Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko varautunut sähkökatkoon?

Vierailija
29.04.2025 |

Espanjan eilinen sähkökatko osoitti että valtavat sähkökatkot ovat mahdollisia. Miten sinä olet varautunut, kun netti ei pelaa, kauppojen kassat ei toimi  (ellei ole käteistä), bensaa ei saa, lämmitys ei pelaa, vettä ei tule ja viemäri ei vedä?

Näitä asioita kannattaa miettiä, ihan oikeasti. Jos edes vähän uhraat ajatusta asialle, olet jo vähän valmistautuneempi jos tämä sattuu kohdalle. Suomessa edellisestä täysblokista on jo 49 vuotta, mutta kuten nähtiin eilen, se voi uusiutua nykyaikanakin, myös ilman onnettomuuksia.

Tässä ajattelun pohjaksi ylen uutinen: https://yle.fi/a/74-20158594

ja sitten varautumisen huippusivusto: www.72tuntia.fi

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin näemmä sähköauto menee kaiken muun yli. Onnea mahdolliselle puolisolle, jos sellainen edes löytyy :DD

"käytän paneelit auton lataamiseen, viis siitä että auton lataaminen kestää viisi vuorokautta ja pakastin sulaa sillä aikaa "

Kannattaisiko mieluummin asuinpakasta riippuen varata varastoon tai autotalliin polkupyörä tai mopo liikkumista varten?  Hassua ettei hätävaraan lasketa polkupyörää ollenkaan 

Meillä on 20km lähimpään kauppaan joten polkupyörällä ei tee yhtään mitään. Kiva polkea ensin se 20km huomatakseen että kauppa on kiinni. Mopon bensallekin keksin parempaa käyttöä. 

Siinä vaiheessa, kun ruoka tai lääkkeet on loppu ja bensaa ei enää ole, niin kaupoille pitää joka tapauksessa mennä joko kävellen tai pyörällä. Jos lähikauppa 20 km päässä on kiinni, joutuu menemään vielä kauempaan kauppaan.

Vierailija
102/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei sinänsä hätää, siirryn mökille tarvittaessa, siellä pelaa kaikki, myös talvella. Lämmitys hoituu puulla, samoin ruoanlaitto. Vesi nousee käsipelillä kaivosta. 

Aggregaatti ja akustot pitävät luurin latingissa ja pakastimen sekä jääkaapin päällä tarvittaessa aika pitkään koska pari tynnyriä dieseliä. 

Oma perunamaa antaa edes jotain ja metsästä lihaa. Toki pakastimessakin on vielä reilusti. 

Mulla hoituu sama ihan kaupungissakin. Voin pysyä kotona

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin näemmä sähköauto menee kaiken muun yli. Onnea mahdolliselle puolisolle, jos sellainen edes löytyy :DD

"käytän paneelit auton lataamiseen, viis siitä että auton lataaminen kestää viisi vuorokautta ja pakastin sulaa sillä aikaa "

Kannattaisiko mieluummin asuinpakasta riippuen varata varastoon tai autotalliin polkupyörä tai mopo liikkumista varten?  Hassua ettei hätävaraan lasketa polkupyörää ollenkaan 

Meillä on 20km lähimpään kauppaan joten polkupyörällä ei tee yhtään mitään. Kiva polkea ensin se 20km huomatakseen että kauppa on kiinni. Mopon bensallekin keksin parempaa käyttöä. 

Siinä vaiheessa, kun ruoka tai lääkkeet on loppu ja bensaa ei enää ole, niin kaupoille pi

Ei silloin ole enää ruokaa tai lääkkeitä kaupoissakaan.

Vierailija
104/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten juu että löytyy pullovettä, säilykkeitä ja kakkaämpäri.

Vierailija
105/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee sähkökatko niin kerrostalossa hissit ei toimin.

En auta naapureita, koska ansiosidonnaista leikattiin.

Mulkkuja on vaikka olisi sähköakin

Vierailija
106/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppojen kassat eivät toimi n 20 minuutin jälkeen kun sähkökatko alkaa. Siinä ei sun käteiset auta mitään kun myymälät suljetaan. Ravintolat menevät kiinni, bensapumput eivät toimi, ratikat eivät kulje eikä junat. Teollisuus lakkaa toimimasta, varastoissa ruoka pilaantuu.  Ainoa keino on kotivara. Ja jos katko kestää pitkään, kaikki kylmäsäilytystä vaativa ruoka kaupoissa on pilalla. Eli ostat sitten purkkeja tms kun kauppa aukeaa. 

Varavoimakoneet löytyy vain isommista kauppakeskuksista, ei niitä kannata hankkia mihinkään Alepaan. Pienet kaupat sulkeutuu sillä sekunnilla kun sähköt katkeaa.

Juurihan oli otsikoissa että muutamat kaupat pidetään auki varavoimalla ja muilla järjestelmillä vaikka sähköt olisi pidempäänkin pois 

Vierailija
107/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hanki sähköautoa. Bensaa olen hamstrannut isoon säiliöön.

Diesel-aggregaatti on järkevämpi valinta. Bensiini laimenee säilytettynä.

Se ei riitä, että kotona toinen on järkevä. Meillä pitäisi olla aggregaatti ja siihen polttoainetta. Mutta ei ole. Minä olen työtön ja köyhä. Minulla ei ole varaa niitä ostaa. Puoliso on töissä, eikä ole köyhä. Häntä ei kiinnosta. On alkoholisti. Ja siihen dokaamiseen (+kännituhlailu itseensä), menee kaikki rahat.

Vierailija
108/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mulla on suklaata, pullovettä, wc-paperia ja ämpäreitä. On muovipussejakin mutta kynttilöitä pitää ostaa.

Vierailija
109/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mulla on suklaata, pullovettä, wc-paperia ja ämpäreitä. On muovipussejakin mutta kynttilöitä pitää ostaa.

Osta myös patteriradio, pattereita, taskulamppu ja varavirtalähde!

Vierailija
110/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää että en ole varautunut mitenkään. Täytyy tänään ostaa vettä ja tonnikalaa, pähkinöitä jne.

Vierailija
111/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää että en ole varautunut mitenkään. Täytyy tänään ostaa vettä ja tonnikalaa, pähkinöitä jne.

Miten et ole vieläkään varautunut? Osta myös kakkaämpäri

Vierailija
112/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta. En ala turhan takia liioittelemaan. Noi nyt olisi mulla muutenkin. Ja on itseasissa kynttilöitäkin. Tulitikut vaan puuttuu.

Vierailija
113/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta. En ala turhan takia liioittelemaan. Noi nyt olisi mulla muutenkin. Ja on itseasissa kynttilöitäkin. Tulitikut vaan puuttuu.

Turhan takia? Kohtapa näet

Vierailija
114/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppojen kassat eivät toimi n 20 minuutin jälkeen kun sähkökatko alkaa. Siinä ei sun käteiset auta mitään kun myymälät suljetaan. Ravintolat menevät kiinni, bensapumput eivät toimi, ratikat eivät kulje eikä junat. Teollisuus lakkaa toimimasta, varastoissa ruoka pilaantuu.  Ainoa keino on kotivara. Ja jos katko kestää pitkään, kaikki kylmäsäilytystä vaativa ruoka kaupoissa on pilalla. Eli ostat sitten purkkeja tms kun kauppa aukeaa. 

Ihanaa kaaosta.

Pahin tilanne on kaupungeissa, joissa on kehitysmaista muuttaneita. Ne alkavat pian riehua ja ryöstellä niin kotimaissaan on tapana.

Vierailija
115/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei sinänsä hätää, siirryn mökille tarvittaessa, siellä pelaa kaikki, myös talvella. Lämmitys hoituu puulla, samoin ruoanlaitto. Vesi nousee käsipelillä kaivosta. 

Aggregaatti ja akustot pitävät luurin latingissa ja pakastimen sekä jääkaapin päällä tarvittaessa aika pitkään koska pari tynnyriä dieseliä. 

Oma perunamaa antaa edes jotain ja metsästä lihaa. Toki pakastimessakin on vielä reilusti. 

Mulla hoituu sama ihan kaupungissakin. Voin pysyä kotona

Hmm. Jos sähköt ja lämpö katkeavat talvella, niihin asuntoihin on tunkua, joiden savupiipusta nousee savua ja joista kantautuu lämpimän ruoan tuoksua. Onhan sinulla vähintäänkin haulikko?

Vierailija
116/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näenkö? Et sä saa koko Suomesta samaan aikaan sähköjä pois millään. Tää ei oo Espanja.

Vierailija
117/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Jos mulla olisi paljon ruokaa ja vettä, ne vain riistettäisiin minulta. Kriisin keskellä kaikki jaetaan.

Vierailija
118/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näenkö? Et sä saa koko Suomesta samaan aikaan sähköjä pois millään. Tää ei oo Espanja.

Voi tapahtua ihan mitä vaan myös Suomessa.

Vierailija
119/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tapahtua ihan mitä vaan myös Suomessa.

Ei mene yhtaikaa koko maasta sähköjä.

Vierailija
120/131 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tätä uutta kyberpandemiaa testattu juuri Espanjassa? Kun on oikea aika, niin meilläkin pimenee ja ihmiset seuraa paniikissa ohjeita mitä heille kerrotaan. 

Poliittisilla tunaroineilla ja epäpätevyydellä on hienoja nimiityksiä, eri yhteyksissä esim. Hiilinielut, kyberpandemia, tekoäly ja hybridi...