Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rybelsus ja ripuli

Vierailija
03.05.2025 |

Lääkäri määräsi minulle Rybelsuksen. Olen käyttänyt sitä marraskuusta asti. Ensin kuukauden 3mg annoksella, sitten oisko ollut 3kk 7mg:n annoksella ja nyt 14mg vahvuudella menossa toinen pakkaus.

Viime viikolla mulla tuli yhtäkkinen ripuli. Maha oli vuorokauden ihan kuralla. Ajattelin, että johtui syömisistä. Olin silloin syönyt mämmiä ja sitten jäätelön sekä kaakaon. Muita oireita ei ollut kuin ripuli ja sitten tietty kuvottava olo.

No nyt taas sama homma. Heräsin toissa yönä siihen, että mahassa kiertää ihan hirveästi ja taas maha ihan ripulilla. Ja jatkuu vaan edelleen. Mitään mahataudin oireita ei ole eikä perheessä muillakaan ole mitään. Ajattelin tämän johtuneen siitä, että ennen tuota tyhjennysyötä olin illalla syönyt ruisleivän kananmunalla. Mutta tuon jälkeen olen syönyt ihan normaalisti ja silti mahassa vaan kiertää ja lotisee ja kaikki tulee ripulina ulos.

Onko tämä ihan normaalia Rybelsuksen kanssa? Ei mulla ollut tällaista, kun 7mg oli käytössä. Paitsi, että sen aikana oli kaksi mahatautia kuukauden sisään. Silloinkaan kukaan muu perheestä ei sairastunut, mutta jotenkin pidin niitä mahatauteina, kun ripulin lisäksi myös oksensin ja paljon..

Koska tämä menee ohi vai pitääkö vaan lopettaa koko lääke?

Lääke ollut kuitenkin tehokas. Vienyt hyvin ruokahalua pois ja tuonut kylläisyyden tunnetta. Jaksan paremmin, liikun paljon, painoa tippunut ja verensokerit ovat loistavia.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut ripulia, toki en saanut vahvempia kuin 7mg. En toki näillä pysty paljon syömään, vaan pieniä annoksia.

Vierailija
2/9 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman omituisen myöhään tulisi tuo haittavaikutus jos vasta toisen pakkauksen kohdalla. Itse jäisin vielä seurailemaan. Jos vakuutut että johtuu Rybelsuksesta niin miten olisi Ozempic? Sitä saa jo ihan hyvin eikä ymmärtääkseni aiheuta niin usein ripulia vaikka muut haitat onkin aika samoja kuin Rybelsuksella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä pitäisin ripulia ihan normaalina oireena.

Itsehän syön vaan metforminia ja jos vahingossa syön tyhjään mahaan, niin päivä meneekin ripuloidessa.

Sinuna juttelisin lääkärin kanssa, että jos vaihtais pienempään annostukseen takas.

Vierailija
4/9 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoksen nostosta voi johtua. Mämmin mallas pistää mahan monella löysälle ilman Rybelsustakin. Nyt muutaman päivän kananmuna-banaani-musta tee-dieetti, että maha rauhoittuu. Apteekista herkkävatsaisen Visibliniä sen lisäksi.

Vierailija
5/9 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visiblin on turhaa.

Vierailija
6/9 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Agiocur käytössä. 2tl iltaisin.

Eka ripulointi kerta oli itseasiassa ekan pakkauksen viimeisellä liuskalla ja toka niin, että olisi pitänyt ottaa uusi paketti käyttöön, mutta jätin ripuloinnin takia ottamatta sen päivän rybelsuksen.

Mämmi ei muina päivinä vetänyt mahaa ripulille. Ja muutoinkin Agiocurin avulla vatsa toimii päivittäin. Eli ummetuksestakaan ei kyse.

Rauhoittaako musta tee mahaa?

Banaania ei tee yhtään mieli, yöks. Ja tuota Vi-Sibliniä en saa minkään kanssa alas. Se on semmosta sahanpurua, että yök.

Mahtaako vatsa rauhottua jos vaan sinnikkäästi jatkan tuon vahvuuden kanssa?

Vierailija
7/9 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja Ozempic mulla oli aiemmin, mutta se ei vaikuttanut yhtikäs mitään ja sitten se on jatkuvasti apteekeista loppu.

Vierailija
8/9 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian rasvainen tekee kyllä rasvaripulin rybelsuksella.

Vierailija
9/9 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rybelsus määrätään laihdutukseen ja kakksodb;n hoitoon jos paino-ongelmaa.

Olen syönyt nyt vuoden, pitää diabeteksen tasapainossa.  En hirveesti niuhota syömisistä mutta pieniä annoksia pitää syödä eikä liian tukevia ja rasvaisia.

Vaikken siis hirveeen  tarkka ole mutta mämmiä ei tulisi mieleeni edes syödä vaikka terveenä mämmistä pidinkin.  Eikä liioin jäätelöä ja makeisia. 

Mämmi oli painonvartijatädinkin -aikoinaan- kieltolistalla.