Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitää tehdä jos omassa kämpässä oleva taloyhtiön asentama palohälytin alkaa huutaa ruokaa laittaessa?

Vierailija
26.04.2025 |

Eli jos esim. pannun pohjassa on tippa rasvaa ja kuumalla levyllä se savuttaa ja hälytin rupeaa huutamaan niin mitä tehdä? Ennen, kun oli oma palohälytin, revin sen vaan irti katosta ja otin hetkeksi patterin pois. Mut mitä nyt kun lainsäädännön muututtua on nää taloyhtiön huolehtimat hälyttimet kämpissä? Antaa vaan huutaa ja odottaa viranomaisohjeita? Tuleeko puhelinsoitto jostain tms.?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitat naapurin Ranen ovikelloa. Rane tulee panemaan hälyttimenkin hiljaiseksi.

On kondoomin asennus kesken.

Minen paljaalla pane!

t. Rane

Vierailija
42/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän ne pohtii että kuka alkaa tekee käyntejä asunnoissa kun niitä pitää huoltaa. Toisin sanoen tekosyy taas valvoa ihmisten asuntoja josta erityisesti vuokranantajat rakastaa.

Kustannus syistä jotkut kehittää palohälyttimen joka on sähköverkossa ja nehän on sitten kivoja repiä irti ym.

Kannattaa muistaa että palohälyttimen ensi sijainen tehtävä on herättää asunnossa nukkuvat jotta he ehtii pelastua ajoissa. Se ei siis ole mikään hokkupokkus laite mikä sammuttaa tulipalon Näin ollen vuokranantajalle se pitäisi olla yhden tekevää.

Laki vaatii vuokraajan sen nykyisin hankkimaan. Joka kerta kun on muuttanut (n. 5 vuoden välein) ne on revitty irti tai patterit on kadonneet. Kyllä se sitä vuokraajaa varmasti kiinnostaa. Tuleeko rakenteisiin jyrsittävä remppa. Vai pelkkä tuuletus. Ei ne vakuutusrahat aina tipahda heti tilille. Kun tutkivat ensin.

Ja aina kun jossain soi palohälytin tulee vähän tarkkailtua. Sammuuko se kohta vai lähdetäänkö tutkimaan.

Patteriton ei palosta ilmoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repisin irti normaalisti ja nakkaisin sen pihalle. Talonyhtiö voi käydä sen sit pihalla tarkastamassa.

Vierailija
44/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Repisin irti normaalisti ja nakkaisin sen pihalle. Talonyhtiö voi käydä sen sit pihalla tarkastamassa.

Maksat kai sitten mukisematta kaikki remontit, ainakin katto menee asennuskohdan lisäksi kaikkialta maalattavaksi. Vakuutushan tuota ei korvaa, koska se on oma mokasi. Jos olet vuokralainen, saat unohtaa täysin vuokravakuutesi muuton yhteydessä.

Vierailija
45/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa vaihtoehto on mennä paniikissa juoksemaan ympyrää siihen taloyhtiön pihalle.

Sitten toki vaatimaan vahingonkorvauksia kun on asennettu liian lähelle hellaa.

Mulla ne laittoi olohuoneeseen, kun makkarissa ja eteisessä oli jo varoittimet. Tuossa lukee, että kestäisi 10 vuotta. Onkohan niissä joku akku?

Vierailija
46/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän ne pohtii että kuka alkaa tekee käyntejä asunnoissa kun niitä pitää huoltaa. Toisin sanoen tekosyy taas valvoa ihmisten asuntoja josta erityisesti vuokranantajat rakastaa.

Kustannus syistä jotkut kehittää palohälyttimen joka on sähköverkossa ja nehän on sitten kivoja repiä irti ym.

Kannattaa muistaa että palohälyttimen ensi sijainen tehtävä on herättää asunnossa nukkuvat jotta he ehtii pelastua ajoissa. Se ei siis ole mikään hokkupokkus laite mikä sammuttaa tulipalon Näin ollen vuokranantajalle se pitäisi olla yhden tekevää.

Laki vaatii vuokraajan sen nykyisin hankkimaan. Joka kerta kun on muuttanut (n. 5 vuoden välein) ne on revitty irti tai patterit on kadonneet. Kyllä se sitä vuokraajaa varmasti kiinnostaa. Tuleeko rakenteisiin jyrsittävä remppa. Vai pelkkä tuuletus. Ei ne vakuutusrahat aina tipahda heti tilille. Kun tutkivat ensin.

Edelleen aivan naurettavaa koska palohälyttimen tehtävä on pelastaa ihmishenkiä ei vuokraajan omaisuutta.

Vierailija
47/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat kai sitten mukisematta kaikki remontit, ainakin katto menee asennuskohdan lisäksi kaikkialta maalattavaksi. Vakuutushan tuota ei korvaa, koska se on oma mokasi. Jos olet vuokralainen, saat unohtaa täysin vuokravakuutesi muuton yhteydessä.

Normaalia kulumista. Vuokranantaja omistaa laitteen ja jos laitteessa on vika niin silloin se vastuu on vuokran antajalla. Hän voi asian korjata.

Vierailija
48/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat vain tämän sitten yhtiövastikkeessa tahi vuokrassa.

Me ihmiset olemme lopulta niin saatanan tyhmiä, että kyllä sinä maksat sen typeryyden jotenkin.

Meille edes vähän älykkäämmille vain lankeaa se lasku, kun idiootit eivät esim. osaa laittaa pahvia pahviroskikseen.

Tämä arkielämä, voi että se on niin painostavaa, ja koska olen pelle ja epämuodostunut.

Tämän vuoksi, muiden täytyy siivota kaikki ja koska minä en pysty. Mulla on ihan kauheasti ongelmia ja kun mä olen tällanen.

Vierailija
49/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkomaanit teippaavat nämä umpeen koska niissä on kamerat ja mikrofonit eli niistä ei ole mitään käytännön hyötyä siinä kämpässä.

Vierailija
50/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat vain tämän sitten yhtiövastikkeessa tahi vuokrassa.

Me ihmiset olemme lopulta niin saatanan tyhmiä, että kyllä sinä maksat sen typeryyden jotenkin.

Meille edes vähän älykkäämmille vain lankeaa se lasku, kun idiootit eivät esim. osaa laittaa pahvia pahviroskikseen.

Tämä arkielämä, voi että se on niin painostavaa, ja koska olen pelle ja epämuodostunut.

Tämän vuoksi, muiden täytyy siivota kaikki ja koska minä en pysty. Mulla on ihan kauheasti ongelmia ja kun mä olen tällanen.

"Meille edes vähän älykkäämmille vain lankeaa se lasku, kun idiootit eivät esim. osaa laittaa pahvia pahviroskikseen."

Näin sitä uskotellaan kuten jos raaka aineet halpenee niin kaupassa muka ruoka halpenee. Taikka firma tekee hyvän tuloksen niin eihän se näy kenenkään ruohonjuuri tason tekijän palkkapussissa. Kummasti joku vetää aina välistä.

Vierailija
51/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on nyt ettet panikoi. Lueskelet rauhassa näitä ohjeita samalla kun odottelet palokuntaa.

Onko ne muka yhdistetty johonkin hätäkeskukseen? Ihan tavallisessa asuintalossa? Minun käsittääkseni ne on vain yhdistetty sähkönsyöttöön, ettei paristojen tyhjenemisestä ja vaihdosta koidu ongelmia ja laiminlyöntejä.

Vierailija
52/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulaketaulussa kytkin palovarottimelle? Ota hetkeks pois päältä 

Uusissa kämpissä varoittimet on kytketty sähköverkkoon

Sähkön lisäksi niissä on yleensä myös patterit jos tulee sähkökatko.

Vierailija
53/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuleta rappukäytävään käryt. Saavat toiset osansa käryistä. 

Vierailija
54/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalia kulumista. Vuokranantaja omistaa laitteen ja jos laitteessa on vika niin silloin se vastuu on vuokran antajalla. Hän voi asian korjata.

Jos näkee selvästi, että asukas sen on pois repinyt, menevät kulut takuulla asukkaalle. Tuo ei näet ole normaalia kulumista.

Vierailija
55/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaa ikkuna ja parvekkeen ovi ja tuuleta savu pois, jos et jaksa palosammutinta sammuttaa.

Ai asukas saa sen itse irrottaa ja ottaa patterit pois? Ok no sitten teen niin tietenkin. Meidän taloyhtiöltä tulleessa ilmoituksessa oli kirjoitettu harhaanjohtavasti jotenkin niin että siihen ei sais koskea itse vaan TY hoitais sen.

Oman järjen käyttö on sallittua.

Ystävällisin terveisin,

TY

Taloyhtiön ei silti kannata lähettää ihmisille helposti väärin tulkittavia viestejä. Jos ilmoitetaan, että palovaroittimeen ei saa koskea, niin ihmiset saattavat hyvinkin ymmärtää sen tarkoittamaan, että siihen ei saa koskea. Terv. hallituksessa itsekin.

Vierailija
56/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin taloyhtiötä siirtämään palohälyttimen pois keittiöstä.

Miksi ihmeessä se on juuri sinne pitänyt asentaa?

Mutta, jos on kyseessä yksiö, jossa on vain keittiösyvennys?

Vierailija
57/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
58/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aoita 112 ja odota lisäohjeita.

Aloita? Soita? Mitä?

Vierailija
59/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen väliaikaisessa vuokra-asunnossa alkoi palovaroitin huutamaan. Katto niin korkealla etten sinne mitenkään ylettynyt. Ekaa kertaa kävi näin. Opimpahan sen että tuo huutaa oman aikansa :)

Terveisin Urpo

Vierailija
60/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näkee selvästi, että asukas sen on pois repinyt, menevät kulut takuulla asukkaalle. Tuo ei näet ole normaalia kulumista.

Asukas on repinyt pois viallisen laitteen koska se on haitannut asumis rauhaa. Miksi asunnossa oli viallinen laite?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän