Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten nykyään opiskellaan uusi ammatti?

Vierailija
28.04.2025 |

Oon pahassa umpikujassa elämässäni. Olen nelikymppinen ja tehnyt töitä samassa korkeakoulutetussa ammatissa jo kakskymppisestä lähtien. Nyt tuli täysi stoppi, en halua enää tehdä tuota työtä. Mulla on surkeat lukiopaperit taustalla ja tosiaan ensikertalaiskiintiö käytetty jo ekaan tutkintoon. Eli pääsykokeilla pitäisi päästä jonnekin koulukseen, mutta mihin, en tiedä. Ilmeisesti ammatinvaihto on nykyään tehty hyvin vaikeaksi aikuiselle ihmiselle mitä olen lukenut mediasta. Apuja, kokemuksia?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene amikseen

Vierailija
2/7 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amis ei oo vaihtoehto, katoin wikipediasta millasiin ammatteihin sieltä voi kouluttautua ja mikään ei innostanut. Myöskin joutuu todennäköisemmin matalapalkkatöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda alaa ilman uudelleenkouluttautumista.

Vierailija
4/7 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sulla pitää olla rahoitus kunnossa eli hitosti säästöjä tai sitten joustava opetus, jolloin voit työskennellä koko ajan siinä ohessa. Tässä se varmaan monella tuleekin se ensimmäinen ja suurin ongelma, kun opintotukikuukaudet ei riitä enää kokonaiseen tutkintoon.

Vierailija
5/7 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutuksen sisäänottoa lisätään, joten sinulla on hyvät mahdollisuudet päästä sisään.

Nykyään alaa vaihdetaan omalla kustannuksella. Mutta aikuinen pystyy kyllä tekemään vanhaa työtä ja uutta opiskelua samanaikaisesti. Itsekin tein, ei tullut edes mieleen opiskella jollain tuella.

Vierailija
6/7 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sulla pitää olla rahoitus kunnossa eli hitosti säästöjä tai sitten joustava opetus, jolloin voit työskennellä koko ajan siinä ohessa. Tässä se varmaan monella tuleekin se ensimmäinen ja suurin ongelma, kun opintotukikuukaudet ei riitä enää kokonaiseen tutkintoon.

Raha ei ole ongelma vaan käytännön asiat. Näin vanhana oon ihan pihalla miten asiat toimii nykyään. Miten valita ala? Kannattaako nykyään edes uudelleenkoulutus kun työpaikat alalla kuin alalla kiven alla? Asiaa ei auta että on luonteeltaan on mukavuudenhaluinen jota kaikki muutokset pelottaa. Opiskelu ajatuksena tuntuu vaikealta haasteelta näin aikuisena huonon itsetunnon takia. Se on suurin ongelmani. 

Vierailija
7/7 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku vaihtanut ammattia onnistuneesti aikuisena?