Lääkärit eivät haluaisi määrätä enää oikein mitään lääkkeitä?
Eikä tarvitse olla edes PKV-lääke
Tässä esimerkkejä:
- Nukkumiseen käyttämäni masennuslääke erittäin pienellä annoksella.
Syy: huonoa kemiallista unta
- Ozempic.
Syy: Jos ei se kerran toimi (Olin laihtunut jo 15 kiloa, mutta en vielä edes normaalipainossa)
- Spironolaktoni. Kokeilu, jos muutaman kuukauden kuuri auttaisi hiustenlähtöön.
Syy: Sehän on suun kautta otettava! Minulla on tosiaan suu, enkä halua läträtä mitään kallista Rogainea lopunikääni.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Miksi te vanhat akat uskotte sokeasti lääkkeiden parantavuuteen?
Tuttavapiirissä ei ole rumia, lyhyitä, naisettomia miehiä, joilta voisi ohjeita kysellä.
Hoitoa täytyy osata vaatia, muuten saat Buranaa vaivasta riippumatta.
Pitäisi ihmisten ymmärtää, että kaikkiin vaivoihin ei vain ole mitään täysin vaaratonta lääkettä olemassa. Eikä varsinkaan mitään hiuksia lisäävää paitsi rogaine, joka kyllä kasvattaa myös partaa naisille.
Raskaana rogainea käyttäneiden joillakin lapsilla on ollut karvturkkin selässä.
Terveellinen ravinto on moniin vaivoihin sopiva lääke.
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Minun Imovaneni vaihdettiin jo 20 vuotta sitten Seroqueliin, mitä normaalisti käytetään skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon. Hyvin on toiminut, eikä ole ollut sivuvaikutuksia. Toleranssikaan ei ole kasvanut.
Nyt sain ahdistukseen Venlafaxinia ja Opamoxia, mikä on huumausaineeksi luokiteltu bentso. Sikäli olen kanssasi eri mieltä, etteikö määrättäisi.
En aloittaisi venlafaxinen käyttöä, jos olisin uudelleen siinä tilanteessa, jossa sitä määrättiin.
Vierailija kirjoitti:
Oli vaiva mikä tahansa: masennuslääkitys auttaa.
Se on ihan uskomatonta kuinka paljon niitä masennuslääkkeitä tyrkytetään. Niiden haitat eivät merkitse mitään koska niitä ei voi käyttää päihteinä. Vain se päihdevaikutus on lääkärien mielestä niin paha asia ettei sellaisia lääkkeitä anneta edes tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Minun Imovaneni vaihdettiin jo 20 vuotta sitten Seroqueliin, mitä normaalisti käytetään skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon. Hyvin on toiminut, eikä ole ollut sivuvaikutuksia. Toleranssikaan ei ole kasvanut.
Nyt sain ahdistukseen Venlafaxinia ja Opamoxia, mikä on huumausaineeksi luokiteltu bentso. Sikäli olen kanssasi eri mieltä, etteikö määrättäisi.
En aloittaisi venlafaxinen käyttöä, jos olisin uudelleen siinä tilanteessa, jossa sitä määrättiin.
Mitä haittavaikutuksia sait siitä? Vai tuliko niitä vasta lopettamisen jälkeen?
Tai sitten kun vihdoinkin on löytynyt hyvä lääke mikä auttaa oikeasti niin sitten sitä pitää ruveta vähentämään ja lopettamaan koska hui kauheata kipuun on määrätty kipulääkettä!
Oma kokemus, vain Panadolia ja Buranaa. Olin menossa gynen tutkimukseen: ota panadol ja burana ennen. Menin leikkaukseen, luulin saavani jonkun rauhoittavan ennen leikkaussaliin menoa: sain Panadolin! Iäkäs äitini ei nukkunut: lääkäri määräsi Panadolia. Olin flunssassa lääkärissä, vaadin jotain ytyä yskänlääkettä, ei: ota Panadol ja Burana 3xpäivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla hiustenlähdön syy oli sinkkipuutos, selvisi verikokeella ja sinkkiä saa apteekista ilman reseptiä.
Minulta ei edes testattu, mutta syön sitä kyllä muutenkin, kun sitä on syömässäni biotiinissa mukana.
ap
Kopioit Hannu Mattilan (näin muistan nimen) ohjeistuksen spironolactonesta ja näytät sen lääkärille.
Jos ei yksi kirjoita, toinen kirjoittaa.
Sain sitä kyllä lopulta kun mainitsin artikkelin.
ap
Ongelmaa voi olla myös siinä, että lääkärit eivät opi tuntemaan potilaitaan eikä synny kunnollista hoitosuhdetta. Onkohan kukaan tutkinut, miten oikeita diagnoosit keskimäärin ovat?
-Jos diagnoosi on väärä, ei lääkekään yleensä ole oikea. Tietysti placebo auttaa mihin tahansa.
Kuinka yleistä on, että lääkäri ei tutki uutta potilastaan fyysisesti ollenkaan, ei pyydä riisumaan jne.?
Vastaavasti potilaat ovat aiempaa kriittisempiä, tutkivat nettiä ja vakava luulotauti on yleistä.
Mielenkiintoista, koska tähän asti lääkärit eivät ole viitsineet tutkia ihmisten vaivoja vaan määränneet lääkityksen vaivaan kuin vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, koska tähän asti lääkärit eivät ole viitsineet tutkia ihmisten vaivoja vaan määränneet lääkityksen vaivaan kuin vaivaan.
Miten niin? Minusta mitä tarkempi diagnoosi, sitä parempi hoito. Toki kokeilemalla jotain lääkitystä saa myös tietoa vaivan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Ketipinoria määräävät. Olkoon vaiva mikä tahansa.
Jaa? Ollut kaikenlaista harmia ja vaivaa, mutta ikinä ei ole edes ehdotettu. Ehkäpä kohderyhmäksi valikoidut entisten tietojen perusteella? Tai käytöksesi perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Kossu auttaa, ei tarvii lääkkeitä.
Ilmankos sua pännii.
Vierailija kirjoitti:
Mutta psykiatrille saat keskusteluajan :D
Missä saa psykiatrille keskusteluajan? Muutan sinne heti!
Mä kuulun niihin, jotka ei koskaan saa mihinkään lääkitystä. Toisaalta näin on pärjätty 51 vuotta. Ehkä ainoa kerta, kun meinasi pää revetä, kun yritin päivystyksestä saada kunnon särkylääkettä hammassärkyyn. Siis tajuton särky. Söin buranaa toisensa jälkeen, haudoin valkosipulia ikenessä jne. Särky oli lamauttava ja oli lauantai-ilta. Tällä seudulla ei ollut silloin julkista tai yksityistä hammaslääkäripäivystystä sunnuntaina ja valvoin la-su yön sen tuskan kanssa. Kaikkihan sen tietää, ettei pahaan hammassärkyyn auta kuin hermosärkylääkkeet ja sitten tietysti juuren avaaminen/hoito. Ei millään voida antaa mulle muutamaa Panacodia reseptille päivystyksestä ja olen kuin joku narkki heidän silmissään, vaikken ole eläessäni saanut mitään tujumpia kipulääkkeitä edes leikkauksen jälkeen, jolloin sain peräti 800mg buranaan reseptin. Onneksi yhdellä kaverilla oli jäänyt Panacodeja leikkauksen jälkeen ja sain häneltä muutaman, niin pärjäsin maanantaihin sitten.
Samalla esimerkiksi 16-vuotiaalle tyttärelleni määrättiin heti Panacodia, kun tehtiin pieni päiväkirurginen juttu käteen. Samoin tytärpuoleni sai 18-vuotiaana unilääkkeet ja kodeiinit, kun hiukan niskat jumitti ja nukkuminen viikonlopun jälkeen sunnuntaisin oli hankalaa. Uskomatonta. Näille nuorille kirjoitettaan tuosta vaan kymmenien lääkkeiden resepti ja minä vastuullinen, keski-ikäinen en saa kolmeen lääkkeeseen reseptiä tuskissani.
Vierailija kirjoitti:
Ketipinoria määräävät. Olkoon vaiva mikä tahansa.
Minulle meinattiin määrätä sitä. Huomautin olevani keskivartalolihava ja sain doksepiinia, koska lääkäri huomasi minulla olevan metabolinen oireyhtymä. No, huonolaatuinen uni ja unettomuus pahentavat sitä sekä saavat rasvan kertymään etenkin vyötärölle.