Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitää tehdä jos omassa kämpässä oleva taloyhtiön asentama palohälytin alkaa huutaa ruokaa laittaessa?

Vierailija
26.04.2025 |

Eli jos esim. pannun pohjassa on tippa rasvaa ja kuumalla levyllä se savuttaa ja hälytin rupeaa huutamaan niin mitä tehdä? Ennen, kun oli oma palohälytin, revin sen vaan irti katosta ja otin hetkeksi patterin pois. Mut mitä nyt kun lainsäädännön muututtua on nää taloyhtiön huolehtimat hälyttimet kämpissä? Antaa vaan huutaa ja odottaa viranomaisohjeita? Tuleeko puhelinsoitto jostain tms.?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hälyttimestä.

Ohjeet saat kyseiseen malliin asentajalta tai isännöitsijältä.

Täällä ne on teknisessä kansiossa. Toimii sähköllä ja varalla patteri. Hälyttäessä painetaan pitkään siinä olevaa nappia. On niin iso, et onnistuu vaikka harjanvarrella. Jos käryä ei havaitse ei hälytä uudestaan heti. Sulaketaulusta sulkeminen ei auta, koska patteri.

Et kun vauva palsta ei tiedä millainen vehje apeelle on asennettu. On turha antaa oman vehkeen neuvoja.

Vierailija
22/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin taloyhtiötä siirtämään palohälyttimen pois keittiöstä.

Miksi ihmeessä se on juuri sinne pitänyt asentaa?

Hei vajaapäinen: Monessa nykyasunnossa ei ole erillistä keittiötä, on joko avokeittiöitä tai keittiöseiniä. Joskus se hälytin on pakko laittaa niin, että keittotilat ovat liian lähellä. Tätähän nämä avokeittiöhinkujat tuskin ottavat edes huomioon keittöremontteja suunnitellessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hälyttimestä.

Ohjeet saat kyseiseen malliin asentajalta tai isännöitsijältä.

Täällä ne on teknisessä kansiossa. Toimii sähköllä ja varalla patteri. Hälyttäessä painetaan pitkään siinä olevaa nappia. On niin iso, et onnistuu vaikka harjanvarrella. Jos käryä ei havaitse ei hälytä uudestaan heti. Sulaketaulusta sulkeminen ei auta, koska patteri.

Et kun vauva palsta ei tiedä millainen vehje apeelle on asennettu. On turha antaa oman vehkeen neuvoja.

Onko sulla isot vehkeet? 😚

Vierailija
24/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vain avannut parvekkeen oven ja tuulettanut. En ole edes ainoa jolla palohälyttimet huutaa. Onko tämä nyt sitä paloturvallisuutta? Pari vuotta vanha kerrostalo, jossa tottakai olohuone keittiöseinällä, koska muita ratkaisuja ei enää tehdä.

Vierailija
25/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää lyödä vasaralla palohälyttimeen, jotta se hiljenee.

Vierailija
26/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asentaja sanoi, ettei laiteta keittiöön, ettei tule turhia hälytyksiä. Fiksua. Vanha hälytin oli keittiössä, ja siitä oli patteri revitty irti jo edellisen asukkaan aikana niin rivakasti, ettei uutta saanut sopimaan tilalle.

Vierailija
27/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painat vain sitä palohälyttimessä olevaa nappia, joka kuittaa hälytyksen! Niin kuin et tätä tietäisi ja se tieto ei olisi ollut siinä paperissa, jonka ne palohälyttimen asentajat jättivät.

Vierailija
28/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole vielä ikinä nähnyt palovaroitinta missä ei olisi kuittausnappia, sama kuin se mistä kokeillaan toimintaa. Viimeksi kun huusi, niin ovi auki että tuuletus ettei ala uudestaan huutamaan 

Vierailija
29/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vain avannut parvekkeen oven ja tuulettanut. En ole edes ainoa jolla palohälyttimet huutaa. Onko tämä nyt sitä paloturvallisuutta? Pari vuotta vanha kerrostalo, jossa tottakai olohuone keittiöseinällä, koska muita ratkaisuja ei enää tehdä.

Niin minäkin olen tehnyt että avaa ovia ja ikkunoita tullen vähän läpivetoa haiduttaen pahimmat käryt pois ja sitten pilli on lakannut huutamasta.

