Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku valitti HS mielipiteissä, että hoitaja esti häntä lyömästä päätänsä seinään

Vierailija
03.05.2025 |

Traumatisoitui kuulemma siitä.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on koskaan kuullutkaan mistään "meltdownista"? Liittyykö se Downin syndroomaan jotenkin?

Vierailija
22/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnallisella tasolla olemme kaukana autismikirjopotilaiden tarpeiden ymmärtämisestä. Jotkut heidän käytöksistään ja ilmenemismuodoistaan voivat olla häiritseviä tai hämmentäviä muiden silmissä. Tällaisia ovat esimerkiksi meltdown ja shutdown -tilat, joista kerromme tässä artikkelissa.

Molemmat termit viittaavat reaktioihin, joita autistinen henkilö käyttää suojautuakseen aistitiedon ylikuormitukselta. Vaikka ne eivät ole sopivimpia selviytymismenetelmiä, ne ovat tapoja, joilla autismipotilaat käsittelevät ylivoimaisia tilanteita.

Meltdown eli tunneromahdus on usein seuraus tilanteista, jotka ovat erittäin kuormittavia tai aiheuttavat suurta ahdistusta, jota ei pääse pakenemaan. Tunneromahdukset ovat fyysisesti ja henkisesti rasittavia ihmiselle, ja ne voivat näyttää ulospäin raivo- tai itkukohtaukselta. Kyseessä on kuitenkin reaktio erittäin

Tämän parantaa kallomurtuma ja/tai aivovaurio?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu uskomattomalta, että joku lähettää tuollaisen mielipidekirjoituksen. Eikö hän ymmärrä, miten absurdilta se kuulostaa?

Kirjoituksen pointti oli hieman epäselvästi esiin tuotu, mutta oli kuitenkin ymmärrettävissä.  Pointti oli se, että annettu diagnoosi ja hoito oli väärää.  Koskettaminen tai kiinnipitäminen voi aiheuttaa erityisen voimakkaita reaktioita autistiselle (kuten kirjoittajalle). Myös traumatisoituneelle (mutta sellaista kirjoittajalla ei ilmeisesti ollut). Psykiatrisessa hoidossa ensimmäiseksi tulisi diagnosoida oikein ja jos diagnoosi on väärä, se pitäisi ehdottomasti muuttaa pikimmiten. Autismi ei parane masennuslääkkeillä (joilla on myös elämänlaatua heikentäviä haittavaikutuksia). 

Hieno ohje. Kerro vielä, miten tämä toteutetaan? Minäkin voin antaa ohjeen, että kalastaessa tulisi aina saada kala ja urheilijan tulisi aina voittaa kultaa. 

Vakavasti itsetuhoista ei voi kuitenkaan jättää täysin hoidotta. Koska diagnoosin oikeellisuudesta ei koskaan voida olla täysin varmoja, miten kirjoittaja ehdottaa vastaavissa tapauksissa toimittavan?

Vierailija
24/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnallisella tasolla olemme kaukana autismikirjopotilaiden tarpeiden ymmärtämisestä. Jotkut heidän käytöksistään ja ilmenemismuodoistaan voivat olla häiritseviä tai hämmentäviä muiden silmissä. Tällaisia ovat esimerkiksi meltdown ja shutdown -tilat, joista kerromme tässä artikkelissa.

Molemmat termit viittaavat reaktioihin, joita autistinen henkilö käyttää suojautuakseen aistitiedon ylikuormitukselta. Vaikka ne eivät ole sopivimpia selviytymismenetelmiä, ne ovat tapoja, joilla autismipotilaat käsittelevät ylivoimaisia tilanteita.

Meltdown eli tunneromahdus on usein seuraus tilanteista, jotka ovat erittäin kuormittavia tai aiheuttavat suurta ahdistusta, jota ei pääse pakenemaan. Tunneromahdukset ovat fyysisesti ja henkisesti rasittavia ihmiselle, ja ne voivat näyttää ulospäin raivo- tai itkukohtaukselta. Kyseessä on kuitenkin reaktio erittäin

Meltdown tarkoittaa seuraavia asioita:

Meltdown, hongkongilainen elokuva vuodelta 1995

Sulamispiste: Tuhon päivät (Meltdown), yhdysvaltalainen elokuva vuodelta 2006

Meltdown vuonna 2018 julkaistu tietoturvahaavoittuvuus.

