraa :D. KAiken lisäksi asuin hissittömässä talossa viidennessä kerroksessa, eli ruukut, multa ja muut tykötarpeet piti kantaa ylös ja sitten lopulta myös alas :D.
Flunssa tuntuu minullekin olevan tulossa. Toivottavasti saan sen nujerrettua. Lämpimät kelit olivat taas hämääviä ja taisin sitten vilustuttaa itseni. Toivotaan että vauva pysyy terveenä. 1kk vanhana poika sairasti jo ensimmäisen nuhansa ja se ei ollut hauskaa.
No nyt täytyy lähteä aamutoimiin, kun pikkukaveri vielä nukkuu...
Eli entinen naapurini oli kylvänyt vesimelonia ja ne kaikki onnistuivat ja jopa kukkivat valitettavasti kukat kylmettyivät koska hän oli laittanut ne liian myöhään,joten mahdollisesti onnistuvat jos kylvää ja esikasvattaa ajoissa.
Kannattaa myös valita huolella siemenet kun osa on herkkiä lämmön suhteen kun taas jotkut siemenet ovat avomaalle soveltuvia,kunhan vaan on aurinkoinen paikka!
toivoovauvaa ja syli haisuli,joten vaipan vaihtoon....
Minä olen myös innokas kasvimaan laittaja, ja lapset tykkää kun omassa maassa on herneitä, porkkanoita ym. Myös uusia perunoita on kiva kasvattaa. Vesimelonia en ole kokeillut, kupitsoita kyllä ja niille käy aina huonosti vaikka keväällä sisällä taimet idätänkin. Kukkivat elokuussa, syyskuussa on pienet raakileet kun jo tulee pakkasyö joka tappaa koko kasvin... Kesäkurpitsat taas helposti tekevät paljonkin satoa.
Meillä on kaksi hoitopöytää, yksi kummassakin kerroksessa ja ne on ahkerassa käytössä. Sofia tykkää tosi paljon köllötellä hoitopöydällä, ja usein pidennämme hoitotuokiota laulelemalla ja loruttelemalla. Kraanan alla pesemme harvoin, käytämme enimmäkseen kosteuspyyhkeitä. (koska termostaattimme ovat huonot, vesi on vuoroin kuumaa, vuoroin kylmää)
Täällä oli herätys jo puoli seittemältä tänään... Pikkasen väsyttää. Kaheksan maissa meinas tulla uni pikkumiehelle, mut ei sit unta riittänykkään. Nukku jonkun 10 min ja heräs niin naureskellen. Mä ite olin just ehtiny silmäni ummistaa, niin otti vähän pattiin.. :)
Lähin sit käymään toisen kerran tossa MLL:n perhekahvilassa. Niklas viihty ja jakso olla yllättävän hyvin, vaikka katselikin menoa suurimmaksi osaks vain sylistä. Piti vaan lähteä puolta tuntia ennen pois, kun rupes väsy iskeen. Sit se päätti nukahtaa noihin vaunuihin! Just kun oon saanu sen kopan siitä heivattua, niin sitten se uni kyllä maistu rattaissa! Noh, kyllähän se tossakin nyt vetelee unia melko hyvin, kun selkänoja on ehkä korkeintaan 45 asteen kulmassa. Saishan sen ihan makuuasentoonkin, mut aattelin, et en ala ronklaamaan. Saas nähdä kauan nyt jaksaa nukkua.
Mulla on kyllä viherpeukalo niin keskellä kämmentä, et en ymmärrä itekään! :P Tällä hetkellä ainoa kasvi mikä huushollista löytyy on toissa jouluna anopilta saamani joulukaktus. Se jopa kukki uudelleen viime jouluna, tosin jo ennen joulua, et oli vähän aikasessa... Sit tossa oli yks rahapuu, joka sekin lopulta kuukahti. Oli vähän huonossa mullassa ja se oli niin haaranen, et se roikku ruukun ulkopuolella. Mä vaan en oo niin innostunut kasveista/kukista. Et sit jos mulla tosiaan joku muutama harva on, niin enhän mä niitä muista kastella jne.. :) Että se siitä. Mä joudun passaamaan tän keskustelun aiheen! :D
toivoovauvaa: Oletko ensi viikolla menossa perhekahvilaan? Siellä on kuulemma ohjelmasta poiketen jotain neuvola-asiaa tai jotain.
Huomenna on meillä 4kk neuvola. Taas oikeen jännittää, et mitähän mittoja tulee. Sanoisin, et voi olla jo kaheksan kiloo ainakin lähellä, jos ei mee rikki.. Ja pituutta saattas olla siinä 64-65 cm. Katotaan osuinko ees lähelle?! :)
Eilen käytiin vähän kylästelemässä. Käytiin tosiaan mun vanhempien luona ja sit mun mummulla ja sit miehen vanhemman isosiskon luona. Äänestämässäkin käytiin. Kaippa se oma ehdokas läpi meni, en oo kyllä ihan varma, mut luulisin kyllä. En oo niin järin kiinnostunut koko politiikasta.
