Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Graduohjaaja kirjoittaa työtäni.

Vierailija
02.05.2025 |

En tiedä miten ottaa asiaa puheeksi, ohjaajani on todella perfektionistinen työmyyrä. Mutta nyt on alkanut haitata miten paljon tämä muuttelee työtäni.

Ymmärrän kyllä että hyvä ohjaaja auttaa ja ohjaa paljon, mutta siitä ei ole nyt kyse. Ohjaaja saattaa ottaa ajankohtaisimman lähettämäni luonnokseni ja kirjoittaa kokonaisen sivun uutta tekstiä, tai sanoa kirjoittamastani kohdasta "joo ihan hyvä" ja kirjoittaa sen KOKONAAN uusiksi. Ilman että saan mitään oikeaa palautetta siitä, mikä oli pielessä. Ilmeisesti kaikki.

Ei kai graduohjaajan kuulu puuttua työn etenemiseen ihan näin paljon? Tuntuu että kyseessä ei ole enää ollenkaan oma graduni, vaan jonkun toisen kirjoittama tekele. Kavereiden kokemukset omien gradujensa kanssa poikkeaa villisti kokemastani.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin ollut valmis maksamaan tuosta. 

Vierailija
22/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se haluaa että levität sille jalkas jokaisesta 10 sivun kirjoituksesta tai jos koko gradun tekee edellisten lisäksi synnytät sille lapsen.

Kyllä graduohjaajina on naisia myös, se on miltei fifti-fifti.

Muutenkin esim. lääketieteeteen tiedekunnissa on jo enemmän naisiopiskelijoita, kuin miesopiskelijoita.

Olet kusipää kateellinen luuseri, muiden opiskelusta ja menestymisestä.  Just heillä on AINA ensimmäisrnä mielessä pelkät panot + muut.

Sen se teettää, kun ei ole saanut älyä korviensa väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tuotat ohjaajan mielestä niin huonoa tekstiä, että ohjaajasi ajattelee että on helpointa kirjoittaa se uusiksi kuin alkaa kädestä pitäen neuvomaan mikä mättää. Eli ajattelee, ettet neuvottunakaan kykenisi parempaan.

Joko pelkää itseensä kohdistuvaa mainehaittaa (mikäli netissä julkaistaan ala-arvainen opinnäytetyö jonka hän on ohjannut) tai ajattelee vilpittömästi parastasi. Oletko varma, ettei ole kyse tästä?

No sitten ei kannata noihin hommiin ruveta, jos pitää toisten töitä ominaan ja omina meriitteinään..

Vierailija
24/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se haluaa että levität sille jalkas jokaisesta 10 sivun kirjoituksesta tai jos koko gradun tekee edellisten lisäksi synnytät sille lapsen.

Kaheli oot.  Pahimmasta päästä.  Pakkohoidon tarpeessa!

Vierailija
25/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä yliopisto?

Minun ohjaaja uef:lla ei kyllä kirjoittanut mitään puolesta, ei tosin oikein ohjannutkaan. Arvioi sitten kyllä ankarasti.

Vierailija
26/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, jalkojen levitys ja lapsien synnyttäminen menee aina hankalaksi kun ollaan molemmat naisia. :D

Mutta ihan oikeasti. Kandini kohdalla oli sitten taas päinvastoin, toinen ohjaaja ei vastaillut viesteihin usein ollenkaan ja toinen perui ohjauksia ja tapaamisia minuuttiaikataululla. Tai laittoi esimerkiksi klo 8 aamulla viestiä että hän on nyt tunnin toimistolla, kerkeätkö käymään. Ohjaus oli olematonta.

Nyt olen joutunut sitten toiseen ääripäähän. Jos pitäisi spekuloida syytä niin aihe ja tutkimus on ohjaajalle todellä tärkeä, eli ei ehkä osaa päästää toista ihmistä työskentelemään sen pariin. Siltä se ainakin tuntuu. Alussa parempi ohjaaminen tuntui mukavalta, mutta se lipsui nopeasti tuohon että ohjaaja ihan oikeasti kirjoittaa sitä työtä. Olen useamman kerran vain istunut hiljaa vieressä vartin, kun ohjaaja poistaa ison palasen tekstiäni ja alkaa hiljaa näpyttää korvaa

Toki.  Saattaa kuiteskin tulla tällöin heikkotasoinen gradu.

Eivät ne ohjaajat huvikseen neuvo ja korjaile ja neuvom tuhansien opiskelijoiden garduja ja opinnäyteitä.

Se on heidän työtään. Ja jokainen ohjaaja toivoo, että juuri omasta yliopistosta, nuoret valmistuvat korkein arvosanoin.

Vierailija
27/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gradulla on hintansa, et ole ehkä vielä sitä ymmärtänyt tai ei ole vielä sitä sinulle kertonut. Ei välttämättä paha juttu, ohjaaja voi opastaa vihjasta mm valmistumisen jälkeisissä työpaikoissa, joissa pääsee etenemään.

Aika usein tuossa on jotain henkilökohtaista, joskus riittää että olet ystävällinen, hymyilet ja teet sopivia lisäkysymyksiä. Joskus tosiaan pitää tehdä henkilökohtaisia myönnytyksiä. Parempi kuitenkin näin, kuin että olisi selkäsi takaa rintoihin kiinni käyvä paskiainen.

Nyt oli todella outoa tulkintaa. 

Vierailija
28/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin onnesta soikeana.

Ainakin omaa graduani arvioitaessa yksi arvioinnin kohteista oli omatoimisuus. Jos ohjaaja on auttanut niin paljon, että on kirjoittanut osan gradusta, niin arvosana Ei voi olla kummoinen.

Vierailija
29/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on äidinkielen numerosi lukiosta? Yo kokeen arvosana? Eli millaista tekstiä yleensä tuotat? 

Vierailija
30/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin onnesta soikeana.

Ainakin omaa graduani arvioitaessa yksi arvioinnin kohteista oli omatoimisuus. Jos ohjaaja on auttanut niin paljon, että on kirjoittanut osan gradusta, niin arvosana Ei voi olla kummoinen.

Onko tuo auttamista? Toisaalta kuka sen lopulta arvioi? Joku proffista? 

Vierailija
31/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei myöhemmin esitä gradusi tietoja ominaan.

Vierailija
32/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin onnesta soikeana.

Ohjaajat. Arvosanan hyväksyi lopulta joku tiedekunnan nimeämä lautakunta.

Vierailija
33/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin onnesta soikeana.

Siis missä tutkinnossa on tuollainen arvioinnin osa-alue? 

Vierailija
34/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin onnesta soikeana.

Ohjaajat. Arvosanan hyväksyi lopulta joku tiedekunnan nimeämä lautakunta.

Olen eri, mutta graduni ohjaaja ei työskennellyt yliopistolla. Kellään ei siis ollut käsitystä siitä, kuinka paljon apua olin mahdollisesti saanut. Vein vaan valmiin graduni professorille, enkä itse asiassa tiedä, ketkä kaikki osallistuivat sen arviointiin.

Vierailija
35/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei ole normaalia.

Vierailija
36/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole sen suhteen kunnianhimoisempia tavoitteita kuin valmistua, niin anna kirjoittaa. Todella erikoinen toimintatapa. Pidä kuitenkin oma versiosi tallessa siltä varalta, että sitä jossakin vaiheessa tarvitaan.

Vierailija
37/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin todella tyytyväinen, kun graduohjaajani auttoi minua gradun tekemisessä. Hän teki käytännössä lähes puolet työstä, ja kaikki ideatkin tulivat häneltä.

Sait siis gradun valmiiksi. 

Mä sain kerran inspiraatiossa graduni disposition. Siitä on n. 40 vuotta. Sen jälkeen ei graduni suhteen ole mitään tapahtunutkaan. Mulla ei ollut tuollaista ohjaajaa. Vaikka mistä sitä tietää. Ehkä mun olisi pitänyt mennä innoissani esittelemään graduni jäsentely, ties vaikka ohjaajanikin olisi innostunut vaikka kirjoittamaan mulle gradun. 

Vierailija
38/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tuotat ohjaajan mielestä niin huonoa tekstiä, että ohjaajasi ajattelee että on helpointa kirjoittaa se uusiksi kuin alkaa kädestä pitäen neuvomaan mikä mättää. Eli ajattelee, ettet neuvottunakaan kykenisi parempaan.

Joko pelkää itseensä kohdistuvaa mainehaittaa (mikäli netissä julkaistaan ala-arvainen opinnäytetyö jonka hän on ohjannut) tai ajattelee vilpittömästi parastasi. Oletko varma, ettei ole kyse tästä?

Voi olla että tuosta kyse. Mutta voi olla myös se että noin saa tuotettua nopeampaan 'valmistuneita' mikä taas tänä 'modernina' 'edistyksen' aikana vaikuttaa rahoituksen saantiin. 

Vierailija
39/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa ja kuka muitaa 10v päästä. Pääasia että saat paperit.

Vierailija
40/50 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin onnesta soikeana.

No sittenpä sen vasta näkee.