Wikipedia

Jos ihminen haluaa ymmärrystä tai apua, voisiko käyttää sellaisia termejä, joita muutkin ymmärtävät eikä mitään sisäpiirin meltdowneja ja shutdowneja?

Vierailija
25/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko niin, että tuo kosketuksesta aiheutunut trauma on helpommin hoidettavissa kuin pysyvä aivovaurio?

Hoitohenkilökunta koostuu ihmisistä, eivät hekään saa kristallipallosta katsottua mikä kenenkin nupissa on vialla.

Vierailija
26/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunneromahdukset ovat fyysisesti ja henkisesti rasittavia ihmiselle, ja ne voivat näyttää ulospäin raivo- tai itkukohtaukselta. Kyseessä on kuitenkin reaktio erittäin ahdistavaan tilanteeseen tai ympäristöön. Tunneromahduksen aikana ihminen on äärimmäisen ahdistunut ja voi vahingoittaa muita tai itseään.

Mitä raivo- tai itkukohtaus sitten muka on neurotyypilliselle? Tietenkin se on seurausta järjestelmän ylikuormituksesta. 

Pitäisikö neurovähemmistöläisen siis antaa rauhassa satuttaa itseään tai muita?

Vierailija
27/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten olisi pitänyt tehdä? Jättää pehmustettuun huoneeseen yksin ja saada siirrettyä koskematta sinne?  Antaa hakata päätään seinään lisää? 

Lisävammojen syntyä estetään kiinnipitämällä. Jutun kirjoittaja on ollut kuvauksen mukaan huonossa kunnossa ja satuttanut systemaattisesti itseään. Kauhu on johtunut potilaan omien tunteiden ja käytöksen hallitsemattomuudesta. Ei annetusta hoidosta. Olisiko hän tyytyväinen, jos olisi annettu takoa päätään seinään loputtomiin.

Hänet olisi pitänyt siirtää helikopterilla tai nosturilla metsään jä jättää sinne. Koskea ei saa ikinä! Ihmisellä on oikeus hakata omaa päätään seinään, jos itse niin haluaa. 

Vierailija
28/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu uskomattomalta, että joku lähettää tuollaisen mielipidekirjoituksen. Eikö hän ymmärrä, miten absurdilta se kuulostaa?

Kirjoituksen pointti oli hieman epäselvästi esiin tuotu, mutta oli kuitenkin ymmärrettävissä.  Pointti oli se, että annettu diagnoosi ja hoito oli väärää.  Koskettaminen tai kiinnipitäminen voi aiheuttaa erityisen voimakkaita reaktioita autistiselle (kuten kirjoittajalle). Myös traumatisoituneelle (mutta sellaista kirjoittajalla ei ilmeisesti ollut). Psykiatrisessa hoidossa ensimmäiseksi tulisi diagnosoida oikein ja jos diagnoosi on väärä, se pitäisi ehdottomasti muuttaa pikimmiten. Autismi ei parane masennuslääkkeillä (joilla on myös elämänlaatua heikentäviä haittavaikutuksia). 

Kenelle tahansa normaalille aikuiselle ihmiselle kiinnipito sekä medikaalinen mutilaatio aiheuttaa "vahvoja reaktioita". Vain absoluuttinen psykopaatti kuvittelee, että ei aiheuttaisi. Valitettavasti nämä alalle hakeutuvat tuntuvat itse uskovan omaan hyvyyteensä ja aiheuttavat mittaamatonta vahinkoa ihmisille ja yhteiskunnalle.

Vierailija
29/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten olisi pitänyt tehdä? Jättää pehmustettuun huoneeseen yksin ja saada siirrettyä koskematta sinne?  Antaa hakata päätään seinään lisää? 

Lisävammojen syntyä estetään kiinnipitämällä. Jutun kirjoittaja on ollut kuvauksen mukaan huonossa kunnossa ja satuttanut systemaattisesti itseään. Kauhu on johtunut potilaan omien tunteiden ja käytöksen hallitsemattomuudesta. Ei annetusta hoidosta. Olisiko hän tyytyväinen, jos olisi annettu takoa päätään seinään loputtomiin.

Hänet olisi pitänyt siirtää helikopterilla tai nosturilla metsään jä jättää sinne. Koskea ei saa ikinä! Ihmisellä on oikeus hakata omaa päätään seinään, jos itse niin haluaa. 

YK:n ihmisoikeuksien julistuksen artikla 987: Jokaisella ihmisellä on oikeus hakata päätään seinään kenenkään estämättä tahi häiritsemättä.

