Lääkärit raivostuvat,jos alan kysellä heiltä määräämiensä lääkkeiden sivuvaikutuksista ja yleisestä sopivuudesta. Haluan ennen apteekkiin
Menoa tietää,mitä olen ostamassa enkä sokeasti aloittaa lääkitystä. Potilaana minulla on oikeus kysellä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vakavat lääkkeiden sivuvaikutukset, myös rinnakkaiskäytössä, ovat varsin harvinaisia. Joten ensin kokeillaan, josko
sopii, ja sitten pakitetaan, jos ei sovi.
Kuluneella viikolla valitettavasti osui ihan omalle kohdalle, omainen melkein kuoli lääkeaineen aiheuttamaan henkeä uhkaavaan reaktioon.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon lääkäri tietää, että appteekissa tiedetään lääkkeistä parhaiten.
Kyllähän lääketieteilijät on lääketieteen kuninkaita. Lääkärit ovat vain toimeenpaneva duunariporras.
Kerron aina lääkäreille että poikani on proviisori ja kertoi että tuollekin lääkkeelle on parempia vaihtoehtoja. Lääkärit alkavat yleensä tässä vaiheessa sönköttää. Mutta olen tosiaan aina saanut mitä olen älynnyt pyytää. Poikani on tosiaan proviisori ja luotan hänen lääketietämykseen huomattavasti enemmän kuin jonkun lääkärin.
Aina olen kysynyt ja saanut asiallisia vastauksia. Yksikään lääkäri ei ole raivostunut. Paria lääkettä en ole halunnut sivuvaikutusten vuoksi syödä, toista en edes aloittanut, toisen lopetin kuukauden kokeilun jälkeen. Lääkärit totesivat vai, että katotaan jotain muuta sitten kun et pärjää ilman.
Mahtaisko syy raivostumiseen olla kysyjässä tai aloittajan tavassa esittää kysymykset?
Sain tietää kahden lääkkeen yhteensopimattomuudesta, kun yritin uusia reseptejäni. En tiedä, onko tullut uutta tutkimustietoa, mutta niitä kahta lääkettä olen käyttänyt yhtä aikaa ongelmitta noin 15 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavat lääkkeiden sivuvaikutukset, myös rinnakkaiskäytössä, ovat varsin harvinaisia. Joten ensin kokeillaan, josko
Kuluneella viikolla valitettavasti osui ihan omalle kohdalle, omainen melkein kuoli lääkeaineen aiheuttamaan henkeä uhkaavaan reaktioon.
Alapeukuttajille tiedoksi, googlatkaa Stevens-Johnsonin oireyhtymä. Nyt ihon kuoriutumiselta ja tehohoidolta vältyttiin täpärästi nopean tominnan ja ensiavun ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Noi voi kysyä spteekissakin. On apteekkien velvollisuus auttaa näissä asioissa, vaikka et ostaisi mitään. Toki lääkärinkin pitäisi vastata eikä raivostua. Farmaseuteille on ymmärtääkseni kovempi osaaminen lääkkeisiin. Lääkärit taas vastaavat kokonaishoidosta.
Siinä vaiheessa on myöhäistä, jos apteekissa tulee ilmi, että lekurin määräämässä lääkkeessä on jotain minkä takia lääke ei sovi. Lääkärit ei tällasia kysele, ei niillä ole aikaa eikä kiinnostusta. Apteekit ei kaikkia vaihtoja saa tehdä ja sitten se on soittelua lääkärille ja lääkkeen vaihtoa. Apteekeilla toden totta on huomattavan paljon parempi ammattitaito lähes kaikissa asioissa.
Onneksi en tarvitse mitään lääkkeitä.
Tosin silloin harvoin kun pääsen terveyskeskukseen. Sieltä mielellään määrättäisiin jotain lääkettä johonkin, vaikkapa mahdollisesti tulevaan vaivaan.
Kyllähän kaikkea määrätään, mutta ei se tarkoita, että sun pitäisi niitä syödä. Aina voi jättää menemättä apteekkiin. Siellähän ne reseptit kolestrolilääkkeistä roikkuu maailman tappion.
Itselle määrättiin tulehdukseen fluorokinolia. Mainitsi ettei sovi juosta tai hyppiä koska herkistää akillisjänteitä.
Muutaman tabletin jälkeen alkoi nivelkivut ranteissa ja nilkoissa. Luin sitten netistä että akillisjänteitä räjähtelee ja pysyviäkin nivelvaurioita voi jäädä, ei ole tavatonta. Lääkäri etsi kauan korvaavaa turvallisempaa lääkettä mutta se tehosikin sitten aikataulussa ja ilman sivuvaikutuksia.
Tämä ketju on täyttä paskanjauhantaa niinkuin moni asia, mitä apteekissa tapahtuu Helsingissä, kuten myös lääkäreiden vastaanotolla. Mielestäni täytyy olla harvinaisen kuvottava ja sairas mieli, jos näkee rikoksissa, mitkä tapahtuvat terveydenhuollossa jotain huvittavaa tai pitää niitä vain opetuksena tai näpäytyksenä, eikä törkeinä rikoksina joista voisi viedä vanhan mallin mukan saunan taakse. Sen verran sairasta ja inhottavaa toimintaa.
Paras rangaistus on että muut kuulevat niistä. Kyllä, Suomessa ja HUS tiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa tietävät nuo asiat paremmin kuin lääkäri. Kysyisin sieltä.
Todellakin. Jopa lääkäri myönsi tämän minulle.
Minä en jaksa enää vaivautua, koska voivat määrätä mitä määräävät, mutta sitä ei todennäköisesti ole saatavilla apteekissa, joten sitten vaan määrätään jotain muuta tilalle ja kaikki keskustelu ja parhaan vaihtoehdon miettiminen on ollut yhtä tyhjän kanssa. Sitten kontrollissa ihmetellään, kun sairaus ei ole kontrollissa lainkaan tai on mutta sinne päin ja minä olen kyllästynyt koko hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuntunut apteekkikaan tietävän, kun pohdin aiheuttaisiko Rosuvastitinin aloitus hirvittävää kutinaa ihossa. Parissakin paikassa pohdin.
Kysy farmaseutilta onko siinä sellainen sivuvaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Saa ja pitää kysyä.
Itseasiassa lääkärin pitäisi kertoa ihan kysymättäkin. Outo on sellainen lääkäri joka raivostuu tuollaisesta. Mikä lie valelääkäriT.sh
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on erilainen.
Minusta tuntui aina, että saan "kaikki" sivuoireet, mitä lääkkeistä voi saada. Käytin aina pienempiä annoksia kuin oli määrätty, mikäli lääkkeen voi jakaa, kaikkihan ei voi.
Lääkärit ihmetteli, syytti, että käytän jotain ylimääräistä tai olen luulosairas. Mitä nyt kukakin sanoi.
Kunnes yksi viimein lähetti geenitestiin. Ja kappas, kroppani ei käsittele lääkeaineita normaalisti. Nyt aina uuden lääkkeen kohdalla joudun huomauttamaan testistä ja annostus määrätään nyt se huomioiden. En ollutkaan höperö.
Kun muutaman kerran olin saanut elimistöni sekaisin tai itseni tiedottomaksi, luuletko tosiaan, että olin valmis kokeilemaan mitä sattuu? -eri
Voi kysyä. Olen onneksi saanut suht asiallisia vastauksia, tosin jos lekuri tyrkyttää tiettyä, hän saa ehkä palkkion lääkefirmalta tms. Lääkärien aika on kai lyhyt, ellei ota pidempää aikaa. Olisiko ajan puute ja liika asiakasmäärä syynä ärtyvyyteen vai ohjeistus. Apteekin farmaseutti voi myös vastata lisää. Paitsi julkisella jos sanon väärin vahingossa yhdenkin sanan, ne takertuvat siihen ja suuttuneelta joku voi kuulostaa.
Tuskin lääkäreillä on aikaa selvittää sinulle kaikkea tietoa lääkkeistä, sopivuuden he tietävät.
Apteekeissa on farmaseutteja, jotka ovat perehtyneitä lääkkeisiin, kannattaa kysyä ammattilaisilta.
Lisätietoa lääkkeistä löydät netistä, kun etsit lääkkeiden nimillä.
Enemmän lääkäreitä ärsyttää ne, jotka laittavat lääkärin suuhun oman diagnoosinsa muotisairaudesta kuten raudan puute ja kilpirauhasen vajaatoiminta.
Kohdellaanko sua missään muualla jotenkin huonosti?