Oys ja sektio halukkuus???
Moi!
Olisko jollain tietoa kuinka " helposti" Oulussa saa sektion, jollei ole terveydellistä syytä. Raskaus on minulle toinen, ensimmäinen lapsi syntyi normaalisti alateitse, oli iso lapsi ja tuhot olivat valtavat... Aikamoiset kammot jäänyt...
Kiitoksia etukäteen!
Kommentit (8)
yrittää saada käynnistys pari vk ennen la, niin ei ehtisi kasvaa niin suureksi. Ja toinen synnytys on yleensä paljon sujuvampi muutenkin. Puhu lääkärille asiasta..
Juu, ei ne kovin helpolla sektioon kyllä tunnu lähtevän. Itsellä pari sektiota takana eri syistä. Näistä viimeisin oli suunniteltu, ja siihenkin halusivat mielellään lääketieteellisen syyn taakse, eli joutui jo vähän " taistelemaan" senkin eteen. Tänään olen juuri menossa tuonne synnytystapa-arvioon ja yritän kyllä suunnitellun sektion puolesta pitää palopuheen (riskeistä huolimatta), tosin mulla on samoja lääketieteellisiä syitä kyllä takana kuin viime kerrallakin, että saa nyt sitten nähdä.
Hei, kiitti vastauksistasi. Tiedätkö onko tällaista harrastettu, eli voisko saada yksityiseltä lääkäriltä sektio päätöksen ja sit leikattais kunnallisessa? Tiedän että leikkaus on aina leikkaus, mutta en koe sitäkään kauhean kivana, että synnytyspelko/ traumat varjostavat koko raskauden ajan ja kokoajan sais seurata onko lapsesta tulossa viis kiloinen vai ei. En niinkään pelkää sitä kipua, mikä synnytyksessä on, vaan siinä on jotain mitä en osaa oikein selittää.. kerran jo kuiten kokeiltu..
Minun käsitys on, että ei se mahdottomuus ole. Tuttavilleni on tehty sektioita, vaikkei sinänsä " lääketieteellistä" syytä olekaan ollut. Siis pelkohan on syy siinä missä muutkin syyt. Mielestäni.
Tietenkin on tilanteita, joissa pelkopolilla käynnin jälkeen tajuaa, että on ollut ihan normaalisynnytys se edellinen, jota pelkää. Näin kävi kälylleni, hänelle oli jäänyt mielikuva, että lapsi oli ollut vaarassa synnytyksessä. Oikeasti hän oli vain ymmärtänyt asian väärin. Kun asia oikaistiin, hänen pelkonsa hälveni/hävisi.
Pyydä jutteluaika. Aloita siitä. Toivottavasti saat helposti sektion, ettei tarvi raskausaikaa sitä murehtia.
Ensimmäisessä raskaudessani odotin perätilassa olevia kaksosia. OYSissa toivoivat, että edes toinen kääntyisi ympäri jolloin voisin ensin synnyttää yhden vauvan alateitse ja sitten toinen sectioitaisiin. Kieltäydyin kunniasta kokea molemmat synnytys-tavat yhden synnytyksen aikana ja lapsukaisetkin kuuntelivat äitiään...kumpikaan ei kääntynyt ja molemmat syntyivät suunnitellulla sectiolla. Hyvin meni ja paranin nopeasti.
Toisessa raskaudessa odotin yhtä lasta ja alatiesynnytykseen tähdättiin. Sairastin kuitenkin koko raskauden ajan erästä toista sairautta, jonka vuoksi tätä sairautta hoitava lääkärini kielsi minulta alatiesynnytyksen, koska ponnistaminen saattaisi aiheuttaa pysyviä vaurioita. Äitipolilla olivat sitä mieltä, että huuhaata ja asiasta sai tapella ihan tosissaan. Lopulta sectio kuitenkiin tehtiin ja taas kaikki meni hyvin sekä paranin nopeasti.
Omakohtaisesta kokemuksesta sanoisin, että tiukkana pitää olla ja välillä asioista joutuu käymään tiukkasanaisempaakin keskustelua, mutta kukaan ei voi pakottaa sinua synnyttämään alateitse.
Viime keväänä odotin esikoista joka istua möllötti mahassa koko raskauden ajan, eli oli perätilassa. Ulkokäännöstä yritettiin, mutta turhaan. Heti lääkärit yrittävät puhua että lähtisin yrittämään alatiesynnytystä. Olin kuitenkin hyvin epäileväinen ja pelokas että synnytys sujuisi hyvin. Sain kuitenkin itse päättää kummalla tavalla synnytän, ja halusin sektion.
Eli kyllä he kannustavat alatiesynnytykseen, mutta jos on perustelut sektiolle, kyllä se pitäisi saada.
jos vauva perätilassa. Minulle suurinpiirtein naurettiin, kun toista odottaessani menin tarkastuttamaan vauvan tarjonnan (epäiltiin perätilaa) ja kysäisin, että mitäs sitten jos vauva on perätilassa, leikataanko sitten.. Vauva oli oikein päin, mutta se minulle ehdittiin tosiaan sanoa, ettei perätila ole nykyisin mikään syy sektioon!
Samaisessa raskaudessa myöskin kävin pelkopolilla juttelemassa kätilön kanssa (ekasta synnytyksestä jäi niin huonot muistot). Huomattavasti paremmalla mielellä meninkin sitten toista synnyttämään, eli ihan hyödyllinen oli tuo käynti. En tosin silloin sektiota erityisesti vaatinutkaan, mutta se tunne on itselleni jäänyt, että hyviä ovat OYS:ssa puhumaan ympäri, eli synnyttämään alateitse :)
Tiedän tosin ihmisiä, jotka ovat OYS:ssa saaneet sektion pelkän oman halun/pelon vuoksi. Täysin mahdollista siis, mutta taatusti vaatii ainakin sen, että ITSE vaatimalla vaatii (itkee..) alusta saakka sektiota, on vakuuttava mielipiteessään, eikä anna suostuttelujen vaikuttaa..
Vetoavat äidin terveyteen. Leikkaus on aina riski, sanovat. Jos vauvan henki ei ole uhan alla ei kovin herkästi saa. Minun vauva olisi leikattu, jos olisi selvinnyt vk elossa vielä mahassa, mutta kuoli rv 29. Jouduin synnyttämään normaalisti.
Mutta jos et hanki enempää lapsia ja lääkäri on puolellasi niin voi saada.. Tsemppiä!