Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkkahaitari työpaikkailmoituksessa?

Vierailija
03.05.2025 |

Miksihän kaikissa työpaikkailmoituksissa ei ole vieläkään palkkahaitaria kerrottu? Ärsyttää että hain turhaan työpaikkaan, mikä vaikutti haastavammalta kuin nykyinen ja oletin tietenkin palkankin olevan suurempi. Toisella haastattelukierroksella suostuivat viimein siitä keskustelemaan, olikin melkein tonnin pienempi kuin mun nykyinen. Miksi tuhlasivat mun aikaa ja myös omaansa tähän pelleilyyn. Onneksi mulla on vakituinen työ, eikä mun ole mikään pakko saada uutta, niin pystyin ilmoittamaan samantien, etten tuolla palkalla vaihda. Vitutti. Mä olin käyttänyt siihen aikaa vähintään kymmenen tuntia ja stressannut turhaan haastatteluja ja kaikkea.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

se palkkatietojen puuttuminen tarkoittaa aina paskaa liksaa ja jos alat vaatimaan enemmän niin olet ilman työtä.

Vierailija
22/33 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat valittaa kun hyviä hakijoita ei ole. Ei kai, kun hyvät hakijat tietää sen olevan ajanhukkaa. Jos palkkaa ei ole kerrottu, niin se on niin vähän, että karsisi kaikki hyvät pois heti. Joten miksi käyttää aikaa tuollaiseen. Sitten itketään kun ei saada hyvää ala-arvoisella palkalla.

Kaikkiin kunnollisiin töihin rekrytointi tapahtuu kulisseissa ilman mitään hakemusrumbaa. Se huono puolihan siinä on, että pitää olla valmiiksi töissä ja arvostetussa asemassa. Työttömät joutuu sinne tuhannen muun hakemuksen joukkoon räpistelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama kokemus. Pääsin haastatteluun, jossa kysyin palkkahaitaria. Vastasivat, että palkan saa tietää vasta, jos tulee valituksi. Uskomatonta, palkka ihan hieman vaikuttaa siihen että haluanko kyseisen työn ylipäätään.

Tämä on kyllä ihan ihme hommaa.. Itse hain pankkiin töihin. Kuulin palkan vasta haastattelun toisella kierroksella 1895€/kk ekat 6kk, tämän jälkeen provikat päälle. Meinaisin kuolla nauruun kun kuulin palkan. Nykyisessä työpaikassa palkkani on 3400€.. Jotenkin olin ajatellut että pankkialalla olisi hyvät palkat, ja mahdollisuus edetä uralla.. Mutta en mä kyllä tuollaiseen palkka alennukseen suostu.. Jatkan siis nykyisessä työssäni kahdeksatta vuotta putkeen.. Noh.. kaipa sitä jotain muuta vaihtelua keksii sitten vaikka omaan vapaa-aikaan, kun nykyinen työ kyllästyttää.. Ainakin rahaa tehdä jotain.

Vierailija
24/33 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama kokemus. Pääsin haastatteluun, jossa kysyin palkkahaitaria. Vastasivat, että palkan saa tietää vasta, jos tulee valituksi. Uskomatonta, palkka ihan hieman vaikuttaa siihen että haluanko kyseisen työn ylipäätään.

Tämä on kyllä ihan ihme hommaa.. Itse hain pankkiin töihin. Kuulin palkan vasta haastattelun toisella kierroksella 1895€/kk ekat 6kk, tämän jälkeen provikat päälle. Meinaisin kuolla nauruun kun kuulin palkan. Nykyisessä työpaikassa palkkani on 3400€.. Jotenkin olin ajatellut että pankkialalla olisi hyvät palkat, ja mahdollisuus edetä uralla.. Mutta en mä kyllä tuollaiseen palkka alennukseen suostu.. Jatkan siis nykyisessä työssäni kahdeksatta vuotta putkeen.. Noh.. kaipa sitä jotain muuta vaihtelua keksii sitten vaikka omaan vapaa-aikaan, kun nykyinen työ kyllästyttää.. Ainakin rahaa tehdä jotain.

1895e/kk sillä elääkin tosi hyvin. suuttuiko ne haastattelussa kun nauroit?? 

Vierailija
25/33 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkkahaitari on vaikka 4000€ viiva 5000€ niin siihen on taatusti yli 100 hakijaa. On aika iso riski pitää kiinni siitä viidestä tonnista ellei tiedä olevansa paras niistä sadasta ja tiedä myös sitä että pystyy vakuuttamaan rekrytoivat tahon asiasta.

Ihan perus peliteoriaa.

Vierailija
26/33 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU:n palkka-avoimuusdirektiivi tulee voimaan 2026 ja tämä on yksi asia siinä. Palkkahaitari on ilmoitettava jo työpaikkailmoituksessa. Direktiivi myös avaa palkkoja työpaikoilla ja työnantajan on ilmoitettava työntekijöille samassa tehtävässä toimivien keskipalkka.

Eiköhän perskokkarehallitus saa tämänkin kierrettyä EK:n avustamana! 

Vierailija
27/33 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vasta outoa olisi jos ilmoituksessa olisi palkkahaitari, siis esimerkiksi alkupalkka 4000 - 5000 euroa. Mitä tuumaisit kun työsopimukseesi tulisi palkaksi 4000e? Miettisit varmaan että mit vit, arvioiko työnantaja minut siis huonoimmistakin huonoimmaksi vaihtoehdoksi kun palkka on vain minimi.

Entä työpaikan muut samaa työtä tekevät? Heistä joku saattaa tulla kysymään että miksi mulle maksetaan vain 3500, mutta uudelle vasta opettelevalla luvataan jopa viisi tonnia heti kättelyssä?

