Lääkärit eivät haluaisi määrätä enää oikein mitään lääkkeitä?
Eikä tarvitse olla edes PKV-lääke
Tässä esimerkkejä:
- Nukkumiseen käyttämäni masennuslääke erittäin pienellä annoksella.
Syy: huonoa kemiallista unta
- Ozempic.
Syy: Jos ei se kerran toimi (Olin laihtunut jo 15 kiloa, mutta en vielä edes normaalipainossa)
- Spironolaktoni. Kokeilu, jos muutaman kuukauden kuuri auttaisi hiustenlähtöön.
Syy: Sehän on suun kautta otettava! Minulla on tosiaan suu, enkä halua läträtä mitään kallista Rogainea lopunikääni.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla hiustenlähdön syy oli sinkkipuutos, selvisi verikokeella ja sinkkiä saa apteekista ilman reseptiä.
Minulta ei edes testattu, mutta syön sitä kyllä muutenkin, kun sitä on syömässäni biotiinissa mukana.
ap
Kopioit Hannu Mattilan (näin muistan nimen) ohjeistuksen spironolactonesta ja näytät sen lääkärille.
Jos ei yksi kirjoita, toinen kirjoittaa.
Sain sitä kyllä lopulta kun mainitsin artikkelin.
ap
Missä osoitteessa se on?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, koska tähän asti lääkärit eivät ole viitsineet tutkia ihmisten vaivoja vaan määränneet lääkityksen vaivaan kuin vaivaan.
Yksi lääke on poistunut työkalupakista: Mobilat. Sitä määrättiin ennen vaivaan kuin vaivaan. Yhtä tehokasta kuin kaupan halvin margariini iholle siveltynä.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus, vain Panadolia ja Buranaa. Olin menossa gynen tutkimukseen: ota panadol ja burana ennen. Menin leikkaukseen, luulin saavani jonkun rauhoittavan ennen leikkaussaliin menoa: sain Panadolin! Iäkäs äitini ei nukkunut: lääkäri määräsi Panadolia. Olin flunssassa lääkärissä, vaadin jotain ytyä yskänlääkettä, ei: ota Panadol ja Burana 3xpäivässä.
Kävin myös lääkärissä kovan yskän takia. Valvotti yöt. Olin syönyt jokusen panacodin öisin, mutta sitä paheksutaan yleisesti. Lääkäri ei meinannut määrätä mitään. Sanoi kyllä, että keuhkoista kuului rahinaa, ja määräsi keuhkokuviin. Kun vaatimalla vaadin, sain reseptin codeiinipitoiseen yskänlääkkeeseen. Sanoi kyllä, ettei varmaan auta sen paremmin, kuin (paheksuttu) Panacod. Yskäkään ei ollut vielä riittävän paljon pitkittynyt.
Se yskänlääke tehosi laakista. Sain heti ensimmäisen annoksen jälkeen paremmin happea ja aloin nukkua. Kolmessa päivässä oli yskä rauhoittunut lähes kokonaan.
Juu, se yskänlääke ei paranna (kuten lääkäri nuivasti ilmaisi), mutta helpottaa potemista, nukkumista ja siten nopeuttaa paranemista.
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulun niihin, jotka ei koskaan saa mihinkään lääkitystä. Toisaalta näin on pärjätty 51 vuotta. Ehkä ainoa kerta, kun meinasi pää revetä, kun yritin päivystyksestä saada kunnon särkylääkettä hammassärkyyn. Siis tajuton särky. Söin buranaa toisensa jälkeen, haudoin valkosipulia ikenessä jne. Särky oli lamauttava ja oli lauantai-ilta. Tällä seudulla ei ollut silloin julkista tai yksityistä hammaslääkäripäivystystä sunnuntaina ja valvoin la-su yön sen tuskan kanssa. Kaikkihan sen tietää, ettei pahaan hammassärkyyn auta kuin hermosärkylääkkeet ja sitten tietysti juuren avaaminen/hoito. Ei millään voida antaa mulle muutamaa Panacodia reseptille päivystyksestä ja olen kuin joku narkki heidän silmissään, vaikken ole eläessäni saanut mitään tujumpia kipulääkkeitä edes leikkauksen jälkeen, jolloin sain peräti 800mg buranaan reseptin. Onneksi yhdellä kaverilla oli jäänyt Panacodeja leikkauksen jälkeen ja sain häneltä muutaman, n
Yllättävästi Triptyl auttaa kovaankin hermosärkyyn. Kaikki eivät hyödy Panacodista, mutta hyötyvät Triptylistä. Minulta poistettiin hammas ja sain järkyttävän hermosäryn kaupan päälle. Söin Buranaa, Panadolia ja kolme nappia Triptyliä. Oikein huomasin sen, koska Triptyl alkoi vaikuttaa. Ennemmin viikko Triptyliä kuin hermosäryn kroonistuminen.
Minulle on kyllä määrätty vaivaan oikeat lääkkeet,myös bentsoja, mutta on aina ollut asialliset perustelut.
Taitaa ketjun kirjoittajat olla niitä jotka juoksee lääkäriltä toiselle kinuamassa pillereitä .
Olisikin noin. Mulle lääkäri tuputtaa vaikka mitä lääkkeitä, suurinta osaa en edes hae. En tarvitse joka vaivaan lääkettä, jonka sivuoireet on pahemmat kuin alkuperäinen vaiva. Otan vain välttämättömät lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Oli vaiva mikä tahansa: masennuslääkitys auttaa.
Vaikka tarvitisi Imodiumia ripuliin ja saa sen sijaa masennuslääkettä niin auttaahan se kun on onnellinen vaikka olisi paskat housussa.
Hormoneja ja psyykelääkkeitä kyllä saa. Ja näissähän on hirveät sivuvaikutukset. Välillä mietin ovatko lääkärit nykyään sadisteja ja onko edes tarkoituskaan saada potilas voimaan hyvin.
Kipulääkettä ei enää saa reseptillä. Lääkäri ohjeisti, että ota 3 kertaa päivässä 2 kpl 400 mg Burana-kapseleita 3 kk ajan. Ihanan kallista.
Yksityisellä diagnoosin jälkeen, jos tutkimusta ja tutkimus maksaa. Julkisella ei saa mitään apua. Ellei ole hyvä kunto että jaksaa siellä juosta tai odotella. Helpompaakin tämä kaikki voisi olla, ettei ihmisiä kiristetä palveluilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kait ne enää uskalla määrätä mitään oikeasti vaikuttavia lääkkeitä. Sivuoireita aiheuttavia kyllä saa. Pelkäävät varmasti reseptinkirjoitusoikeuden menettämistä.
Biznizzvirkamiehiä hyvävelikerhoissa etuineen.
Vierailija kirjoitti:
Spironolaktonia voidaan käyttää androgeeneistä johtuvaan hiustenlähtöön ja kuuri on huomattavasti pidempi kuin kolme kuukautta. Jos hiustenlähtö johtuu stressistä tai vaikka jonkun hivenaineen puutoksesta, niin sitä se ei korjaa. Ehkä tuossa on syy siihen, miksi sitä ei sinulle määrätty. Tai kenties lääkäri ei vain ollut perehtynyt hiustenlähtöön riittävän hyvin.
Ozempikista en ihan saanut selvää olitko laihtunut sitä käyttämällä vai sitä ilman. Lähtöpaino ja laihtumiseen kulunut aika olisi myös hyvä tietää tässä yhteydessä, jotta voisi laittaa kontekstiin onko Ozempikista ollut huomattava apu vai ei. Sitähän ei jatketa, jos laihtumista ei muutamassa kuukaudessa tapahdu tietyn verran (tarkkoja lukuja en tähän hätään muista). Toisekseen, jos alat lähentyä normaalipainoa, ehkä lääkäri ajatteli että lääke ei ole tarpeen. Sitähän ei lihavuuden hoitoon taideta edes aloittaa jos bmi ei ole riittävän suuri ja sen käytt
Riippumatta siitä, mitkä syyt ovat sille, ettei aplle näitä määrätty, isoin ongelma mielestäni on se, etteivät lääkärit perustele kantojaan. Oma lääkärini saattaa kysyä jotain aiheeseen liittyvää, mutta ei kuuntele/usko vastausta ja tekee omat päätelmät. Kertomatta minulle, miksi näin. Usein yrittänyt lopettaa yhden kipulääkkeen määräämisen kokonaan. Ehdottamatta mitään ratkaisua tilalle. Sitten kun otan (taas) aiheesta yhteyttä, lopulta sen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kyllä määrätty vaivaan oikeat lääkkeet,myös bentsoja, mutta on aina ollut asialliset perustelut.
Taitaa ketjun kirjoittajat olla niitä jotka juoksee lääkäriltä toiselle kinuamassa pillereitä .
Taidat sinä juosta lääkäriltä lääkärille, kunnes saat oikeat lääkkeet ja asialliset perustelut. Näin täytyy kaikkien muidenkin tehdä, jos ensimmäiseltä näin ei tapahdu, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Spironolaktonia voidaan käyttää androgeeneistä johtuvaan hiustenlähtöön ja kuuri on huomattavasti pidempi kuin kolme kuukautta. Jos hiustenlähtö johtuu stressistä tai vaikka jonkun hivenaineen puutoksesta, niin sitä se ei korjaa. Ehkä tuossa on syy siihen, miksi sitä ei sinulle määrätty. Tai kenties lääkäri ei vain ollut perehtynyt hiustenlähtöön riittävän hyvin.
Ozempikista en ihan saanut selvää olitko laihtunut sitä käyttämällä vai sitä ilman. Lähtöpaino ja laihtumiseen kulunut aika olisi myös hyvä tietää tässä yhteydessä, jotta voisi laittaa kontekstiin onko Ozempikista ollut huomattava apu vai ei. Sitähän ei jatketa, jos laihtumista ei muutamassa kuukaudessa tapahdu tietyn verran (tarkkoja lukuja en tähän hätään muista). Toisekseen, jos alat lähentyä normaalipainoa, ehkä lääkäri ajatteli että lääke ei ole tarpeen. Sitähän ei lihavuuden hoitoon taideta edes aloittaa jos bmi ei ole riittävän suuri ja sen käytt
Yksityisellä saa ozempikkiä kuka vaan hiukankin ylipainoinen. Se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kipulääkettä ei enää saa reseptillä. Lääkäri ohjeisti, että ota 3 kertaa päivässä 2 kpl 400 mg Burana-kapseleita 3 kk ajan. Ihanan kallista.
Burana on vielä tappokamaa vatsalle. Arcoxia olisi paljon turvallisempi lääke, mutta reseptin sekin vaatii. Itselläni onneksi on, kun sanoin ettei vatsastani ole mitään jäljellä, jos joudun viikon Buranaa vetämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketipinoria määräävät. Olkoon vaiva mikä tahansa.
En ymmärrä tätä kyllä. Aivoja vaurioittavaa lääkettä kyllä saa, mutta kaikki muu on vaikeaa.
ap
Ei kepitnor ainkan minun aivvoja ole vauroittanu.
Vierailija kirjoitti:
Itsellänikin näin. Vielä. Mutta tunnen ihmisiä, joilla on lääkäri vaihtunut ja vuosien lääkitykset on päätetty lopettaa tuosta noin vaan ilman mitään lääkärin konsultaatiota. Ei se sairaus katoa, jos lääkitys lopetetaan. Pahimmassa tapauksessa ihmiseltä menee työkyky.
Jos uskoisin salaliittoihin, uskoisin, että SSRI-lääkkeitä on alettu tuputtaa vielä entistä hanakammin, kun niiden haitoista on vihdoin alettu puhua julkisuudessa.
Tässä se linkki artikkeliin, jossa spironolaktoni mainitaan liittyen hiustenlähtöön.
Ozempikista en ihan saanut selvää olitko laihtunut sitä käyttämällä vai sitä ilman. Lähtöpaino ja laihtumiseen kulunut aika olisi myös hyvä tietää tässä yhteydessä, jotta voisi laittaa kontekstiin onko Ozempikista ollut huomattava apu vai ei. Sitähän ei jatketa, jos laihtumista ei muutamassa kuukaudessa tapahdu tietyn verran (tarkkoja lukuja en tähän hätään muista). Toisekseen, jos alat lähentyä normaalipainoa, ehkä lääkäri ajatteli että lääke ei ole tarpeen. Sitähän ei lihavuuden hoitoon taideta edes aloittaa jos bmi ei ole riittävän suuri ja sen käyttöä ei kai pelkän laihdutuksen vuoksi ole tarkoitus jatkaa ikuisesti. Diabeetikot on sitten asia erikseen, koska heillä lääke on sairauden hoitoon.