Onko 13kk:n ikäinen liian pieni päiväkotiin?
Mulla on edessä kauhea tilanne, kun maanantaihin mennessä pitäisi päättää, otanko vastaan työn vaiko en. Se alkaisin vauvan ollessa 13kk.
Olen ollut kotona nyt yli 3v ja mitta alkaa olla täysi- ja työelämään astuminen todellakin motivoi. Työpaikka olisi koulutustani vastaava ja mielenkiintoinen. Mutta silti omatuntoni kolkuttaa jo nyt, ahdistaa ajatus laittaa tyttö noin pienenä tarhaan. Poikakin kun on saanut olla kotona 3v.
Mitä tekisit? Kertoisko joku, miten 13kk reagoi ja onko se oikeesti vielä ihan liian pikkunen?
Kommentit (8)
meillä nuorin ois 15kk, isommat 4v ja 5,5v. Ei huvitats laittaa isompia pph eikä pienempää päiväkotiin. eikä kiinnosta kyl viedä eri hoitapaikkoihinkaan. mitenhä tän ratkasis. Lisäks eskaripaikka pitäs olla pian. huh.
laita perhepäivähoitajalle tai ryhmäperhepäiväkotiin.
sitten ole joku todella pieni j arauhallinen päiväkoti.
Maksaako kuntasi siihen kuntalisää?
Tarvitsee oikeasti pysyvän aikuisen äidin tilalle työpäiväksi, eikä päiväkodin ryhmässä sellaista suhdetta oikein synny, kun lapsia on lähemmäs kaksikymmentä ja hoitajatkin vaihtelee. Liikaa hälyä ja ihmisiä. Ihanne olisi, jos noin pieni voisi olla vielä äidin/isän kainalossa kotona, mutta ymmärrän kyllä halusi päästä töihinkin. Pph:aa kannatan.
On aika pieni päiväkoti pienten puolella on noin 4-10 kerrallaan. Tosi hyvin on sopeutunut, mutta onkin aina ollut aika reipas ja sosiaalinen. Mutta kun itse siellä ollessani seurailin, niin välillä varsinkin pihalla pienet jäävät isojen jalkoihin. Muutenkin olisi hyvä jos olisi aina sama aikuinen vastaanottamassa, päiväkodissa näin ei ole. Mutta siellä on kyllä vieläkin pienempiä, pienin ei edes kävele vielä ja hyvin näytti pärjäilevän. Aika paljon hoitajat pitivät lapsia sylissä ja muutenkin olivat tosi ammattitaitoisen oloisia. Mutta jos on arka lapsi, en kyllä suosittele päiväkotia.
Halusin antaa nuoremmalle samat lähtökohdat elämään kuin isommalla. Enkä olisi muutenkaan raaskinut vaikka mietin kyllä hoitajaa kotiin. Nyt siitä on 1 v ja en ole katunut päätöstäni. Itseänikin työ jo motivoisi, mutta vuoden päästä motivoi vielä enemmän :) Plus olen vasta viime aikoina oppinut nauttimaan tästä kotiäitiydestä, joten olen tosi onnellinen ihan itsenikin kannalta etten päätynyt menemään töihin.
Mutta päiväkotiin en veisi missään tapauksessa jos olisin sinä. pph tai hoitaja kotiin. Onnea pähkäilyyn :)