Erilaiset turkiskuoriaiset - kuinka yleisiä?
Olen viime aikoina törmännyt useassa lähteessä erilaisiin luonnonvaraisia kuoriaisia, esim. museokuoriainen, vyöihrakuoriainen, pilkkuturkiskuoriainen, liittyviin kirjoituksiin ja julkaisuihin. Ilmeisesti näitä kuoriaisia eksyy sisälle vanhoista linnunpesistä ja raadoista, osaavat lentää. Toukat syövät mm. turkiksia ja villaa.
Joskus lenkillä lapsen vaunujen suojalle on lentänyt vyöihrakuoriainen ja kotona olen havainnut yksittäisiä museokuoriaisia, toukkia en.
Satuin näkemään torjuntayrityksen mainoksen, jossa kehotettiin tilaamaan ammattilainen hävittämään nämä, jos niitä havaitsee. Tilaako isokin osa näitä kuoriaisia havainneista torjujan? Ymmärtäisin, jo kyseessä on vieraslaji, vaikkapa ruskoturkiskuoriainen tai vyöturkiskuoriainen, eikä niistä ole päässyt muuten eroon. Mutta eivätkö nämä luonnonvaraiset lajit tule todennäköisesti uudestaan, kun niitä on luonnossa ja rakenteissa?
Luonnollisesti itsekin harkitsisin torjuntaa, jos toukkia ja kuoriaisia olisi paljon ja ne vahingoittaisivat vaatteita. Eli en todellakaan vähättele asiaa. Mutta ihmetytti vain se mainos, jossa kehotettiin tilaamaan torjunta, kun muuten on kuulemma lähes mahdoton päästä näistä eroon. Tällöinhän puolet suomalaisista joutuisi tilaamaan torjunnan, sillä suurimman osan kotiin näitä eksyy yksittäisiä.
Kommentit (2)
Museokuoriaisia on suunnilleen joka kämpässä, eli tuskinpa niitä kaikki myrkyttää. Ei niitä helposti edes havaitse, kun ovat niin pieniä. Jos populaatio jostain syystä pääsee todella isoksi ja kotikeinoilla ei saa kuriin, sitten ehkä myrkytys. Ei noita luonnonvaraisia juurikaan voi estää pääsemästä sisälle, ellei täysin tiiviissä talossa asu ja pidä aina visusti ovet ja ikkunat kiinni.
Ovat yleisiä, juurikin nuo luonnonvaraiset sekä myös turkiskuoriaiset. Jälkimmäisiä on erityisesti vanhoissa kerrostaloissa, joissa niistä on vaikea päästä eroon sen vuoksi, että koko talo tulisi myrkyttää samanaikaisesti. Eivät ole ihmiselle haitaksi, toki voi harmittaa jos tuhoavat vaatteita.
Itse olen monessa paikassa saattanut huomata yksittäisen kuoriaisen vaikkapa verhoissa, luonnonvaraisen. Ei näillä henkilöillä kuitenkaan ole ongelmaa näiden kanssa ja toukkia ei ole näkynyt. Asuvat maalla, jossa näitä varmasti eksyy sisälle. On näitä varmasti omaankin kotiin eksynyt ajoittain, sillä asun rivitalossa ja tuuletan normaalisti ja kesällä parvekkeen ovi on usein auki. En vain ole huomannut sisällä, sillä ovat niin pieniä.