Ammatti jota arvostat? Ammatti jota et arvosta?
Eli kysymys tuli jo otsikossa.
Itse arvostan suuresti esim kirurgia, siihen ammattiin ei kenenkä vaan äly/taidot riitä. Pitää oikeasti olla fiksu ihminen. Arvostan myös esim ekonomeja, heillä pitää olla kans tietynlaista fiksuutta. Ei kuka vaan osaa ja ymmärrä taloudesta, miten mikäkin asia vaikuttaa mihinkäkin. Arvostan myös sairaanhoitajia, joiden pitää osata tehdä vaikeita hoitotoimenpiteitä kiireen alla.
Kun taas opettajana voi työskennellä pienemmälläkin älyllisellä kapasiteetilla. Ei oikeastaan tarvitse mitään sen suurempaa tieto taitoa. Kovin korkealle en myöskään nosta vaikkapa jotain restonomeja tai tradenomeja.
Kommentit (84)
Eniten arvostan hoitajia, vähiten mainostoimistoalan ihmisiä.
Jälkimmäiseen kategoriaan oon joskus aiemmin kuulunut. En enää pystyisi kusettamaan ihmisiä ja tienaamaan sillä.
Luovaan työhön pystyvää ammattimiestä minä arvostan, mutta aluejohtajaa, joka hoitaa vain "yhteiskuntasuhteita" golfkentällä, en arvosta pätkääkään.
No en oikein keksi mitään ammattia, jota en arvostaisi. Siis oikeat lailliset ammatit.
Arvostan palopelastajia, kirurgeja ja ortopedeja, joilta olen itse saanut tärkeää apua. En arvosta puhelinmyyjiä, feissareita enkä seksityöläisiä.
Arvostan kaikkia töitä missä tehdään töitä, heille pitäisi maksaa enemmän palkkaa.
En arvosta suunnittelijoita,johtajia,asiantuntijoita,tutkijoita,kansanedustajia... eli ammatteja missä ei tehdä töitä eikä tuottavaa työtä. Näiltä pitäisi ottaa ainakin 50% palkasta pois.
Ilman Wolt-kuskeja ja koko alustataloutta pärjäisimme. On pärjätty ennenkin. Ihmiset voi itse hakea ruokansa eikä tarvitse tukea alaa, joka on kautta linjan ongelmainen ja alipalkattu. Ruokarobotit on kivoja. Ne ei heikennä kansantaloutta tai luo matalapalkka-alaa.
1. lääkäri
2. tuomari
3. palomies, poliisi, sairaanhoitajat
17584. vauva.fi-moderaattori
Kirurgikaan ei pysty tekemään mitään ilman muita ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kirurgit ovat usein paskoja tyyppejä, joten en arvosta niin paljon kuin muita lääkäreitä.
Arvostan: sairaanhoitajat, opettajat, lähihoitajat
En arvosta: influensseri, tubettaja
Siivoojia/ siistijöitä arvostan.
Sellaista en arvosta jossa istutaan pers.... ja tehdään päätöksiä oman mieltymyksen mukaan. Kova on palkka silti, toisin kuin siivoojilla/ siistijöillä
Tykkään kullin lutkuttajista mutta vihaan Lesboja, joissa menee pillu ihan hukkaan
-Joorma
Käsintehtävien töiden ammattilaiset, rakennusammattilaiset, asentajat, konekorjaajat, hitsarit, suutarit, putkimiehet, autonkorjaajat, siistijät, teurastajat ym, inhokit influensserit, puhelinmyyjät, turhan tutkijat ja yleensäkin korkea koulutetut turhan tekijät.
Aliarvostettuja: hoitajat ja opettajat
Yliarvostettuja: toimittajat
Arvostan kaikkia ammatteja, missä uhrataan oma hyvä toisen puolesta. Omaishoitajia ja lähihoitajia arvostan erityisesti, koska he tekevät työtään matalalla korvauksella ilman yhteiskunnallista arvostusta.
Vierailija kirjoitti:
Ilman Wolt-kuskeja ja koko alustataloutta pärjäisimme. On pärjätty ennenkin. Ihmiset voi itse hakea ruokansa eikä tarvitse tukea alaa, joka on kautta linjan ongelmainen ja alipalkattu. Ruokarobotit on kivoja. Ne ei heikennä kansantaloutta tai luo matalapalkka-alaa.
Kuitenkin ravintolat ihan vapaaehtoisesti haluavat olla Woltissa ja maksaa siitä. Ilman Woltia merkittävä osa ravintoloista kaatuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kirurgi tarvitsee ympärilleen tiimin mm. anestesialääkärin ja -hoitajan sekä instrumenttien ojentajan (onko sillä joku oma ammattinimike, sori, en tiedä) ja ketä kaikkia, mutta tiimi ei pysty tekemään mitään ilman kirurgia, koska kirurgi on se, joka operoi potilaan.
Ei ihme, että osa kirurgeista on vähän lesoja, kun tietävät olevansa niin tärkeitä tyyppejä. Annan sen anteeksi, jos pelastavat ihmishenkiä ja leikkaavat onnistuneesti vaikeita kasvaimia ym.
Influensserit ja mitä lie sisällöntuottajat ym somettajat ei mielestäni ole edes ammatteja. Itsensä jalustalle nostamista pelkästään.
Vierailija kirjoitti:
Aliarvostettuja: hoitajat ja opettajat
Yliarvostettuja: toimittajat
Toimittajista osa on todellisia ammattilaisia, mutta harmillisen moni menee nykyään sieltä, mistä aita on matalin: ottavat maailmalta suoraan uutislähteen, joka noudattaa toimittajan omaa ajatusmaailmaa ja länttää uutisen suoraan ja tarkistamatta suomalaiseen mediaan. Journalistinen työ ja lähteiden tutkiminen jää siis kokonaan pois.
Arvostan kaikkia, joissa tehdään työtä, tubettajat ja virkamiehet ovat loisia.