Tuli tosiaan vähän takapakkia tohon kevääseen, mut kyllä se siitä! :)
Ehtisköhän sitä laittaa kaverille mailia...
joelaa ja Niklas ulkona nukkumassa
On mukamas niin kova kiirus aina, ettei kerkee kirjotteleen, lukemassa käyn kyllä mut sit ku alkais kirjottaan niin tulee muuta...
Yritännyt muistella aiheita..
Hoitopöydästä, meillä on semmonen taitettava, mis punkka alla (jota ei käytetä kun on mielestäni kummallinen :) ) hoitopöytänä ihan ajaa asiansa tuolla kodinhoitohuoneessa, vois sen pian laittaa poiskin kun tulee lattialla peitolla vaihdeltua vaipat ja sängyn päällä myös paljon.
Kukista, tykkään kyllä ja odotankin kovasti kesää et sais laittaa pihaa, viime kesä meni puita kaadellessa ja puskia tuhotessa.
Tehtiin me mansikkamaaja valkosipulit myös laitettiin syksyllä maahan, saas nähä tuleeko satoa. Mansikkamaata meinaan laajentaa tänä kesänä.
Yhen omenapuun ja kirsikkapuun aion istuttaa ja uus joku pensasaita pitäs keksiä etupihalle.
Täällä oli aivan älyttömästi pensaita ja puita, eikä tontti mikään kovin iso ole, kummasti suureni ja avartui piha kun hävitettiin kaikki pois :)
Vuorenkilpeä täälä on sieläsun täälä, koitin viimekesänä niitäkin tuhota, mut en siinä vaiheessa raskautta uskaltanut alkaa lapioimaan niin rankasti, joten nyt ne lähtee, inhoan yli kaiken kyseistä kasvia.
Voi ei millään malttais oottaa et pääsis pihan kimppuun :)
Olikohan muita aiheita, intouduin niin noista pihahommista et kaikki muu unohtu:)
Noh, palaillaan myöhemmin.
Mut ei tää yllätys olut, nythän on vasta maaliskuu puolessa välissä!
Meillä on räkäistä porukkaa. Just ennen hiihtolomaa oli flunssaa ja neiti 4vee on yskinyt siitä lähtien. Paheni vaan taas ja lämpöäkin pukkaa. Silmät rähmii tytöllä ja vauvalla aamuisin. Keitetyllä vedellä oon pyyhkinyt, kun ei päivällä rähmi, eikä silmät punota.
Meillä on hoitopöytä. Fantasia-sarjan lipasto, jossa taso päällä. Tilava ja tukeva, mä tykkään!
Mä oon kyllä ajatellut mennä vaununkopalla vielä niin kauan, kunnes istuu oikeasti itse. Matkarattaita oon kyllä välillä miettinyt lisäksi. Autoon kun pitää reissussa mahtua paljon muutakin,kuin vaunut.
Vaatteita en itselle paljon malta ostella, lapsille mieluummin. Yritän silti kulkea suht siistin näköisenä. Meikki on arkipäivää ja mielestäni oma peilikuvakin on siedettävämpi niin. Jos kuljen kotona resuvaatteissa ja ilman meikkiä, sitä tulee ihan sellanen vetelä olokin. Painoa olis tosin saatava taas tippumaan, niin olokin olis taas erilainen. Silloin on kivempi ostaa myös itselle vaatteita! Kosmetologilla oon käynyt sillointällöin, akneongelmien vuoksi. Parturissa käyn noin 8 viikon välein. Paitsi nyt on ollut hurja tauko ja tukka alkaakin olla jo ylipitkä ja juurikasvu paistaa. No ensi viikolla pääsen virkistäytymään!
Puutarha kiinnostaa aina vaihtelevasti. Anopin jäljiltä tätä pihaa on tullut muokattua omanlaiseksi. Tuulille vinkiksi, että heisiangervot on ainakin nopeakasvuisia ja näyttäviä puskia. Me istutettiin niitä pari syksyä sitten. Ja mä voin ottaa vastaan niitä vuorenkilpiä, jos muuten menis kaatopaikalle! Mulla on pari paikkaa, johon tarvisin peitteeksi.
Meidän " hammas " voikin olla ns kalkkisaostuma. Alaikenessä on sellainen pieni valkea ryyni, mutta ei se tunnu siitä kasvavan. Siskon pojalla näitä oli ennen hampaitten puhkeamista.
Mitähän muuta... Olihan tässäkin jo
Kiitti vinkistä, täytyypä pitää mielessä tuo heisiangervo.
Saat kyllä noita vuorenkilpiä niin paljon kun haluat, kaatopaikalle menis muuten.
Meillä kans tytöllä oli aikoinaan alaikenessä semmonen valkonen pallukka, ihmettelinkin et mikä ihme se on, mut niin se vain häipy ja hampaat on tilalla.
Pikakuulumisia täältä Helsingistä...
Poika pääsi tänään jo heti aamusta klo 8 leikkuriin ja kaikki oli menny onnex ihan hienosti=)! Reiät on nyt sitte paikattu,toinen Goretexillä ja toinen ompeleilla. Pikkumies on ainakin huomiseen teholla ja ehkä sitte keskivkona osastolle.
Jos kaikki menee ihan hyvin eikä tuu takapakkeja päästään vkon päästä jo kotiin,mutta sen näkee sitte lähempänä...=)!
Kiitokset kaikille tsempityksistä,olette ajatuksissa=)!
Nyt kahville ja sitte päikkäreille,illalla vielä teholle kattoon poitsua=)!
Tiitiäinen78 ja ukko
Hienoa, että leikkaus sujui hyvin!!
Kovasti jaksamisia teille sinne!
Eli meillä mennään vielä täysimetyksellä. Neuvolassa sanoin viimeksi että jatkan tätä vielä ainakin kuukauden ja kiinteistä ei sitten puhuttu sen enempää. Nyt olen uteliaisuuttani maistattanut pojalla pari kertaa soseita ja olisinkin kysynyt että onko kiinteiden aloituksessa yksi ja ainoa oikea tapa (tuskin??) vai voiko sitä alkaa kokeilemaan millä tahansa? Miten te olette aloittaneet kiinteillä? Ja entäs vellit, millon niitä syötetään? :) Tarkoitus on tosiaankin vielä imettää ja neuvolasta varmastikin saan ohjeita kun kiinteiden aloittaminen " oikeasti" tulee ajankohtaiseksi, mutta miten te olette aloitelleet?
Tulisin mielelläni jos täältä korvesta vaan saa kyydin,pitää yrittää anoppia saada kuskaan meidät sinne.
Olisin nytkin tullut jos olisin kyydin saanut.
Harmittaa kun asuu täälä sivukylällä niin minnekkään ei pääse ilman autoa ja kuskia ei meinaa löytyä silloin kun kyseessä ei ole hengenhätä.
Mutta nyt taas pyykkään...
toivoovauvaa...
Täällä yksi, joka tappaa kaikki kukat ja muut kasvit... Viime kesä oli eka kun meillä oli tuota pihaa rivarin takapihan verran ja sinne muutaman pensas iskettiin ja yhden perennapenkin perustin. Ei nyt ihan mennyt ne niin kuin piti ;) Mutta elossa silti ne kasvit vielä, ihme... Kukkasipuleita istutin vielä syksyllä, saa nähdä nouseeko mitään keväällä pintaan... Viherkasvit sisällä saa aina aika karun kohtalon. En osaa hoitaa, vaikka kuinka yritän!
Apple_Pie kyseli kiinteiden aloituksesta. Periaatteessa voi aloittaa millä vaan, monet suosii perunaa, mutta itse meinaan tällä kertaa aloittaa jollain muulla, ehkä porkkanalla. Katsotaan kuukauden kuluttua... Perunaa ne neuvoo kuitenkin neuvolasta eka antamaan, jos sieltä kysyy... Vellit sitten, niitä ei ole pakko antaa ollenkaan. Me ei haluttu opettaa esikoista pullolle turhaan enää siinä vaiheessa, eikä tämän toisenkaan kanssa meinata vellejä antaa ollenkaan. Iltapuuro pitää nälkää kyllä paljon paremmin kuin velli.
Mutta eipäs nyt muuta :)
Marrastoive ja Aino päivän yli 5kk
Peruna, maissi, bataatti, kesäkurpitsa on hyviä aivan ekoja. Perunasta kannattaa valita jauhoinen ns uuniperunalajike, saa sileän soseen. Ja paljon tissimaitoa(/korviketta, jos sitä on syötetty) ekoihin soseisiin.
Mä oon alottanu aina näillä, sitten pian hedelmiä marjoja jne. Kaura- ja riisipuuroa ekoina viljoina ja kanaa, sekä possua ekoina lihoina. Mutta niihin on jonkin verran matkaa ensimmäisistä lusikallisista :)
Vellejä en oo koskaan antanut, koska puuro on mielestäni parempi vaihtoehto ja meillä on aina nukahdettu tissille.
Soseet oon tehny itte ja pakastanu jääpalamuotteihin. Niistä sitten siirtäny pakastusrasioihin. Pakkasesta on helppo ottaa sitten nappi lihaa, pari kasvista ja perunat oon keittänyt parin päivän tarpeisiin.
Toki on ostettu myös valmiita, etenkin hedelmäsoseita.
Toisaalta tekis jo mieli maistatella, mutta toisaalta, ehtiihän sitä!
Nämä siis minun kokemuksia kahden lapsen kohdalta...
Tiitiäisen perheelle erityiset terkut! Ja pieni suojelusenkeli matkaan!
Huh, vieläkin väsyttää! Käytiin 22 tunnin risteilyllä tosiaan viikonloppuna kaveriporukalla, hauskaa oli mutta eipä oikein tullu nukuttua. Poika ja mummu olivat pärjänneet erittäin hyvin täällä kotona, eli kaikki hyvin :-)
Kiinteistä: meillä on maisteltu jo, aluksi sitä perunaa sekoitettuna Tutteliin mutta siitä ei tuntunut tykkäävän. Nyt ollaan annettu valmista peruna-porkkanasosetta ja se on ollut ihan ok. Mutta tämä siis vasta maistelua ja totuttelua, neuvolatädin kanssa juteltiin että ehkä kannattaa aloitella vähitellen kiinteitä, että yösyötöt vähenisi. Nyt on heräillyt edelleen nelisen kertaa yössä syömään, meikäläisellä meinaa loppua voimat. Vaikka mistäs sen taas tietää mikä auttaa, mutta jotain tässä on yritettävä.
Mukavaa viikon alkua kaikille!
Anyara & Joel
esikoiselle aikanaan annoin ensiksi perunaa sekoitettuna rintamaitoon; ei tykännyt. Hedelmäsoseet kelpasi, ja kasvissoseita saatiin menemään niin että sekoitin hedelmäsosetta mukaan kasvissoseeseen. Kakkoselle aloitinkin banaanilla, ja hyvin upposi. Ja kyllä meillä muutaman viikon päästä on kasvis/lihasoseetkin kelvanneet, eli vaikka makealla aloitettu niin kyllä " ruokakin" kelpasi.
Vellejä ei annettu koska eivät osanneet syödä tuttipullosta. Puuroa lusikalla joskus lähempänä puolen vuoden ikää.
Sofialle annoin viime viikolla ensi kerran peruna-porkkanaa. Pari teelusikallista häneen lusikoin, ja ainakin saman verran hän sylki pois.... ilmeestä päätellen ei ollut mieluisaa.... Sitten en antanutkaan mitään moneen päivään, eilen annoin hiukan persikka-banaani-sosetta ja ne lusikalliset hän nieli ihan innokkaana. Eli ehkä me harjoittelemme tätä nielemistä nyt alkuun hedelmäsoseilla.
Vellien antamisesta en ole vielä päättänyt. Sofiahan osaa syödä tuttipullosta, joten voisi olla aika helppoa antaa lapselle vellipullo, verratuna puuron kanssa sotkemiseen.... Sofiahan voisi vaikka syödä iltavelliä samalla kun luen satua pojille....
Ja yllätti suomalaiset :-P
Meillä ollaan taas aikaisin hereillä. Yleensä en vain ehdi koneelle ennen puolta päivää. Nyt päätin olla nopea.
Tiiti veteli tisua yölläkin taas kolmen tunnin välein. Eilen lukaisin nopeasti keskustelua tuttivieroituksesta. Pitäisiköhän meidänkin... :-/ No, ei meillä tutti niin tärkeä ole, että uskoisin sen olevan mukana vielä vuoden päästä. Tai mistä tietää. Meillä ovat pojat heittäneet tutin itse menemään jo ihan vauvoina; eivät oikein sitä koskaan kelpuuttaneet. Nyt tämä neiti kyllä tuttia lutkuttaa, muttei koko aikaa. Olen ajatellut, että puoli vuotta saa imeskellä sitä ja sitten ruvetaan katsomaan, tarvitseeko rajoittaa tilanteita joissa sitä syö. Lapsen mukaan mennään. Kunhan tuolla on sitten jokin muukin lohduke, johon turvautua. Pojilla se on aina ollut riepu...
Meillä taitaa olla kevätflunssaa. Minullakin kurkku kipeä ja esikoinen sitä valittanut jo pari päivää. Nyt hän sitten taas yskii ja on nuhainen. Keskimmäinenkin tuntui aika lämpöiseltä äsken, kun kävin kokeilemassa... Ehkei tänään sitten päästä ulos vaan tulee siivous- ja askartelupäivä...
Nyt täytyy jo mennä, mutta mukavaa alkavaa viikkoa muruille!
TalviSalama kera trion