Typerä kysymys, mutta en löytänyt googlesta vastausta. Katetroidaanko aina jos nukutetaan?
Nuorella tulossa nukutuksessa tehtävä polvioperaatio. Nyt on saanut päähänsä, että hän ei suostu leikkaukseen, koska ei halua katetria. Voiko sitä pyytää olla laittamatta?
Kommentit (70)
Niin kaikelle on syynsä. Jos henkilökunta suosittelee, kannattaa antaa asettaa kateri. Muuten on varmaan turha sitten itkeä rakonrepeämää ja uutta leikkausta :D
Ei mua ainakaan ole katetroitu nukutusta varten. Oli kyllä nopeat leikkaukset ja nukutettuna olin n. 2h. Ennen sektiota kyllä katetroitiin ennen epiduraalia ja oli kyllä todella veemäinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on leikattu kolme kertaa. Sappileikkaus, ei katetroitu. Nilkkaleikkaus, ei katetroitu. Kohdunpoisto, katetroitiin vasta kun oli nukutettu.
Hyvä. Kiitos vastauksesta. Ehkä siis on mahdollista että ei katetroida. Kaikenlaisia pelkoja sitä nuoren päähän tuleekin, mutta hyvä että uskalsi sanoa niin saatiin selvyys. Onhan tuo muutenkin pelottava juttu. ap
Polvileikkaus pelottava juttu...🤷
Ei lapsille sellaisia laiteta. Ja miksi helvetissä polvileikkaukseen pitää nukuttaa?
Mut on nukutettu ja leikattu monesti. Kahdesti ollut katetri, kerran laitettu nukutuksessa ja toisen kerran oli jo valmiiksi. En edes tiennyt etukäteen ekakerralla että sellainen laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsille sellaisia laiteta. Ja miksi helvetissä polvileikkaukseen pitää nukuttaa?
Kyllä laitetaan ja aivan samoista syistä kuin aikuisille. Lapsille löytyy pienemmän koon katetreja, niin kesto- kuin kertamalleja.
Kokeileppa tehdä onnistunutta kirurgiaa lapselle hereillä, onnea vaan :----D
Minulle on tehty kolme leikkausta eikä ole leikkauksen vuoksi katetroitu. Sen jälkeen kyllä, koska heräämisen jälkeen ei rakko suostunut toimimaan eli en saanut pissattua vaikka oli ihan kamala hätä. Katetrointi ei tuntunut miltään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle pantiin katetri nukutuksessa, eikä siinä mitään lupia kyselty.
Vähän sama kuin pitäisi anestesian aikana herättää ja kysyä lupa saadaanko korjata romahtanut verenpaine, asettaa vuotavaan valtimoon pihditys jne. Saadaanko ehkäistä virtsarakon ja munuaisten mahdollinen vaurio? O.o
Vierailija kirjoitti:
Ei laiteta, jos on lyhytkestoinen leikkaus. Esimerkiksi päiväkirurgisiin ei nykyään yleensä laiteta, vaikka nukutetaan. Riippuu siis pitkälti leikkauksen kestosta. Kannattaa ilman muuta kysyä leikkauksen suunnittelusta. Katetri laitetaan nukutuksessa, joten kipua siitä ei tunne. Ja ainakin naisille helppo toimenpide.
Ei ole aina helppo toimenpide. Minulle laitettiin se jotenkin väärin ja aiheutti koko ajan kipua, kun heräsin. Kipu kesti noin 2 kk leikkauksen jälkeenkin eli jotenkin onnistuivat möhläämään laiton.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty kolme leikkausta eikä ole leikkauksen vuoksi katetroitu. Sen jälkeen kyllä, koska heräämisen jälkeen ei rakko suostunut toimimaan eli en saanut pissattua vaikka oli ihan kamala hätä. Katetrointi ei tuntunut miltään.
Virtsaumpi iski minullakin leikkauksen jälkeen. Ehkä lääkkeiden ehkä operaation aiheuttaman tilan takia. Onhan nuo isoja juttuja keholle. Kylläpä helpotti katetri. Aika äärirajoilla meni jo rakko varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokeileppa tehdä onnistunutta kirurgiaa lapselle hereillä, onnea vaan :----D
Opetela suomea, reppana. Katsotaan sitten uudestaan. AP ei puhunut lapsesta missään kohdassa, vaan nuoresta. 100 %:n varmuudella ei nukuteta pieneen polvioperaation.
Multa leikattiin rintasyöpä, ei katetroitu.
Minut on leikattu monta krt, ei koskaan katetroitu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on leikattu kolme kertaa. Sappileikkaus, ei katetroitu. Nilkkaleikkaus, ei katetroitu. Kohdunpoisto, katetroitiin vasta kun oli nukutettu.
Hyvä. Kiitos vastauksesta. Ehkä siis on mahdollista että ei katetroida. Kaikenlaisia pelkoja sitä nuoren päähän tuleekin, mutta hyvä että uskalsi sanoa niin saatiin selvyys. Onhan tuo muutenkin pelottava juttu. ap
Toivottavasti et lapsellesi sanonut että se on pelottavaa.
En. Lapsella itsellä on paljon kysymyksiä ja huomaan kyllä että se pelottaa. Ja nyt kun se on näin lähellä niin pelottaa enemmän ja tulee enemmän kysymyksiä mieleen. Ap
Ihmiset ei monesti edes tiedä että on katetroitu, jos ei tule puheeksi. Niin usein katetri on vain anestesian ajan, laitto ja poisto nukutuksen aikana.
Kirjauksessa saattaa lukea tyyliin "valmistelut tavalliseen tapaan", mikä kattaa paljon kaikenlaista piuhan ja lätkän asennusta, putsausta ja puunausta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. En ole lääkäri. Lääkäri meille kertoi, että operaatio tehdään nukutuksessa. Ap
Minulle on tehty sektio nukutuksessa -katetri anestesiassa, kaksi sektiota puudutuksessa, katetri laitettu, olkapääleikkaus nukutuksessa, ei katetria, polvileikkaus spinaalipuudutuksessa, ei katetria. Ei tarvitse pelätä, eikä missään nimessä perua toimenpidettä. Jos katetri tarvitaan, sen voi laittaa nukutuksessa, mutta ei välttämättä kannata poistaa anestesian aikana, koska se helpottaaa huomattavasti elämää leikkauksen jälkeen. Ei ole paha juttu.
Olin juuri kaulaleikkauksessa joka kesti kaksi tuntia. Ei katetroitu. Leikkauksen jälkeen osastolla hoitaja huolehti kyselemällä onko pissaus alkanut toimia. Ja kun alkoi jotain kahdeksan tunnin päästä, kyseli että tuliko tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et lapsellesi sanonut että se on pelottavaa.
En. Lapsella itsellä on paljon kysymyksiä ja huomaan kyllä että se pelottaa. Ja nyt kun se on näin lähellä niin pelottaa enemmän ja tulee enemmän kysymyksiä mieleen. Ap
Kysy ihmeessä jos ette löydä vastausta. Kyllä täällä järkeviäkin ihmisiä käy vastaamassa. Tsemppiä nuorelle.
Minulle pantiin katetri nukutuksessa, eikä siinä mitään lupia kyselty.