Vierailija
30/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä että se on hakannut päätään seinään jo ihan riittävän monta kertaa.

Vierailija
31/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana sairaanhoitajana tulee mieleen näitäkin tekstejä lukiessa, että melkein mikä tahansa tapa ansaita elantosa on järkevämpi.  Onneksi olen jo eläkkeellä.  Potilaiden kiitollisuus on kaikesta huolimatta ollut aina se voima joka on kannatellut niiden 45vuoden ajan, jonka hoitotyötä olen tehnyt, monenlaisessa ympäristössä.

Vierailija
32/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhana sairaanhoitajana tulee mieleen näitäkin tekstejä lukiessa, että melkein mikä tahansa tapa ansaita elantosa on järkevämpi.  Onneksi olen jo eläkkeellä.  Potilaiden kiitollisuus on kaikesta huolimatta ollut aina se voima joka on kannatellut niiden 45vuoden ajan, jonka hoitotyötä olen tehnyt, monenlaisessa ympäristössä.

Tämä kävi mielessä. Hoitaja todennäköisesti oman hyvinvointinsa vaarantaen estänyt pahemmat vauriot, nyt joku kitisee, kun on "trauma" kallonmurtuman ja aivovaurion sijaan. Käsittämätöntä.

Vierailija
33/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja minun oikeuteni ajattelu on nykyään jo monesti lähtenyt täysin laukalle.

Vierailija
34/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011200826.html

Hoitaja tuli huoneeseen ja otti päästäni kiinni estääkseen pään osumisen seinään

Lukijan mielipide|

Minua on pidetty kiinni syystä tai toisesta erinäisissä hoitopaikoissa monta kertaa, mutta tuo kerta jäi mieleen. Olin tilassa, jossa en todellakaan olisi kestänyt toisen ihmisen kosketusta.

30.4. 10:15

Kirjoitus on Helsingin Sanomien lukijan mielipide.

KUN olin 15-vuotias, minut laitettiin ensimmäisen kerran psykiatriselle osastolle. Menin sinne vapaaehtoisesti; olin itsetuhoinen ja eksyksissä. Niihin aikoihin yritin itsemurhaa keskimäärin kerran muutamassa kuukaudessa.

Osastohoito, joka jatkui seuraavat vuodet, piti minut juuri ja juuri hengissä. Olin jatkuvasti täynnä itse aiheutettuja haavoja ja meinasin kuolla 19-vuotiaana aliravitsemukseen pitkään jatkuneen syömishäiriön vuoksi. Psykiatrit olivat hämmentyneitä, ja minua hoidett

Olisi pitänyt vain antaa toteuttaa itseään eli jyskyttää päätään seinään, niin ei olisi tullut traumaa. Vai valittaisiko sitten kun ei ole puututtu itsensä vahingoittamiseen, vaikka on ollut hoidossa.

Vierailija
35/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei kosketusta, mutta potilas pitää saada rauhoittumaan. Ovenraosta ammuttu nukutusnuoli tai huoneen kaasuttaminen nukutusaineella? Seinään päätään hakkaava mielisairas tuskin rauhoittuu keskustelullakaan?

Vierailija
36/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle tahansa normaalille aikuiselle ihmiselle kiinnipito sekä

Millainen uutinen tulee jos hoitajat vaan jättää potilaan hakkaamaan päätään seinään?

Vierailija
37/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autisminkirjolaisen elämä pyörii suurimmaksi osaksi oman navan ympärillä. Niinpä ei yllätä, että mielipidekirjoitustakin käytetään itsensä terapoimiseen.

Vierailija
38/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja minun oikeuteni ajattelu on nykyään jo monesti lähtenyt täysin laukalle.

Juu. Sitten luetaan uutisista kun lapsi kuoli kotisynnytyksessä ja äiti henkihieverissä kun ei halunnut että kätilö koskee häneen. Minä ja minun oikeuteni vaikka henki menisi itseltä ja lapselta. Siihen vielä rokotevastaisuus ja vapaa kasvatus niin avot.

Vierailija
39/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä menee kaksi asiaa sekaisin.

Väärindiagnosointi on ongelma. Autismikirjoa ei voida hoitaa pois, varsinkaan masennuslääkkeillä.

Tästä huolimatta hoitaja toimi oikein.

Vierailija
40/51 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvitaan automatisointia. Kone joka pukee pakkopaidan ja viskaa pehmustettuun huoneeseen. Ei ihmisen kosketusta ja ongelma ratkaistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän