Ozempic ja mielialan lasku
Olen nyt käyttänyt lääkettä pian kaksi kuukautta ja harmaus on ottamassa valtaa.
En tiedä onko kyse siitä, että minulla on ADHD ja ilmeisesti Ozempic vaikuttaa dopamiinitasoja laskevasti- olen huomattavasti vähemmän impulsiivinen Ozempicin kanssa. ADHD lääke eii
Mutta elämänilo on hävinnyt. Meno on vähän liiankin tasaista. En stressaa mistään, ajan vaikka Helsingin keskustaan autolla, kun aiemmin koin minkä tahansa ajamisen liian pelottavana. En tuhlaa rahaa, en riitele.
Mutta vastapainona tosiaan mukaan on hiipinyt pikkuhiljaa alakuloisuus. Ajattelin ensin, että tasaisuus on pieni hinta maksettavaksi kaikesta positiivisesta. Mutta alan nyt epäillä asiaa. Lasken ehdottomasti ainakin annostusta nyt alkuun. Ehkä laihduttaminen vie niin kauemmin, mutta jotain tässä on nyt tehtävä.
Tiedän, että tähän vastataan kaikenlaista ikävää, mutta ehkä joku on kokenut samaa ja haluaa kertoa miten asian kanssa lopulta toimi
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Panisin alkuvaiheen väsymyksen piikkiin. Itsellä 2 v. takana ja mieliala on ollut tasaisen hyvä alun väsymyksen jälkeen. -22 kg lähtenyt painoa. ADHD myös ja Conserta lääkitys on.
Väsymys on VALTAVA. Tai uupumus.
Hyvä kuulla jos olo on helpottanut. Painoa pitäsi saada alas, sitä on kertynyt ihan liikaa. Taidan nyt vähän kuitenkin pidentää pistosten väliä. Antaa elimistölle vähän enemmän aikaa tottua tähän myllerrykseen
Tässä voi olla taustalla kyllä ihan henkiset syyt. Esimerkiksi herkuttelu on ollut se stressinsiedon keino. Nyt on viety pois monta selviytymismekanismia, joita olen käyttänyt lapsesta asti.
Muistan kun tupakoinnin lopettaminen ajoi minut suoraan sanottuna hulluuden partaalle. Mutta kyllä siihen tupakoimattomuuteen sitten lopulta tottui.
Nyt on sitten vähän hukassa asioiden kanssa. Mutta pikkuhiljaa. Nostan annosta nyt hitaammin kuin ohje on.
Fyysisiä oireita ei juuri ole ollutkaan, mitä nyt ummetus. Mutta sen kanssa pärjäilee kun syö luumua ja muistaa juoda vettä, vettä ja vettä.
Aloitin Ozempicin uudelleen aloitusannoksella ja tuntuu menevän paremmin. Toistaiseksi nälkä on hallittavissa, mutta sitä kuitenkin on niin tulee sitten syötyäkin.
Nostin myös estrogeeniannosta. Ei vain riitä se annos minkä lääkäri määrää. Hikoilu pysyy pois, mutta muuten on apea olo.
No nyt olen voinut paremmin. Keskittymiskyky on palaillut myös.
Toisessa lääkkeessä en kestä isoa annosta (ainakaan vielä) ja toisessa taas sitten ei riitä oppikirjan annos.
Läskit ovat leppoisia olet muuttumassa niuhoksi
Vierailija kirjoitti:
Läskit ovat leppoisia olet muuttumassa niuhoksi
😂
Sama kokemus Ozempicista. Mieliala laski huomattavasti ja mielihyvä katosi kaikesta muustakin kuin ruuasta nauttimisesta. Ozempic vaikuttaa dopamiinitasoihin ja keskuhermostoon, joten sinänsä ei ole ihme, jos vaikuttaa myös mielialaan. Lisäksi ruokahalu kasvoi järkyttävästi ja laihtumisen sijaan paino nousi kahdessa kuukaudessa 15 kiloa. Nyt ei siis puhuta tekisi mieli vähän jotakin hyvää vaan jatkuvasta näläntunteesta. Lisänä jatkuva ihon kutina.
Ozempicin yhteydessä ei mainita, että jos on jo kehittänyt insuliini resistenssin niin elimistö ei välttämättä reagoi niin kuin on tarkoitus. Ozempic lisää insuliini eritystä ja siksi ozempicista huolimatta tulisi tietyissä tapauksissa pitää yllä vähempihiilihydraattista ruokavaliota.
Minulla oli hyvin samanlainen kokemus. Noin puolentoista kuukauden kuluttua hoidon aloittamisesta mieliala muuttui oudon tasaiseksi ei varsinaista masennusta, mutta ilo ja vahvat tunteet katosivat. Impulsiivisuus väheni selvästi, en sortunut herkkuihin tai tehnyt spontaaneja ostoksia.
Aluksi ajattelin, että kyse on vain sopeutumisesta, mutta ajan myötä huomasin, ettei mikään oikein ilahduttanut. Paino putosi tasaisesti, mutta elämästä tuli yksitoikkoista. Tässä vaiheessa löysin lisätietoa oireiden seuraamisesta hoidon aikana täältä https://medilux.fi/ozempic/ ja päätin kokeilla annoksen pienentämistä.
Laihtuminen hidastui, mutta mieliala palautui. En tiedä, oliko se pelkkää sattumaa, mutta aloin taas liikkua enemmän ja tavata ihmisiä, ja olo parani selvästi.
Panisin alkuvaiheen väsymyksen piikkiin. Itsellä 2 v. takana ja mieliala on ollut tasaisen hyvä alun väsymyksen jälkeen. -22 kg lähtenyt painoa. ADHD myös ja Conserta lääkitys on.