Miksi kuohuviini nousee heti ns päähän?
Ja nimenomaan vähäinen määrä sitä eli minun tapauksessani n.1-2dl saa jo aikaan sellaisen mukavan pienen huppelitunteen.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juoma tosiaan, itse nappasin pihatöissä ja pihatöiden jälkeen saunassa pari lonkeroa, ei tuntunut missään. Sitten aloin katsella sohvalla leffaa skumppalasin kanssa ja heti kolahti päähän. Uskaltaakohan tässä vielä ottaa toisen lasin vai lipsahtaako vielä kännin puolelle. Suu kyllä vähän napsaisi kun on pitkästä aikaa rauhallinen ja yksinäinen koti-ilta eikä huomennakaan ihan aamulla mitää suurta menoa.
Koko pullo vaan naamaan ja sitten loppuyöksi baariin!! :)
Hmm, kohtalainen mahdollisuus, että näin tässä tulee käymään. Naapurin rouvan kanssa tasattiin loppu skumppa ja ehkäpä käymme vähän paikallisessa kuppilassa laulamassa karaokea. Tulee kulttuurin harrastaminen halvaksi, kun on tukevat kulplivat pohjat otettu. Sen verran huippaa, että joko mennään kävellen tai
Ei ole pyöräillessä promillerajaa, mutta humalassa ei saa ajaa. Eli parempi kävellä tai ottaa se taksi varsinkin jos oma kunto epäilyttää jo lähtiessä. Hyvää kulttuuri-iltaa ikivihreiden tulkintojen parissa.
Taksi tilattu ja tulossa, taatusti ajaisin pyörälläkin ojaan. Huteralta vähän tuntuu mekon kanssa jalkaan vedetyt korkkaritkin, mutta ollaan ainakin aluksi vesilinjalla niin eiköhän tästä tule mukava ilta. Mutta kyllä skumppa on viisasten juoma, ehkä ne pari lonkeroakin vähän taustalla tuntuu, mutta oli ihan selvä olo kunnes kippasin sen ensimmäisen kuohuvan ja sitten mentiin. Mukavaa iltaa myös muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuohari taikka se aito mene sen kummallisemmin päähän, eihän limsakaan mene, vaikka hiilidioksidia sisältääkin. Olen joo testannut nuorena tuota kuoharia juuri siitä syystä, kun näin puhuttiin. Meni päähän kuten muutkin viinit. Placeboa. Psyk.sh
En ihan ymmärrä mitä ajat takaa kommentillasi, minulla se kihahtaa kutakuinkin saman tien ja määräksi riittää tuo mitä mainitsin, huomasin sen taas eilen, kun korkattiin kuohuvaa (muun syyn luin vapun vuoksi). Ammattisi, hassua kyllä olet kollega (tai no, itse olen psyk.erik.sh) ei myöskään nyt tähän kuulu.
Ap
Täällä vielä yksi psyk sh, ja joo, toki olen erikoistunut psykiatriaan, kuten kaikki psyk sh:t. En ole koskaan törmännyt tuohon, että jossain tuo erikoistuminen liitetään ammattinimikkeeseen. Missäpäin tehdään noin? Tuo psyk kertoo jo itsessään, että on erikoistunut, joten miksi pitää mainita se tuplasti?
Vierailija kirjoitti:
- Kuplajuomissa oleva hiilidioksidi saa alkoholin imeytymään verenkiertoon nopeasti, Vilkuna kertoo.
Kyse on siis humaltumisen nopeudesta, ei voimakkuudesta.
- Vaikutus on siis sama kuin poretabletissa, jotka tehoavat nopeasti. Tämä on syynä nopeamman humahtamisen tunteeseen.
Käy järkeen tämä. Uskon sinua.
Siksi, että sinä et seiso käsilläsi.
Jos sillä aloittaa se kihahtaa hieman nopeammin mut jos juo vaikka olutta, viiniä tai lonkuraa ensin se ei toimi.
En tunnista omalla kohdalla tätä ilmiötä. Join vappuna 2 pulloa skumppaa- ei tuntunut yhtään missään, ei nousuhumalaa, ei mitään. Sama määrä punkkua tai valkkaria, niin olen todella päissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kuplajuomissa oleva hiilidioksidi saa alkoholin imeytymään verenkiertoon nopeasti, Vilkuna kertoo.
- Vaikutus on siis sama kuin poretabletissa, jotka tehoavat nopeasti. Tämä on syynä nopeamman humahtamisen tunteeseen.
Käy järkeen tämä. Uskon sinua.
Shamppanjan erikoisuus on, että siinä on pienimmät kuplat eli lasillisessa eniten reagointipintaa.
Kihahtaa nopeimmin.
Mulla kuohari alkaa poreilla päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuohari taikka se aito mene sen kummallisemmin päähän, eihän limsakaan mene, vaikka hiilidioksidia sisältääkin. Olen joo testannut nuorena tuota kuoharia juuri siitä syystä, kun näin puhuttiin. Meni päähän kuten muutkin viinit. Placeboa. Psyk.sh
Syynä ei ole hiilidioksidi vaan hiilihappo. Kertaathan perusasiat vielä!
Terv. Lääkäri
Höpö höpö! Nimenomaan on hiilidioksidi syynä. Ota asioista selvää itse!
Ei ole kyllä älykäs joka juo myrkkyä.Tuhoaa tietosesti aivosoluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä ei ole hiilidioksidi vaan hiilihappo. Kertaathan perusasiat vielä!
Terv. Lääkäri
Hiilihappo, eli hiilidioksidia ja vettä.
Terv. toinen valelääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juoma tosiaan, itse nappasin pihatöissä ja pihatöiden jälkeen saunassa pari lonkeroa, ei tuntunut missään. Sitten aloin katsella sohvalla leffaa skumppalasin kanssa ja heti kolahti päähän. Uskaltaakohan tässä vielä ottaa toisen lasin vai lipsahtaako vielä kännin puolelle. Suu kyllä vähän napsaisi kun on pitkästä aikaa rauhallinen ja yksinäinen koti-ilta eikä huomennakaan ihan aamulla mitää suurta menoa.
Koko pullo vaan naamaan ja sitten loppuyöksi baariin!! :)
Hmm, kohtalainen mahdollisuus, että näin tässä tulee käymään. Naapurin rouvan kanssa tasattiin loppu skumppa ja ehkäpä käymme vähän paikallisessa kuppilassa laulamassa karaokea. Tulee kulttuurin harrastaminen halvaksi, kun on tukevat kulplivat pohjat otettu. Sen verran huippaa, että joko mennään kävellen tai
Ihanaa, minäkin haluan tällaisia skumppanaapureita, joiden kanssa lähteä extempore paikalliseen! 🥂
Kannattaa juoda kuohari kylmänä ja mahdollisimman kapeasta lasista. Silloin alkoholi nousee parhaiten tukkaan.