Graduohjaaja kirjoittaa työtäni.
En tiedä miten ottaa asiaa puheeksi, ohjaajani on todella perfektionistinen työmyyrä. Mutta nyt on alkanut haitata miten paljon tämä muuttelee työtäni.
Ymmärrän kyllä että hyvä ohjaaja auttaa ja ohjaa paljon, mutta siitä ei ole nyt kyse. Ohjaaja saattaa ottaa ajankohtaisimman lähettämäni luonnokseni ja kirjoittaa kokonaisen sivun uutta tekstiä, tai sanoa kirjoittamastani kohdasta "joo ihan hyvä" ja kirjoittaa sen KOKONAAN uusiksi. Ilman että saan mitään oikeaa palautetta siitä, mikä oli pielessä. Ilmeisesti kaikki.
Ei kai graduohjaajan kuulu puuttua työn etenemiseen ihan näin paljon? Tuntuu että kyseessä ei ole enää ollenkaan oma graduni, vaan jonkun toisen kirjoittama tekele. Kavereiden kokemukset omien gradujensa kanssa poikkeaa villisti kokemastani.
Kommentit (50)
Tämä kertoo ohjaajan kokemattomuudesta ja ei ole hyvä merkki ohjaajassa. Et varmaan väikkäriä harkitsisikaan, ainakaan tämän tyypin ohjaamana, mutta tosiaan on iso red flag ja kertoo siitä, että ohjaaja ei tiedä mitä tekee.
Kuulostaa oudolta. Erityisesti sen takia, että eikö ohjaajalla ole parempaakin tekemistä? Onko tutkimuksestanne tulossa joku tieteellinen julkaisu? Silloin ymmärrän tuon paremmin, koska voi olla että myös graduusi tullaan viittaamaan.
Itse ottaisin tuon hyvänä asiana. Voithan lopulliseen versioon tehdä pieniä omia muutoksia ja lisäyksiä jolloin teksti tuntuu enemmän omalta. Jos itse johtopäätöksissä on ristiriitoja, siitä teidän pitää käydä erikseen keskustelua. Mutta ainakin metodologia ja ehkä resultskin menevät minusta ihan ok noinkin.
Riippuu myös haluatko jatko-opintoihin? Jos aiot jatkaa, niin silloin joudut ehkä puuttumaan asiaan enemmän. Mutta koita saada se positiivisen kautta, siis että kysyt miten voisit parantaa tekstiäsi yleisesti, kun siitä joutuu noin paljon aina muuttamaan.
Yleensä ohjaajat eivät itse muista omia muutoksiaan jälkikäteen...
Kuinka usein te oikein tapaatte? Aallossa on 3x 1h tapaaminen, usein eka ja toka ehtii olla siinä vaiheessa kun ei ole juuri mitään paperilla ja kolmas kun antaa palautteen työstä ennen submittaamista.
Mikä sen ohjaajan titteli on? Vaikea uskoa, että proffalla olisi tuollaiseen aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Heh, jalkojen levitys ja lapsien synnyttäminen menee aina hankalaksi kun ollaan molemmat naisia. :D
Mutta ihan oikeasti. Kandini kohdalla oli sitten taas päinvastoin, toinen ohjaaja ei vastaillut viesteihin usein ollenkaan ja toinen perui ohjauksia ja tapaamisia minuuttiaikataululla. Tai laittoi esimerkiksi klo 8 aamulla viestiä että hän on nyt tunnin toimistolla, kerkeätkö käymään. Ohjaus oli olematonta.
Nyt olen joutunut sitten toiseen ääripäähän. Jos pitäisi spekuloida syytä niin aihe ja tutkimus on ohjaajalle todellä tärkeä, eli ei ehkä osaa päästää toista ihmistä työskentelemään sen pariin. Siltä se ainakin tuntuu. Alussa parempi ohjaaminen tuntui mukavalta, mutta se lipsui nopeasti tuohon että ohjaaja ihan oikeasti kirjoittaa sitä työtä. Olen useamman kerran vain istunut hiljaa vieressä vartin, kun ohjaaja poistaa ison palasen tekstiäni ja alkaa hiljaa näpyttää korvaavaa tilalle. Ap
Mitä kirjoitusohjelmaa käytätte? Jos Wordia, niin siinä muutokset ehdottomasti Track changes-toiminnolla. Tällöin sinun versiosi jää näkyviin yliviivattuna track changes-tilassa.
Ohjaaja on nuori, tiedän että olen hänen ensimmäisten ohjattaviensa joukossa. Toinen tai kolmas. En viitsi antaa ihan hirveästi tietoja täällä tunnistettavuuden takia.Tapaamisia on usein, ohjaajan pyynnöstä.
Tiesin että tilanne on varmaan outo, mutta en tajunnut ennen näitä vastauksia että tilanne on oikeasti näin kummallinen. Nyt alkoi oikeasti huolestuttaa onko koko graduprosessini mennyt ihan päin mäntyä. Ap
Kirjoittaisipa minunkin ohjaajani...
Vierailija kirjoitti:
Ohjaaja on nuori, tiedän että olen hänen ensimmäisten ohjattaviensa joukossa. Toinen tai kolmas. En viitsi antaa ihan hirveästi tietoja täällä tunnistettavuuden takia.Tapaamisia on usein, ohjaajan pyynnöstä.
Tiesin että tilanne on varmaan outo, mutta en tajunnut ennen näitä vastauksia että tilanne on oikeasti näin kummallinen. Nyt alkoi oikeasti huolestuttaa onko koko graduprosessini mennyt ihan päin mäntyä. Ap
Älä huoli. Sinulle nyt sattui motivoitunut ohjaaja, joka edustaa sellaista tieteellistä traditiota jossa ohjattavat ovat ohjaajan apulaisia eikä toisin päin. Koulukuntia on monia.
Esimerkiksi hyvissä yhdysvaltalaisyliopistoissa pidetään normaalina, että ohjaaja on kirjoittanut ohjaajansa väitöskirjasta yli 50 %. Tällä tavoitellaan korkeatasoisuutta ja relevanssia, mihin yleensä vaaditaan kokemusta jota etenkään maisterivaiheen opiskelijalta ei voi odottaa.
Kysyisinkin sinuna itseltäsi, mikä sinulle on ongelmana tässä hands-on-ohjausmallissa? Pelkäätkö että kyseessä on "sääntöjen rikkominen" vai ajatteletko että oma tekstisi on niin hienoa tms. että se ansaitsee tulla julkaistuksi sellaisenaan?
Itse vaihdoin graduohjaajaa, koska en ollut tyytyväinen. Vaihdoin koko aiheen ja aloin tehdä ihan eri aiheesta.