Lääkärit raivostuvat,jos alan kysellä heiltä määräämiensä lääkkeiden sivuvaikutuksista ja yleisestä sopivuudesta. Haluan ennen apteekkiin
Menoa tietää,mitä olen ostamassa enkä sokeasti aloittaa lääkitystä. Potilaana minulla on oikeus kysellä.
Kommentit (62)
Kai muistit huomauttaa lääkärille, että jukisella palvelu ja lääkärit ovat huonompia kuin yksityisellä?
Lääkärit ei osaa noita kertoa, kun eivät edes tiedä tai ole opiskelleet eri lääkkeiden yhteinsopivuuksia samalla tavalla kuin farmaseutit. Muistavat kyllä mitä lääkettä käytetään mihinkin sairauteen, mutta eivät sitä mitkä lääkkeet eivät käy keskenään jne. Usein eivät välttämättä edes tarkista tai kysy potilaan aiempia lääkityksiä, kun määräävät uuden lääkkeen, vaan vasta apteekissa huomataan, ettei se käykään jo olemassa olevan lääkityksen kanssa.
Apteekissa osataan neuvoa noissa paremmin, farmaseutit opiskelee kirjaimellisesti tuota koko tutkintonsa ajan, että miten lääkkeet vaikuttaa elimistöön, mitä haittoja tai yhteisvaikutuksia voi olla jne. Lääkärit opiskelee sairauksien ja vaivojen tunnistusta ja hoitoa, farmaseutit taas lääkkeiden vaikutuksia kehoon ja toisiinsa.
Minulle on sattunut lääkäri, joka on olevinaan tiennyt paremmin lääkkeistä kuin apteekkari. Määräsi lääkkeen, joka saattaa reagoida yhden lääkkeen kanssa jota käytän.
Tosin olen kysynyt lääkkeestä yhdestä apteekista niin ei tiennyt yhtä asiaa, minkä toisen apteekin apteekkari oli sanonut.
Yleisesti ottaen kaikki lääkkeet, poislukien antibiootit, ovat aika tehottomia.
Parempaan tulokseen pääsee oikeanlaisella ravinnolla ja elämäntavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuntunut apteekkikaan tietävän, kun pohdin aiheuttaisiko Rosuvastitinin aloitus hirvittävää kutinaa ihossa. Parissakin paikassa pohdin.
Jos tuo on joku yksi miljoonasta sivuvaukutus, niin ei apteekkiväki tai lääkäri varmaan tiedäkään. Yleisimmät sivuvaikutukset varmasti tunnetaan. Sinun kutinasi voi olla jostain muustakin johtuvaa kuin lääkkeen aloitusesta, vaikka ajallisesti osuisivat yksiin.
Minulle lääkäri sanoi että rosuvastatin on hyvin kestetty, siitä ei oireita tule. En ole huomannut yhtikäs mitään.
WHO suosittaa korkeintaan 3-4 lääkettä yhtäaikaa,Suomen mummojen vakio 10 eri lääkettä joiden yhteisvaikutuksia ei tiedä kukaan.Yksi ainakin dementoitui täysin kun tuo kokoelma aloitettiin.
Kyllä sun itse pitää lukea lääkkeiden pakkausselosteet ja seurata omaa vointiasi. Haloo! Kaikilla lääkkeillä on jotain vaikutuksia elimistöön. Jos epäilet vakavia sivuvaikutuksia, joita et kestä, ota yhteys lääkäriin ja keskustele lääkkeen vaihtamisesta tai tauottamisesta, jos mahdollista.
Ei se lääkäri ehdi paneutua jokaiseen kutinaan. Itse oltava asialla ja kerrottava lääkärille vaivoista. Sen jälkeen kuuntelet mitä lekuri ehdottaa ja toimit sen mukaan tai sitten et. Vastuu ja päätösvalta on sinulla. Turha inttää lääkärin kanssa.
Varsinkin nuorilla lääkäreillä on kusipäinen ylemmyydentunto. Eivät kero potilaalle oikeastaan mitään sairaudesta, ei edes sairautta vaan määräävät lääkkeitä kuin koiralle tai imbesillille. Potilas on heille esine. Ovat Jumalasta seuraavia - ylöspäin.
Kannattaa kysyä apteekkareilta, tietävät lääkkesitä aj sivuvaikutuksista enemmän kuin monet lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Noi voi kysyä spteekissakin. On apteekkien velvollisuus auttaa näissä asioissa, vaikka et ostaisi mitään. Toki lääkärinkin pitäisi vastata eikä raivostua. Farmaseuteille on ymmärtääkseni kovempi osaaminen lääkkeisiin. Lääkärit taas vastaavat kokonaishoidosta.
Luulisi lääkkeen määräämisen edellyttävän juuri lääkkeiden haittavaikutusten tietämistä, eihän muutoin voi hoitaa kokonaisvaltaisesti.
Pakkausseloste löytyy netistä. Lue sieltä. Ja kannattaa jättää lääkärit rauhaan kun on niitäkin potilaita, joilla on oikea hätä eikä hypokondria.
Vierailija kirjoitti:
WHO suosittaa korkeintaan 3-4 lääkettä yhtäaikaa,Suomen mummojen vakio 10 eri lääkettä joiden yhteisvaikutuksia ei tiedä kukaan.Yksi ainakin dementoitui täysin kun tuo kokoelma aloitettiin.
Meistä (teistä) dementoituu jokainen joka tarpeeksi pitkään elää.
Millähän Putinia pidetään elossa, Substralilla?
Vierailija kirjoitti:
Pakkausseloste löytyy netistä. Lue sieltä. Ja kannattaa jättää lääkärit rauhaan kun on niitäkin potilaita, joilla on oikea hätä eikä hypokondria.
Onko siis niin että ennenkuin menen lääkäriin, googlaan mikä minua vaivaa ja sitten menen apteekkiin kysymään mikä lääke minulle tulee määrätä. Mihin minä sitä lääkäriä tarvitsen, paitsi siihen reseptiin, apteekki voisi soittaa lekurille ja pyytää sen suoraan kun odottelen.
Lääkärillä on tiedossa potilaan saamat lääkkeet, olisi hyvä kun uutta lääkettä määrätessä ohjelma ilmoittaisi lääkkeiden epäsopivuuden.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri määräsi minulle kerran lääkkeen,joka oli hengenvaarallinen yhden toisen lääkkeen kanssa yhdessä otettuna. Huomasin itse kun luin pakkausselostetta. Lääkäri ei viitsinyt tarkistaa mitä muita lääkkeitä minulla oli. Onneksi itse älysin ottaa selvää.
Tuosta on ehkä jo joitakin vuosia aikaa? Nykyään kaikki lääkkeet pitäisi jo olla samassa tietokannassa ja järjestelmä varoittaa automaattisesti yhteisvaikutuksista.
Ennen vanhaan, kun oli paperireseptit, lääkärin oli jopa mahdotonta tietää kaikista lääkkeistä. Toki nykyäänkin voi olla esimerkiksi ulkomailla aloitettuja lääkityksiä, jotka ei näy eurooppalaisessa tietokannassa.
lääkärit on tyhmiä eivätkä ymmärrä että ovat palvelemassa asiakkaita. Lääkärin pitää nöyristellä asiakkaalle.
Äitini on farmaseutti, ja on puhunut siitä että joutuu välillä korjaamaan lääkärin antamia lääkityksiä, koska ne ei sovi aikaisemmin lääkityksen kanssa yhteen.
Eli ei ne lääkärit valitettavasti tiedä kaikkea...
Se on epäsosiaalista käytöstä kysellä lisätietoja.
Tiesin sairastuneeni verisyöpään ennen lääkäriä, kerroin tilanteesta viisi (5) kertaa, ei uskonut. Onneksi sain toiselta lääkäriltä diagnoosiehdotuksen vuosien kitumisen jälkeen.
Jäin henkiin elinsiirrolla.