Kokemuksia kortisonikuureista?
Haluaisin kuulla kokemuksia kortisonikuureista. Lääkäri määräsi minulle tänään n.4 viikon kortisonikuurin laskevalla annostuksella. Aloitus annos eka viikon 30mg, sitten 20, 10 ja lopulta 5.
Nyt minua mietityttää haittavaikutukset, etenkin turvotus. Olen vasta pudottanut n.30 kiloa painoa ja nyt ahdistaa todella paljon ajatus että kortisoni saisi kasvot ja kropan pyöristymään juuri kun olen alkanut pikkuhiljaa olla tyytyväinen vartalooni ulkonäkööni.
Onko siis mitenkään mahdollista että tälläinen kuuri ei toisi sellaisia vaikutuksia?
Kommentit (9)
Mulla turposi naama. Oli ruman näköistä.
Ei ole tullut koskaan turvotusta, mutta joka kerta tullut pahaa unettomuutta. Ehkei kuitenkaan kaikilla tule samoja haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla turposi naama. Oli ruman näköistä.
Laskiko turvotus kuurin jälkeen? Kuinka nopeaa?
Ruokahalu nousi ihan älyttömästi, mieliala oli superhyvä ja nukkuminen vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut koskaan turvotusta, mutta joka kerta tullut pahaa unettomuutta. Ehkei kuitenkaan kaikilla tule samoja haittoja.
Korkea kortisoniannos voi viedä unet. Se on kuitenkin yleensä väliaikaista ja häviää kun annos laskee.
No söin kerran 3 päivää, kun huuleen tuli angioödeema, en huomannut haittoja.
Minulle ovat toistuvat kortosonikuurit aiheuttaneet kuukasvot, emännän kyttyrän ja paksun niskan. Ärsyttää kun ihmiset, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta tai tietoa kortisonikuurien sivuvaikutuksista, tulevat neuvomaan laihduttamisesta. Minulla menevät jalkaan ihan mittataulukon mukaan koon 36 housut. Kukaan ei vain huomaa sorjaa vyötäröä jne, koska yläosa on mennyt pilalle kortisonikuurien vuoksi.
Mulla oli lyhyempi kuuri, vain 10 päivää, mutta isompi aloitusannos. En huomannut erityisempiä haittavaikutuksia, vaikka kaverini, joka on joutunut syömään monia kuureja kovasti pelottelikin niillä. Nukuin kyllä huonosti ja vain vähän tuon kuurin aikana osan aikaa, mutta se johtui varmaan siitä sairaudesta, johon kuurin sain, koska siinä oli särkyä. Sitten taas kortisoni auttoi mielestäni esim. siten, että polvet ei aristaneet lainkaan, vaikka niissä on joskus pientä kipuilua rasituksessa (tämä ei liittynyt kuurin syyhyn mitenkään).
Lapsen kortisoni kuurilla ei ainakaan ole ollut turvotusta