Olenko ainoa, joka haistaa "ilmassa" ihan saman kuin 90-luvun laman alussa/aikana?
Havahduin yksi päivä siihen, kun joku pikkupoika kysyi minulta kaupassa, että riittävätkö hänen rahansa ostoksiin,että miksi tämä tuntuu niin tutulta, sitten tajusin että tämmöistähän se oli 90-luvun alussakin. Rahat kyllä riittivät ja sanoin että ei hätää, olisin kyllä antanut hänelle puuttuvat rahat ostoksiin.
Mitä enemmän seuraan päivittäistä elämää lähiössä jossa asun, niin sitä enemmän huomaan samoja ilmiöitä, joita sain itse todistaa lapsena silloin 90-luvun alussa, kun tuli pyörittyä eri lähiössä ja havainnoitua touhua ruohonjuuritasolta.
Myymälävarkauksien määrä on lisääntynyt hurjasti. Mistäkö tiedän tämän? Ennen oli harvinaista sattua näiden kanssa samaan aikaan kauppaan (jopa minun lähiössäni), ehkä kerran vuodessa tämmöinen sattui kohdalle. Tässä kuussa olen sattunut 3 kertaa samaan aikaan kauppaan ja todistanut tämmöisen tapahtuman lähietäisyydeltä. Yksi keräsi pokkana korin täyteen herkkuja ja käveli korin kanssa ulos maksamatta. Toinen lappasi rinkaan täyteen lihaa, juustoa, eineksiä ja poistui maksamatta. Kolmas haki vaan juotavaa ja käveli ulos. Ehkä isoin erotus lienee se, että eivät tunnu enää edes välittävän tai yrittävän salata varastamista. Itse en tuollaiseen ainakaan mene väliin, enkä puutu millään tavalla. Vaikka olisin kaupassa töissä, niin en ottaisi riskiä. Ei kaupan työntekijöillä niin hyvä palkat ole.
Jatkuvasti roskiksessa jonkun koko kodin irtaimisto. Varmaan häätö pamahtanut ja paniikkiratkaisuna kaikki roskikseen, muuten päätyisivät lavalle. Varastettuja autoja näkee yhä enemmän hylättynä huviajelun päätteeksi jonnekin lähiön alueelle. Jatkuvasti jostain kerrostalosta lyöty ulkoven lasi hajalle. Ilokaasupulloja pilvin pimein jokapuolella, tämän sukupolven valittu aloituspäihde.
Helvetisti kaikkia "huijauksien" yrittäjiä ja kaupustelijoita, jotka pyörivät kaupan edustalla. Lisäksi ihan normaalit lapset saattavat kysyä tuntemattomilta rahaa vaikka kaupassa tai kaupan ulkopuolella. Lisäksi ostarille on alkanut pesiytymään uusia kasvoja pussikaljoittelemaan. Kaikenikäistä ja näköistä väkeä. Ihan siististi pukeutuneita vanhuksia, istuvat rollin päällä ja siemailevat olutta jne. Tästä lähtee senkin jo melkein kadonneen perinteen elpyminen. Lisäksi lähiön perinteinen nistiporukka saanut uusia jäseniä.
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Muista 90-luvun laman ja nyt tilanne tulee olemaan pahempi. Välttämättä ei nousta enää koskaan.
Minäkin muistan tuon ajan hyvin. Tilanne on jo mut pahempi ja tämä on vasta alkua. Miten ihmeessä ette näe tätä? Silmät ummessa kuljette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista 90-luvun laman ja nyt tilanne tulee olemaan pahempi. Välttämättä ei nousta enää koskaan.
Miten voi olla kun moniosaajiakin on tullut tuhansia?
Ilman työpaikkoja osaajista ei ole hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löyhkä ilmaantui kokoomus-persuhallituksen myötä, ja kitkeröityi Trumpin valinnan hetkellä. Jos ei tätä haista, niin on todellakin korona vienyt hajuaistin ja aiheuttanut sakean aivosumun.
Vihervassarien hallituksen aikana ei olla köyhiä eikä kipeitä. Rahaa voi vaikka painaa lisää, jos ei riitä. Eikä velkoja tarvitse maksaa takaisin.
Eipä niitä velkoja maksella nytkään, lisää otetaan.
Olin 10 vuotias ysärilaman aikaan, joten en ole sitä aikuisen silmin nähnyt. Se mitä nyt näen ekaa kertaa parikymmenvuotisen työurani aikana on todella kovin osaajien joutuminen kortistoon. Sellaisia ammattilaisia on työttöminä joista olen ajatellut että tuo menestyy aina. Se hiukan kauhistuttaa, itsekin olen huippu duunissani mutta nämä ovat vielä jotain muuta.
