Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasiluokkalainen sai nelosvaroituksen ruotsista pari kuukautta sitten. Suurin osa tehtävistä vieläkin palauttamatta.

Vierailija
06.05.2025 |

Asenne ongelma ruotsia kohtaan on mahdoton. Nelospaketissa opettajan määräämiä tehtäviä oli 8 + lyhyt kirjoitelma. Ollaan tehty noista tehtävistä 5 ja puoli. Joka ikisen tehtävän aloittaminen on ihan tuskaa. Kerroin kouluun että kotona ei onnistu, joten lapsi määrättiin läksyparkkiin, mutta hän ei mennyt sinne. Sitten mulle ilmoitettiin, että he eivät voi väkisin toista sinne pakottaa jos lähtee menemään. Mä olen yrittänyt kannustaa ja uhrannut kymmeniä tunteja vapaa aikaani tähän. Nelosvaroitus tuli koska tunneilla ei ole mitään näyttöä. Lapsi kyllä ilmestyy paikalle, mutta ei suostu ottamaan kirjoja esiin tai tee mitään. Siksi tuo 5.5 tehtävää on jo paljon mutta silti 2.5 tehtävää + kirjoitelma liian vähän. Aikaa enää tää ja ensi viikko. 

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä teiniltä, että onko sillä tulevaisuudessa tavoitteena joku ammatti mihin vaaditaan ammattikorkeakoulu- tai yliopistotutkinto. Sitten selitä että siellä on pakko päästä ruotsin kurssi läpi ja jos ei pääse, niin saa sanoa hyvästit koko tutkinnolle sitten. Eikä ole ainakaan yliopiston ruotsin kurssi ja tentti mikään helppo nakki. Täysin mahdoton, jos peruskoulun ruotsikin on nelonen. Ainakin menee vuosia opetella sitten aikuisena ruotsia, että pääsee sen kurssin tentin läpi ja saa tutkinnon.

Vierailija
22/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuollaisen on hyvä jäädä luokalle. 

Saa ehkä ehdot ja voi suorittaa ne kesällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se lapsi vain oleta, että äiti sitten kuitenkin viime hetkellä pelastaa ja tekee lapsen puolesta kuitenkin ne tehtävät?

Vierailija
24/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysypä teiniltä, että onko sillä tulevaisuudessa tavoitteena joku ammatti mihin vaaditaan ammattikorkeakoulu- tai yliopistotutkinto. Sitten selitä että siellä on pakko päästä ruotsin kurssi läpi ja jos ei pääse, niin saa sanoa hyvästit koko tutkinnolle sitten. Eikä ole ainakaan yliopiston ruotsin kurssi ja tentti mikään helppo nakki. Täysin mahdoton, jos peruskoulun ruotsikin on nelonen. Ainakin menee vuosia opetella sitten aikuisena ruotsia, että pääsee sen kurssin tentin läpi ja saa tutkinnon.

Tiedän sairaanhoitajia, jotka ei osaa ruotsia. 

Vierailija
25/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, ensi viikonloppuna istutte yhdessä aamulla ääreen ja sanot, että mihinkään ei lähdetä, ennen kuin homma on hoidettu. Autat, jos ei osaa ja muuten tehkööt itse. Aikaa menee se, mikä menee ja sen jälkeen kehut ja halaus päälle ja kerrot, että näin se aikuiseksi kasvaminen alkaa ja että hän on selvästi osoittanut nyt vastuuntuntoa.

Vierailija
26/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen kuole, jos saa ehdot tai jää luokalleen. Sä oot äitinä nyt lähteny tuohon mukaan ja uhrannu omaa aikaasi LAPSESI tehtäviin. Ei hän sun apua tarvi, ruotsi on helppo kieli, älä hössötä liikaa tuon asian kanssa enää.

Sano lapselle, että hoitaa itse koulunsa. Jos joutuu suorittamaan kesällä ehdot niin sitten suorittaa.

Vierailija
27/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

istutte siis keittiönpöydän ääreen

Vierailija
28/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sairaanhoitajia, jotka ei osaa ruotsia. 

Korkeakouluja kiinnostaa enemmän raha, joten ilmankin sitä ruotsia pääsee läpi kun tarpeeksi venkoilee. Helpommalla toki pääsee kun opettelee muutaman sanan ja sillä läpi

Vierailija
29/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa, meillä oli lukiossa sama ongelma. Sanoin että neljää vuotta siellä ei kupata yhen ruotsin takia.

Lupasin sata euroa jos saa kurssin läpi.

Sai. JA sai satasensa.

Amiksessa veti sitte kymppejä, amk:ssa ei ollut ruotsia, pelkkä eglanti.

Ei enää muista ruotsista mitään mutta satasen muistaa.

Rahaa nyt peliin!

