Eikö autot kulkis kovempaa vaan lisäämällä vaihteita?
Jos 4 vaihteella menee 160 km/h, niin jos lisää neljä vaihdetta lisää niin menis 320 km/h ja jos kertois kahdella eli 16 vaihdetta, niin sitten menis jo 640 km/h.
Kommentit (43)
Kovempaa ne kulkee ilman vaihteita - pelkkä sähkömoottori ja ei tuhlaudu energiaa välityksiin.
Lapsena kuvittelin, että auton virittäminen on sitä, että kaasupolkimen alta otetaan pois peltiä, jotta tuo poljin voisi painua syvempään.
Tyhjiössä ja äärettömän pitkällä tasaisella suoralla joo.
1.6 corolla saavuttaa 5 vaihteella huippunopeutensa 6 vaihde on vain bensankulutuksen säästämiseksi,näin ainakin heikkotehoisissa/vääntöisissä moottoreissa.
Autojen huippunopeutta rajoitetaan siksi, kun ilmanvastus kovassa nopeudessa kuumentaa metallia ja lopulta sytyttää tuleen. Ihan kuten meteoriitin saapuessa ilmakehään.
Spede teki aikoinaan sketsejä aloittajan kaltaisesta naisesta.
Sama juttu polkupyörissä. Laitetaan 500 vaihdetta niin johan alkaa matka taittua :D
Vierailija kirjoitti:
Tyhjiössä ja äärettömän pitkällä tasaisella suoralla joo.
Polttomoottorillinen auto ei kulje tyhjiössä mihinkään, moottori tarvitseei ilmaa (happea).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjiössä ja äärettömän pitkällä tasaisella suoralla joo.
Polttomoottorillinen auto ei kulje tyhjiössä mihinkään, moottori tarvitseei ilmaa (happea).
Joo mutta tässä onkin oma happipullo mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjiössä ja äärettömän pitkällä tasaisella suoralla joo.
Polttomoottorillinen auto ei kulje tyhjiössä mihinkään, moottori tarvitseei ilmaa (happea).
Niin. Miten tämä liittyy aiheeseen? Polttomoottoreista ei ole puhuttu vaan vaihteistosta.
No sama juttu kuin polkupyörän vaihteissa, pienemmällä rattaalla pääsee kovempaa mutta vaatii enemmän jalkavoimia. Nykyisistä pienmoottoriautoista loppuu vääntö kesken, ei vaan jaksa.
Eipä nuo rekat näytä sen kovempaa kulkevan vaikka niissä voi olla jopa 16 vaihdetta.
Vierailija kirjoitti:
1.6 corolla saavuttaa 5 vaihteella huippunopeutensa 6 vaihde on vain bensankulutuksen säästämiseksi,näin ainakin heikkotehoisissa/vääntöisissä moottoreissa.
Siinä tapauksessa se kuutonen on ylivaihde. Perinteisesti ylin vaihde on suoravetoinen, eli yksi kampiakselin kierros on yksi kierros kardaaniakselissa.
Siksi Fast & Furious leffoissakin autot vain kiihtyvät aina vain kovempiin vauhteihin koska niissä autoissa on ainakin 30 vaihdetta jatkuvan vaihteenvaihdon perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai vois säästää bensankulutuksessa jos autossa olis tosi pieni moottori, jokin moottorisahan moottori esimerkiksi ja parikymmentä vaihdetta.
Foorttihan tuota kokeili eli joku kolmisylinterunen litranen moottori. EI Moottori ei taida niissä kestää edes sataatuhatta kilometriä.
Ei ole kovin haluttuja käytettyinä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena kuvittelin, että auton virittäminen on sitä, että kaasupolkimen alta otetaan pois peltiä, jotta tuo poljin voisi painua syvempään.
Tai että kaasuvaijeria säädetään lyhyemmäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjiössä ja äärettömän pitkällä tasaisella suoralla joo.
Polttomoottorillinen auto ei kulje tyhjiössä mihinkään, moottori tarvitseei ilmaa (happea).
Joo mutta tässä onkin oma happipullo mukana.
Pelkässä hapessa palaa metallikin. Ainakin jotkut niistä.
männät olis äkkiä entiset ja meno loppus siihen kun puristuspaineet menis kampikammioon ja lykkäis öljyt ulos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena kuvittelin, että auton virittäminen on sitä, että kaasupolkimen alta otetaan pois peltiä, jotta tuo poljin voisi painua syvempään.
Tai että kaasuvaijeria säädetään lyhyemmäksi
Nykyään se on madallussarjoja littanalättänärenkaita ja helmalevikkeitä.
Tunaroituja perhefarkkuja.
Niin tai vois säästää bensankulutuksessa jos autossa olis tosi pieni moottori, jokin moottorisahan moottori esimerkiksi ja parikymmentä vaihdetta.