Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko oikein toimeentulotukea ja asumistukea maksetaan?

Vierailija
04.05.2025 |

Ihmettelen, miten on mahdollista että ideologisesti työtön tuttavani on joka vuosi 2 viikkoa aasiassa, eikä minulla itselläni ole varaa matkustella vaikka teen kokopäivätyötä ja olen yliopiston käynyt? Eihän toimeentulotuesta saa säästää?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle maksettiin muutama vuosi sitten työttömänä ollessan reilu 500 työttömyyskorvausta, 360 euroa asumistukea ja 60e toimeentulotukea.

Vuokrani oli 480 euroa. 

Nyt teen pienipalkkaista työtä, enkä tietenkään enää saa mitään korvauksia, mutta rahaa jää huomattavasti enemmän. 

Mutta nämähän eivät ole yksioikoisia asioita. Minä asun yksin, lapseni on jo aikuinen. Joku monen lapsen yh, isossa asunnossa, toki saa paljon enemmän kaikkia tukia. 

Vierailija
2/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ideologisesti työtön saa edes täyttä tt-tukea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä ystävältäsi miten hänellä on varaa. Nuo tuet eivät ole samat kaikille.

Vierailija
4/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on supersäästäväinen. Tai tekee pimeitä töitä. Myy jotain, huumeita, pillereitä tai itseään. Ehkä se maksaa käteisellä jollekin sukulaiselle ja tämä maksaa sit tililtään matkan. Tai rikas sukulainen kustantaa omasta pussistaan tuttusi reissuun. Mistä sitä tietää. Ala sinäkin säästää matkaa varten. Kai kokopäivätyöstä jotain ylimääräistä jää?

Vierailija
5/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen minäkin pitkäaikaistyöttömän, joka ainakin kerran vuodessa käy kumppaninsa kanssa etelänlomalla. Kumppanillla oli työpaikka ainakin vielä kolme vuotta sitten. Tää pitkäaikaistyötön käy työkokeiluissa, ja on palkkatukityössäkin ollut välillä. Ilmeisin keino reissuihin on tavoitteellinen säästäminen.

Saattaa tuo pientä bisnestäkin tehdä siinä sivussa. Korjaa elektroniikkaa joko suoraan tutuille, tai myy korjaamansa laitteet joillain keinoin eteenpäin.

Vierailija
6/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen määrä riippuu hakijan tilanteesta. 

Mut miten sinä niin hyvin tiedät sen ihmisen asiat. Olet niin varma rahanlähteistä!

Vierailija
7/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä automaattisesti saa. Ei ole mitään tiettyä summaa jonka kakki vaan saa. Itse väsyin toimeentulotuen hakemiseen, kun summa saattoi olla vaan 20 euroakin ja hirveä selvittely.  Asun vuokralla ja silloinkin varsin hintavassa asunnossa. Täysin työtön olin, mutta mitään kuluja vaan ei juurikaan huomioitu. Työttömyystukea sain n.550e ja asumistukea 320e. Silti olin ilm.liian rikas.... 

Vierailija
8/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja voi käydä Kelan nettisivuilta katsomassa kyselemiinsä tukiin liittyvät säännöt.

Ja muistapa, ettei toimeentulotukea makseta jokaiselle työttömälle, eikä ainakaan siten että tilille tulee toimeentulotukena 590 euroa ja ihan vaan käytettäväksi mihin ikinä haluaa! Ei toimi noin tuo systeemi!

Vierailija
9/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ei ole asumistukea. Koko tuki voi olla joillakin vähän yli 500e kun on leikkuri ja siitä maksetaan kaikki laskut. Ja päälle tulee pieni korvaus vedestä ja sähköstä. Apteekista ei saa kuin reseptilääke. Jos ei ole leikkuria tuki voi olla 600 tai 700 josta maksetaan asuminen ja kaikki laskut ensin. Riippuu henkilöstä ja asumisesta.

Vierailija
10/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäinen tuki itku menossa taas.

Vierailija
11/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makseta paljon paskaakaan. Jos tuttavasi siitä säästää, niin on tosi säästäväinen. Ehkä joku tosiaan maksaa sen matkan, mutta älä nyt ala kadehtimaan sitä pienen pientä tukea ja tosiaan ideologisesti työttömälle maksetaan vieläkin vähemmän. 

Vierailija
12/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa säästää, paitsi 50e kuussa katsotaan vähäiseksi määräksi jota ei huomioida. Eli muilla tavoilla luultavasti kaverisikin sitten matkustaa. Ja perusosa yksineläjälle on se rapiat 590e, eli tuskinpa saa kuin erittäin perustellusta syystä enemmän ja sekin on yleensä johonkin tarkoitukseen, esim. pesukone menee rikki.

Vierailija
13/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea ei makseta ulkomaille. Tai maksetaan, jos kusettaa eikä ilmoita Kelaan. Ulkomailla olosta kysytään hakemuksellakin ja yli viikon ulkomailla oleskelu vaikuttaa perusosan määrään.

Vierailija
14/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ideologisesti työtön saa edes täyttä tt-tukea

Eiköhän se saa ensisijaisesti työttömyyskorvausta, vaikka onkin ideologisesti työtön. Tuskin se sitä ideologisuutta työkkärille mainostaa, vaan kiltisti täyttelee päivärahahakemukset, ja on hakevinaan töitä. Onhan se korvaus reippaasti isompi kuin tt-tuki. Jos asuu halvassa asunnossa, ja saa täyden asumistuen, niin kyllähän sitä voi pihistellä itselleen säästöön matkarahat.

Vierailija
15/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1400€/kk saan minä

Vierailija
16/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persun provo, ei mene toi aloitus läpi.

Vierailija
17/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1300 e/kk yksiasuvalle helsinkiläiselle. Vielä kehtaavat valittaa, että tuo on liian vähän.

Vierailija
18/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sossut  oli aikoinaan tyhmiä. Hyvä että Kelaan ei tarvitse soitella. Tosin sieltäkään ei aina vastata kiusallisiin kysymyksiin netin kautta, jos ovat vaikka toimineet väärin. 

Kerran yksi sossu suu vaahdossa luetteli mulle laskuperiaatteita kun kyselin vähän lisää. 

Vierailija
19/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tositteet laskuineen, tiliotteineen, tuloineen päivineen syynätään todella tarkkaan. Monilapsinen perhe joka asuu vuokralla, on työtön,  voi saada korkeamman tuen, muuten summat jää todella pieniksi.

Vierailija
20/37 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tällä jhetkellä saamani tulonsiirtoni työmarkkinatuki ja asumistuki  ovat yhteensä noin 1000€. Asumistuki ei kata kaikkia asumismenojani  (=vuokra sähkä ja vesi)vaan maksan osan vuokrastani työmarkkinatuesta 

Muita tukia en saa. - Toimeentulotuki on viimesijainen tuki ja sitä en -koputtaa puuta- ole toistaiseksi tarvinnut hakea. Lääkekatto ei -koputtaa- ei toistaiseksi ole ylittynyt; joten kai sitä pitäsi osta olla ainakin siitä hyvillään, että on pysynyt perusterveenä, eikä ole joutunut onnettomuuden uhriksi, joka vaatisi lääke tai muuta maksyullista hoitoa/ lääkitystä 

Pätkätöihin tuomittu maisteri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi