Tekoäly on kyllä älyttömän hyvä jossain kun pitää kirjoittaa sähköpostiviestejäkin
Silloin kun pitää kirjoittaa jotain vähänkään asiallisempia viestejä jostakin oikeasti asiasta jollekin taholle,
niin on kyllä tosi kätevä apuri.
Ja vielä parempi jos pitää kirjoittaa englannksi.
Vaikkei itse osaisi kirjoittaa mitään tosi hyvää englantia niin ei muuta kuin kirjoittaa vähän palikkaenglannilla sen viestin niin se muuntaa sen muutamassa sekunnissa niiin kuin sun äidinkieli olisi englanti ja muutenkin muuntaa sen ihan älyttömän paljon paremmaksi koko viestin. Käyttäen ihan oikeita "fraaseja" ja muuntaa kieliopin oikeaksi..
Viestiä voi parannella moninkin eri tavoin ihan älyttömän nopeasti.
Se osaa muuntaa myös viestin sävyä haluttuun suuntaan.
Oikeastaan kannattaa kirjoittaa ihan joku raakile pohja vaan koko viestistä ja sitten antaa tekoälyn analysoitavaksi se. Se miettii muutaman sekunnin sitä ja sen jälkeen ehdottaa viestiä joka on valmis sellaisenaan melkein suoraan lähetettäväksi.
Varmaan jossain työhakemuksissa ym. voi hyödyntää myös aivan älyttömästi.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Aion kyllä jatkossakin analysoida omat tuotokseni omilla aivoillani, niin eivät pääse surkastumaan.
Totta kai se itse päätetään mitä lähetetään joka tapauksessa, mutta se nyt vain helpottaa sitä viestin kirjiottamista aivan tajuttomasti.
Tietysti jos haluaa käyttää paljon aikaa viestin kirjoittamiseen, niin mikäs siinä..
Mutta olettaen että on vähän muutakin tehtävää, niin on aivan tajuttoman hyvä apuri.
AI antaa vain ehdotuksia. Se ei lähetä suoraan mitään paitsi silloin jos käyttää oikeaa AI-assistentteja jotka
on tarkoitettu suorittamaan monimutkaisia ja monivaiheisia työtehtäviä. Noiden käyttö taas yleensä aina maksullista.
Sähköpostiviestin parannus löytyy suoraan integroituna esim. Microsoftin Outlook-palvelusta ilmaiseksi ja varmaan monista muistakin palveluista.
Olin vain vähän puulla päähän lyöty kun nyt tuli tilanne että piti englanniksi lähettää vähän fiksumpi viesti eikä kyse ollut mun kaverista,
vaan ihan virallisesta tahosta, kun se antoi niin nopeasti niin hyviä ehdotuksia viestiksi. Se siis ymmärsi välittömästi että mitä
olin halunnut ilmaista mutta se vain korjasi sen koko viestin vain älyttömän paljon paremmaksi.
Ei tarvitse muuten välttämättä edes kirjoittaa mitään.
Sen pyynnön voi antaa puheella ja se osaa antaa ehdotuksen jo siltä pohjalta.
Jos haluaa jotainn kohtaa vähän muokata, niin sen verran voi sitten kirjoittaa.
Mun tapauksessa se tulkitsi ettei viestini ollut viestinnällisesti sävyltään riittävän hyvä joten kieliasun ja kiellopin korjaamisen lisäksi se korjasi viestiä myös sävyltään vähän eri suuntaan.
En olisi itse hoksannut sitä kirjoittaa tuolla tavalla mutta kun se antoi sen ehdotuksen, niin tajusin kyllä heti, että se on huomattavasi fiksumpi tapa viestinnällisessä mielessä ilmaista se asia.
AI ymmärsi viestini kontekstin kyllä selvästi eli tavallaan tunnisti sen "tilanteen" että miksi minun piti kirjoittaa se viesti.
Se oli valovuosien päässä jostain Google Translatorista siis.
Näin aamulla demon, jossa esittelivät miten tekoäly kirjoittaa automaattisesti kohtelustaan lääkärille valittavalle potilaalle uskottavan ja kunnioittavan vastauksen, ikään kuin tuo lääkäri itse olisi sen kirjoittanut. Juhlistivat, miten lääkäriä itseään ei enää tarvinnut lainkaan vaivata koko prosessissa, kun myös kaikki todisteet että tekoäly oli vastineen kirjoittanut oli häivytetty vastauksesta automaattisesti pois.
Tekoälyn kirjoittamat lepertely-ylikohteliaisuudet ovat niiiiiin ärsyttäviä.
Ei kyllä yhtään osoita arvostusta vastaanottajaa kohtaan, jos ei viitsi edes viestiä kirjoittaa itse, vaan antaa koneen hoitaa senkin homman.
Hienoa kuulla. Voisin antaa tekoälyn hoidettavaksi myös kaiken sosiaalisen kanssakäymisen ja small-talkin, kun en jaksa semmoista yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Näin aamulla demon, jossa esittelivät miten tekoäly kirjoittaa automaattisesti kohtelustaan lääkärille valittavalle potilaalle uskottavan ja kunnioittavan vastauksen, ikään kuin tuo lääkäri itse olisi sen kirjoittanut. Juhlistivat, miten lääkäriä itseään ei enää tarvinnut lainkaan vaivata koko prosessissa, kun myös kaikki todisteet että tekoäly oli vastineen kirjoittanut oli häivytetty vastauksesta automaattisesti pois.
No tuossa tapauksessa sitä käytetään väärin.
Mutta jossain vaiheessa ehkä ollaan siinä että tekoäly on lääketieteellisesti pätevä jopa tuollaiseen mutta silloin se substanssiosaaminen pitää olla tietysti.
Vain heikkolahjaiset kuvittelevat, että tekoälyn tuotokset ovat hyviä sellaisenaan. Pitää olla todella umpisurkea kirjoittaja jos tekoäly tuottaa parempaa tekstiä. Ne ovat niin läpinäkyviä ja saman tien tekoälyn tekemiksi tunnistettavia etten itse kehtaisi moista koskaan lähettää. Vastaanottaja jos on hiukankaan älykkäämpi, huomaa saman tien ettet ole itse viestiä kirjoittanut. Sanamuodot, imelyys, yleisesti tietty kaavamainen rakenne...
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kuulla. Voisin antaa tekoälyn hoidettavaksi myös kaiken sosiaalisen kanssakäymisen ja small-talkin, kun en jaksa semmoista yhtään.
Kun tähän Vauva-palstaan saisi sen AI:n kunnolla integroiduksi niin olisi hyvä.
Onko jossain keskustelupalstoilla jo suoraan integroituna AI-toimintoja? Ehkä jossain substackissa tai vastaavissa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä yhtään osoita arvostusta vastaanottajaa kohtaan, jos ei viitsi edes viestiä kirjoittaa itse, vaan antaa koneen hoitaa senkin homman.
Jos kokee että jossain kohtaa viesti on ylikohtelias, niin se on helppo muuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomioida että "kohteliaisuudet" on kulttuurisidonnaisia. Meillä Suomessa vierastetaan sellaista ylenpalttista kohteliaisuutta mutta muussa kulttuurissa voi olla suositeltava normi jos ei tunne sitä toista tahoa ennestään.
joo se on niin hyvä kuin annat tietojasi itsestäsi niillä on konesaliessa muutamia miljardeja panokohtauksia sekä useampia puheluita kuvia tekoälyn signeeramia jne kaikki sinun terveystietosi vakuutusyhtiöitä varten sekä olinpaikkasi nyt ja paljon muuta tekevät valtioille kuten suomelle monen miljardin edestä kaupaa ei toivotuista henkilöistä
Vierailija kirjoitti:
Vain heikkolahjaiset kuvittelevat, että tekoälyn tuotokset ovat hyviä sellaisenaan. Pitää olla todella umpisurkea kirjoittaja jos tekoäly tuottaa parempaa tekstiä. Ne ovat niin läpinäkyviä ja saman tien tekoälyn tekemiksi tunnistettavia etten itse kehtaisi moista koskaan lähettää. Vastaanottaja jos on hiukankaan älykkäämpi, huomaa saman tien ettet ole itse viestiä kirjoittanut. Sanamuodot, imelyys, yleisesti tietty kaavamainen rakenne...
Olennaista on se, että sisältö vastaa sitä mitä lähettäjä haluaakin sen vastaavan.
Kieli on vain väline sen sisällön välittämiseen.
Varmaan sitä kieliasua on mahdollista muunnella formaalimman ja informaalimman välillä.
En nyt jaksanut alkaa sitä perin pohjin tutkimaan kuitenkaan.
Minä olen kirjoittanut ylppäreissä englannista L:n, opiskellut suuren osan akateemisest tutkinnostani englanniksi mutta en minä osaa tuottaa mitään kovin hyvätasoista englannin kieltä. Osaan kyllä lukea aika korkeankin tason englannin kieltä. Englanti on vaikea kieli hallita oikeasti hyvin.
Viesti varmaan välittyy paremmin kun se on tuotettu hyvällä englannin kielellä.
Tosin joskus sanotaan että työpaikoissa joissa on paljon eri maista tulevia, niin ne palikkaenglantia puhuvat ymmärtää toisiaan kaikkein parhaiten...
Ne jotka puhuu äidinkielenään englantia käyttävät välillä ilmaisuja jotka eivät sitten avaudu niille palikkaenglantia käyttäville..D
Aion kyllä jatkossakin analysoida omat tuotokseni omilla aivoillani, niin eivät pääse surkastumaan.