Mun mies on DI
Kommentit (24)
Olen ite DI. Koska korkeakoulujen sisäänotto on nykyään suurta, joka oksalla on toinen DI. Suurin osa kollegoista on hirvittäviä jahkaajia, jotka eivät uskalla päättää itsenäisesti yksinkertaisiakaan asioita, ja tolkuttomia toisten ajan tuhlaajia. Palkkaa DI:t saavat päivä päivältä vähemmän. Juuri siksi, koska keskiverto-DI on enemmän kuluerä kuin tuottava tekijä.
Olen miettinyt paljon, minkälainen työurani olisi, jos olisin käynyt amiksen vaikka sähkäri- tai putkilinjalta, tai jotain raksahommia (muurari, timpuri, jne.), hoitanut opinnot suunnilleen kunnolla, mennyt muutamaksi vuodeksi "kisälliksi" oppiin, miten hommat oikeasti hoidetaan ja sitten perustanut asiakaspalvelulähtöisen yrityksen. Vuolisin kultaa verrattuna keskiverto-DI-hommiin ja työ ei olisi pseudotyötä vaan sellaista, josta on oikeasti jälki maailmassa nähtävissä ja josta on jollekin hyötyä.
Harmi vaan, että amiksista on tullut nyky-Suomessa eläintarhoja. Toisaalta kymmenen vuoden päästä osaavia ja työnsä hyvin hoitavia ammattikoulutettuja saa varmaan houkutella esim. muuraamaan tai vetämään putkia aivokirurgin palkoilla, kun valtaosa kansasta on akateemisia pellejä pyörittelemässä hyödyttömiä runkkurinkejään.
Vierailija kirjoitti:
Jo edesmennyt anoppini kirjoitti miehelleni lähetettyihin kirjeisiin ennen nimeä " diplomi insinööri", oli ajalleen tapana toimia noin aika söpöä.
Ennen koulutus kertoi koulutetun kyvykkyydestä paljon. Nykyään ei.
Neljästä lapsestani 2 on DI. Toinen tekee insinöörin hommia. Toinen alkoi luomuviljelijäsi. Loput opettajia ja makoilevat nyt kolmatta viikkoa mökillä.
Ajattelin vain kertoa ettei se koulutus kaikkea kerro.