Ammatti jota arvostat? Ammatti jota et arvosta?
Eli kysymys tuli jo otsikossa.
Itse arvostan suuresti esim kirurgia, siihen ammattiin ei kenenkä vaan äly/taidot riitä. Pitää oikeasti olla fiksu ihminen. Arvostan myös esim ekonomeja, heillä pitää olla kans tietynlaista fiksuutta. Ei kuka vaan osaa ja ymmärrä taloudesta, miten mikäkin asia vaikuttaa mihinkäkin. Arvostan myös sairaanhoitajia, joiden pitää osata tehdä vaikeita hoitotoimenpiteitä kiireen alla.
Kun taas opettajana voi työskennellä pienemmälläkin älyllisellä kapasiteetilla. Ei oikeastaan tarvitse mitään sen suurempaa tieto taitoa. Kovin korkealle en myöskään nosta vaikkapa jotain restonomeja tai tradenomeja.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Eikös kirurgin työ ole aika suoraviivaista käsityötä, ei kai siinä hirveästi juuri älyä tarvita? Sen kun on tarkat kädet ja tietää mitä tekee, niin se on siinä.
Juu, siinä ei tarvitse minkäänlaista tietoa anatomiasta yms. sen kun leikkaa ja se on siinä. Pääasia että on vakaat kädet. Olet varmaan samoja joiden mielestä lentäjät ovat käytännössä bussikuskeja. Ihan sama asia! :'D
Joku ei arvostanut suunnittelijoita. Teen rakennesuunnittelua. Olisiko kuitenkin hyvä, ettei katto romahtaisi niskaasi?
Itse arvostan kaikkia, jotka laillisella työllään koittavat raapia kasaan elantoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyselytutkimusten mukaan kirurgi on Suomen arvostetuin ammatti. Vähiten arvostetaan feissareita. Olen tuosta aika lailla samaa mieltä.
Kirurgien joukossa on keskimääräistä enemmän psykopaatteja. Yleensäkin arvostetut ammatit houkuttelevat persoonallisuushäiriöisiä ja vallanhimoisia ihmisiä.
Itseasiassa määrä ei poikkea juurikaan kantaväestöstä, mutta tietysti, kun kaikki ovat ihmisiä niin joukkoon mahtuu kaikenlaista. Harvemmin kai tutkitaan mikä määrä pershäröjä on töissä Postilla tms. varmasti jakauma olisi aika samaa tasoa.
Arvostan lakimiehiä
En arvosta lähihoitajia