Meillä laitetaan palkkahaitari ja lisäksi pyydetään palkkatoive. Ani harva laittaa toiveekseen tuo ylimmän ja ylipäätään valtaosa osaa ihan linjassa perustella palkkatoiveen. Kertoo toki myös paljon ihmisestä, jos ilman mitään kokemusta täräyttää tuon 5000 euroa. Ja nykyiset ihan samalla tapaa saavat palkkaa osaamisen ja kokemuksen mukaan, harvoin noita haitareita edes laitetaan sinne nykyisiin kovimpiin palkkoihin asti. 

Vierailija
28/33 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkkahaitari on vaikka 4000€ viiva 5000€ niin siihen on taatusti yli 100 hakijaa. On aika iso riski pitää kiinni siitä viidestä tonnista ellei tiedä olevansa paras niistä sadasta ja tiedä myös sitä että pystyy vakuuttamaan rekrytoivat tahon asiasta.

Ihan perus peliteoriaa.

Jos palkka on 4000-5000e, niin myös osaamista ja koulutusta vaaditaan. Ei niihin tehtiviin mitään 100 hakijaa löydy. 

Vierailija
29/33 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan perus peliteoriaa.

Jos palkka on 4000-5000e, niin myös osaamista ja koulutusta vaaditaan. Ei niihin tehtiviin mitään 100 hakijaa löydy. 

Löytyy niihin hakijoita, mutta ei tietenkään varteenotettavia.

Vierailija
30/33 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vasta outoa olisi jos ilmoituksessa olisi palkkahaitari, siis esimerkiksi alkupalkka 4000 - 5000 euroa. Mitä tuumaisit kun työsopimukseesi tulisi palkaksi 4000e? Miettisit varmaan että mit vit, arvioiko työnantaja minut siis huonoimmistakin huonoimmaksi vaihtoehdoksi kun palkka on vain minimi.

Entä työpaikan muut samaa työtä tekevät? Heistä joku saattaa tulla kysymään että miksi mulle maksetaan vain 3500, mutta uudelle vasta opettelevalla luvataan jopa viisi tonnia heti kättelyssä?

Meillä laitetaan palkkahaitari ja lisäksi pyydetään palkkatoive. Ani harva laittaa toiveekseen tuo ylimmän ja ylipäätään valtaosa osaa ihan linjassa perustella palkkatoiveen. Kertoo toki myös paljon ihmisestä, jos ilman mitään kokemusta täräyttää tuon 5000 euroa. Ja nykyiset ihan samalla tapaa saavat palkkaa osaamisen ja kokemuksen mukaan, harvoin noita haitareita edes laitetaan sinne

Näin juuri. Voit sä vaatia sitä haarukan yläpäätä, mutta se pitää pystyä perustelemaan. Siihen ei riitä "mutku äiti sano että mä oon hyvä tässä hommassa".

Kyseessä on edelleen neuvottelu, työnantaja voi tarjota haarukan alapäätä ja perustella vaikka sillä kokemuksen puutteella. Jos pääsette yhteisymmärrykseen hinnasta, minkä työnantaja on valmis sinusta maksamaan vs. millä hinnalla olet valmis myymään aikaasi, prosessi jatkuu. Jos et suostu neuvottelemaan ja perustelusi ei ole riittävä, prosessi päättyy siihen.

Ja vaikka molempia tyydyttävä ratkaisu löytyisikin, voi olla että jostain löytyy ihminen, joka sopii kyseiseen rooliin yhtä hyvin kuin sinäkin ja suostuu matalampaan hintaan. 

Vierailija
31/33 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat valittaa kun hyviä hakijoita ei ole. Ei kai, kun hyvät hakijat tietää sen olevan ajanhukkaa. Jos palkkaa ei ole kerrottu, niin se on niin vähän, että karsisi kaikki hyvät pois heti. Joten miksi käyttää aikaa tuollaiseen. Sitten itketään kun ei saada hyvää ala-arvoisella palkalla.

Kaikkiin kunnollisiin töihin rekrytointi tapahtuu kulisseissa ilman mitään hakemusrumbaa. Se huono puolihan siinä on, että pitää olla valmiiksi töissä ja arvostetussa asemassa. Työttömät joutuu sinne tuhannen muun hakemuksen joukkoon räpistelemään.

Jos olet töissä, mutta et arvostetussa asemassa, niin kuulutko sinne työttömien joukkoon?

Vierailija
33/33 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka saatetaan jättää mainitsematta esim siksi että kyseessä on kahdenkeskinen sopimusasia työntekijän ja työnantajan välillä, ja tehtävään valittavalle tarjottava palkka saatetaan päättää haastattelujen jälkeen kun tiedetään paremmin hakijan kokemus ja mitä hänellä voisi olla annettavaa.

Palkan jättäminen pois ilmoituksesta kertoo usein siitä, että palkka nähdään enemmän hakijasta kuin tehtävänimikkeestä riippuvana eikä haluta rajata tehtävää liian tarkkaan koska nähdään että oikea hakija voi tulla useammanlaisella osaamistaustalla. 

Palkan jättämiseen pois ilmoituksesta voi vaikuttaa myös esim sellainen tilanne jossa samoja tehtäviä on nyt tekemässä henkilö selvästi pienemmällä palkalla, ja tälle halutaan osaavampi ja kokeneempi kollega tai seuraaja.

Jos puhutaan tehtävästä joka edellyttää jotain kokemusta ja osaamista alalta, niin yleensä alalla toimivilla ammattilaisilla on aika hyvä käsitys eri työnantajien palkkatasosta.