Olin ysärilaman aikaan nuori aikuinen ja juuri saanut työpaikan. Työni oli sellaista, jossa näki laman vaikutukset. Silloinkin moni pitkässä vakituisessa työssä ollut irtisanottiin ja joutui työttömäksi. Moni vielä päätyi "kahden asunnon loukkuun", kun asuntokauppa hyytyi juuri kun perhe oli ostanut uuden asunnon mutta vanha oli vielä myymättä ja siitä oli lainaakin jäljellä. Pankki saattoi sitten lunastaa sen vanhan asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Ei tällaista pahuutta ja ihmisvihamielisyyttä olla nähty vielä minkään hallituksen taholta Suomen historiassa!!!
Kyllä, pahuutta se tietysti on, toteuttavat antikristillistä köyhää ja kipeää sortavaa politiikkaa täysin rinnoin. Demonit manofestoi heissäkin nyt post pedonmerkki, CV -injektio. Siihen saatiin empatiasympatiapuheilla osallistumaan yli 80% kansasta. Jeesuksen nimeä oltu poistamassa kouluista lähtien, ns.kirkko siunaa sodomiitteja, itse piispa, väärä paiman, oli pahimpia covidnatseja. Tässä sitä nyt ollaan..Herran päivä on aivan ovella, Israel on ympäröity. Jokainen polvi tulee vielä taipumaan Herralle Jeesukselle Kristukselle.
Tuosta aikajanaa https://m.youtube.com/@geraldbadalamento4906/community
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös sellainen ero 90-lukuun, että suomalaiset ei ole yhtä rehellisiä ja suoraselkäisiä. Silloin tekivät itsemurhan, mutta nykyään lähtevät ulkomaille pakoon.
Tai miettivät nykyään, kuinka ei tarvitsisi maksaa velkaa.
Ihan hyvä niin. Raha on vain rahaa.
Ei tämä mikään Japani ole harakireineen. Muutto muualle on helpompaa, kuin 30 vuotta sitten ja fiksumpaa se on kuin päättää päivänsä - jos suinkin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löyhkä ilmaantui kokoomus-persuhallituksen myötä, ja kitkeröityi Trumpin valinnan hetkellä. Jos ei tätä haista, niin on todellakin korona vienyt hajuaistin ja aiheuttanut sakean aivosumun.
Vihervassarien hallituksen aikana ei olla köyhiä eikä kipeitä. Rahaa voi vaikka painaa lisää, jos ei riitä. Eikä velkoja tarvitse maksaa takaisin.
Eipä niitä velkoja maksella nytkään, lisää otetaan.
Tämä! Kummasti tämä unohtuu persuilta ja kokoomuslaisilta öyhöttäessä.
Ostovoima on kadonnut täysin. Edes ruokakaupassa ei käy asiakkaita entiseen tahtiin.
"Irtisanomissuojaa heikennetään. Alisuoriutuminen lisättäisiin uudeksi irtisanomisperusteeksi.
Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Samoja latuja pitkin tässä kuljetaan. Ensi vuonna koetaan täysin samanlainen romahdus kuin 33-34 vuotta sitten. Erona se että tällä kertaa Suomi ei tule nousemaan.
Kyllä tässä samaan suuntaan mennään. Työttömiä jo 259 000 ja koko ajan konkursseja, potkuja ja yt-neuvotteluja. Valtion talous kuralla, lama on jo ja tulee pahenemaan vaan. Asunnottomuus nousussa, häädöt nousussa, työttömyys nousussa, kotitaloudet eivät enää uskalla tai pysty kuluttamaan jne. Uutta Nokiaa ei enää vaan tule, joten mikä nostaa Suomen tästä lamasta jonka pohjaa ei edes olla vielä nähty? Valtion velka kasvaa ja kasvaa, kohta ollaan EU:n tarkkailussa.
Pussikaljoittelu on täälläkin päin yleistynyt uudelleen paljon ja vanha perinne tosiaan herännyt eloon. Paljon päihdeongelmaisia julkisilla paikoilla ylipäätään ja luokka/tuloerot korostuvat kovasti aivan kuin ysärin alussa.
Työttömistä osa on toki niitä ideologisesti työttömiä tai sitten päihdeongelmaisia joita ei työnteko edes kiinnosta, mutta kyllä iso osa on tavallisia, koulut käyneitä ihmisiä jotka eivät vain löydä palkkatyötä.
Hallitus vie ruuan meidän edestä, nälkiinnyttää meidät. Kauppojen tähteet menevät koirille ja henkilökunnalle.
Olen laihtunut 4 kiloa, vaikka koskaan ylipainosta ole edes kärsinyt vaan kohta kärsin alipainosta.