Vierailija
30/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juristiin yhteys ja hän tekee koululle selväksi mitä seuraamuksia on jos antavat aiheetta nelosen todistukseen

Tämä on juurikin nykyaikaa. 

Vierailija
31/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Tuli oikeasti paha mieli tästä. Mä olen yrittänyt parhaani ja auttaa parhaani mukaan. Puolestaan en tietenkään tee. En mäkään tuosta asenteesta ole ylpeä mutta mä en tiedä mitä mä voin sille. Puhuttu on mutta lapsi ei koe tarvitsevansa ruotsia. Se johtuu varmasti murros iästä.

Kyllä tuon ikäisen voi jo antaa kärsiä seuraukset. Saa nelosen ruotsista ja thats it. 

Vierailija
32/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen kuole, jos saa ehdot tai jää luokalleen. Sä oot äitinä nyt lähteny tuohon mukaan ja uhrannu omaa aikaasi LAPSESI tehtäviin. Ei hän sun apua tarvi, ruotsi on helppo kieli, älä hössötä liikaa tuon asian kanssa enää.

Sano lapselle, että hoitaa itse koulunsa. Jos joutuu suorittamaan kesällä ehdot niin sitten suorittaa.

Vuosiluokkiin sitomaton opetus.

Vierailija
33/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lähtis lahjontaan. Toteaisin vaan, että minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Jos tulee ongelmia ehtojen suorittamisessa ja/tai jatko-opinnoissa niin se työ, minkä joutuu silloin tekemään ruotsin kanssa, voi olla hyvä oppitunti tästä elämästä.

Jos sinä niitä tehtäviä teet tai edes autat niin oppii vain sen että äiti auttaa ja hössöttää joka asiassa.

Ja vitosen saaminen ruotsista, kuinka pässi pitää olla ettei sitä saa? Luonnevika jo.

Vierailija
34/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Tuli oikeasti paha mieli tästä. Mä olen yrittänyt parhaani ja auttaa parhaani mukaan. Puolestaan en tietenkään tee. En mäkään tuosta asenteesta ole ylpeä mutta mä en tiedä mitä mä voin sille. Puhuttu on mutta lapsi ei koe tarvitsevansa ruotsia. Se johtuu varmasti murros iästä.

Jos lapsen parasta ajattelet, niin anna lapsen jäädä luokalle. Silloin hän ehkä oppii, että omilla teoilla on seurauksia, ja ottaa asiat jatkossa vakavammin.

Olen jo vanha mummeli, mutta aikanaan osa luokkatovereistani jopa pyysi opettajaa jättämään itsensä luokalle. Aina sitä nelkkua ei saanut pyytämälläkään, vaan oppilas joutui eroamaan koulusta keväällä ja ilmoittautumaan syksyllä uudelleen opiskelijaksi samalle luokalle.

Tahallista luokalle jääntiä harrastivat sellaiset oppilaat, jotka olivat ottaneet koulun aikaisemmin vähän liian löysin rantein, ja joilla oli kuitenkin kunnianhimoisia tulevaisuudensuunnitelmia. He halusivat jäädä luokalle ja kerrata, koska tähtäsivät hyvään lukioon ja sen jälkeen yliopistoon.

Vierailija
35/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain nelosen ruotsista v.1980 enkä suorittanut ehtoja. Jäin luokalleni.

Vierailija
36/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että voi olla noin avutonta menoa. 

Vierailija
37/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

murrosikä on yhdyssana

Vierailija
38/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot hänelle mitä seurauksia nelosesta on. Sanot, että olet tyytväinen, jos hän suostuu tavoittelemaan vitosta ja maksat satasen, jos saa kympin, 50e jos kasi. Saa sitten valita itse, että ottaako nelosen, vitosen vai enemmän.

Vierailija
39/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa nyt nuo rahalahjukset. Ehkä paskinta kasvatusta ikinä. Peruskoulu käyminen on ihan minimi tässä elämässä, ei siitä maksaa tarvi. 

Vierailija
40/59 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtakaa nyt nuo rahalahjukset. Ehkä paskinta kasvatusta ikinä. Peruskoulu käyminen on ihan minimi tässä elämässä, ei siitä maksaa tarvi. 

Isäni maksoi minulle siitä, että saan kokeista kiitettäviä. Se oli ainoa keino motivoida minut lukemaan kokeisiin ja kiinnostumaan koulunkäynnistä. Kaikki oli liian helppoa ja siksi ei jasanut innostaa. Olin enemmän kiinnostunut lukemaan tieteestä sellaisia aiheita, joita koulussa ei ollut ja opettelin itsenäisesti lukemaan tieteellisiä tekstejä jo ala-asteen viimeisillä luokilla. Omatkin lapsemme saavat rahalahjuksia koulumenestyksestä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi