Siis oikeasti, jos työpäivä kestää alle kuusi tuntia, ei ole oikeutettu palkalliseen ruokataukoon, eikä kahvitaukoon?!
Kommentit (22)
Kuusi tuntia töissä niin ei siinä mitään vapaita tarvitse.
Ruokatauko ei useimmilla aloilla ole palkallinen. En ole koskaan ollut työpaikalla jossa ruokatauko olisi palkallinen. Mutta yleisesti ottaen kyllä kuuden tunnin työpäivään kuuluu varmasti vähintään yksi palkallinen kahvitauko.
Mulla on työaika 7,5 h eikä siinäkään palkallista ruokataukoa ole. Kahvitauot toki on palkallista.
Alle kuuden tunnin työpäivään ei tosiaan kuulu ruokista, yksi kahvitauko pitäisi kuitenkin olla.
Kahvitauko joka venyy lähemmäksi puoleen tuntiin ja ruokatauko joka venyy tuntiin.
Pari pikkubreikkiä saa pitää. Ja mieluummin mä teenkin työt yhtä soittoa (miinus pari pikaista evästaukoa), niin loppupäivä on sitten vapaa.
No jos syö aamupalan klo 6 ja menee töihin klo 7 ja pääsee töistä klo 13, niin kyllä minulla ainakin olisi kiljuva nälkä ja varmasti ihan karsea olo, jos en olisi syönyt mitään tuona aikana.
Alle 4 tuntiin ei kuulu kahvitaukoja. 6 tuntiin kuuluu kahvitauko, vähintään 10 min.
Ruokatauko on kahvitaukojen lisäksi vasta 8 tunnin päivässä.
Aika sairasta touhua. Ei ihme jos porukka väsyy.
20 vuotta olen raksalla ollut, eikä koskaan ruokatunti ole ollut palkallinen.
Edellinen työ oli 4 h/pv, vartin kahvitauko. En kyllä edes kysellyt keneltäkään onko semmoista mutta pidiin sen kuitenkin. Sitä edelleinen paikka 5 h/pv, ruokatauko 30 min ei kahvitaukoa, tosin sitä kahvia sai hakea niin paljon kuin sielu sieti.
Jos työ kestää 4 tuntia on oikeus 10(-15) minuutin kahvitaukoon.
Jos työvuoro kestää vähintään 6 tuntia (alle 18-vuotialla vähintään 4 tuntia ja 30 minuuttia), on oikeus vähintään 30 minuutin ruokataukoon. Alle 6 tunnin työpäivään ei yleensä kuulu ruokataukoa. Kaikissa työpaikoissa ruokatauko ei myöskään ole työaikaa, jolloin sen ajalta ei makseta palkkaa. (Lähde: Työelämän pelisäännöt). Myös tyosuojelu.fi -sivulta löytyy tietoa tauoista.
Alle 4h ei taukoja, 6h 1 x 10min.tauko. 7,5h 2x10min ja 1x20min tauko, joka palkallista mutta ei saa poistua työpisteeltä ja hoidettava hommat tauoillakin. Toista 10min taukoa en ole ikinä pitänyt.
Ei kuulu ruokis, mutta ei kukaan ole kyttäämässä mitä teen, joten pidän taukoja kun siltä tuntuu. Joskus vedän vauhdilla koko työpäivän neljään tuntiin ja lähden kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Alle 4 tuntiin ei kuulu kahvitaukoja. 6 tuntiin kuuluu kahvitauko, vähintään 10 min.
Ruokatauko on kahvitaukojen lisäksi vasta 8 tunnin päivässä.
Meillä tulee ruokatauko 7,5h työpäivään.
Neuvostoliitosta 6 h työpäivä on alkujaan kotoisin. Kaikille on töitä, palkan kanssa vähän niin ja näin.
Työläisen paratiisi.
Noh, opettajilla ei ole lakisääteisiä oikeuksia mihinkään taukoihin. Tauot ovat puhdasta tuuria. Lukkarissa voi olla vaikka hyppäri (palkatonta) ja kivasti aikaa. Tai sitten koko päivä on juoksemista ja mahdolliset tauot menevät valvonnoissa tai asioita hoitaessa ja syöt lounaan kolmen jälkeen, kun tunnit loppuvat. Kesälomallakin on tietty hyvin aikaa syödä ja käydä vessassa.
Näinhän se menee