30/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painat vain sitä palohälyttimessä olevaa nappia, joka kuittaa hälytyksen! Niin kuin et tätä tietäisi ja se tieto ei olisi ollut siinä paperissa, jonka ne palohälyttimen asentajat jättivät.

Meillä ainakaan ei tullut uuden hälyttimen mukana mitään ohjeita, ei suullisia eikä paperisia eikä sähköisiä. Ihmettelin tätä itsekin. 

Vierailija
31/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se palohälytin pitäisi asentaa esim. vessan ja/tai suihkutilan oven läheisyyteen ulkopuolelle. (Ilma imetään sinne päin)

Tai jos siinä avokeittiössä on poistoilmaventiilli lähellä, niin sitten sen läheisyyteen. 

Jos jotain alkaa palamaan, ne savukaasut hakeutuvat ja keskittyvät poistoilmaventtiileille.

Ne palohälyttimet toki reagoivat myös lämpöön, joten juuri siinä hellan ja uunin yläpuolella sijoitus on hölmö.

Vierailija
32/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 2018 ja mun vuokra asunnon katossa oli tuollainen missä oli vielä niin kirkas valo että siinä näki lukea. Revin sen irti kun ekan kerran alkoi huutamaan ruoan laiton yhteydessä.

Vierailija
33/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa,tulpat korviin ja antaa huutaa. Varsinkin kun joissain asunnoissa on sellainen ajastettu ilmastointi,että se tiettyinä kellonaikoina itsekseen menee päälle tyyliin kymmeneksi minuutiksi. En mä ainakaan vuorotyötekijänä voi odotella ruuan laittoa siihen, et liesituuletin käynnistyy ihan outoihin aikoihin. Vähän ikkunaa tai ovea auki jos käryää. 

Vierailija
34/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin taloyhtiötä siirtämään palohälyttimen pois keittiöstä.

Miksi ihmeessä se on juuri sinne pitänyt asentaa?

Hei vajaapäinen: Monessa nykyasunnossa ei ole erillistä keittiötä, on joko avokeittiöitä tai keittiöseiniä. Joskus se hälytin on pakko laittaa niin, että keittotilat ovat liian lähellä. Tätähän nämä avokeittiöhinkujat tuskin ottavat edes huomioon keittöremontteja suunnitellessaan.

Toisin sanoen koko asunto on yhtä keittiötä.

Vierailija
35/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulaketaulussa kytkin palovarottimelle? Ota hetkeks pois päältä 

Uusissa kämpissä varoittimet on kytketty sähköverkkoon

Ei auta. Niissä on paristot.

Vierailija
36/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut repimään yhden juurineen irti, ei lakannut muullatavoin piippaamasta, että voi ne vikaantua.

Vierailija
37/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi huutaa kun tuli suihkusta, tuollainen taloyhtiön asentama. Laitoin kaappiin, pska laitos.

Vierailija
38/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän ne pohtii että kuka alkaa tekee käyntejä asunnoissa kun niitä pitää huoltaa. Toisin sanoen tekosyy taas valvoa ihmisten asuntoja josta erityisesti vuokranantajat rakastaa.

Kustannus syistä jotkut kehittää palohälyttimen joka on sähköverkossa ja nehän on sitten kivoja repiä irti ym.

Kannattaa muistaa että palohälyttimen ensi sijainen tehtävä on herättää asunnossa nukkuvat jotta he ehtii pelastua ajoissa. Se ei siis ole mikään hokkupokkus laite mikä sammuttaa tulipalon Näin ollen vuokranantajalle se pitäisi olla yhden tekevää.

Vierailija
39/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi huutaa kun tuli suihkusta, tuollainen taloyhtiön asentama. Laitoin kaappiin, pska laitos.

Se vissiin reagoi sitten lämpöön?

Joissain taloyhtiöissä oli tiettävästi jopa sellaisia hälyttimiä, jotka hälyttivät automaattisesti palokunnan.

Tämähän on tosi ilmaista, kun joku avaa uunin luukun ja tulee brankkarit pihaan tarkastamaan tilanteen?

Tiedän että joissain taloyhtiöissä tästä tavasta luovuttiin jo 20 vuotta sitten, ja nykyään asukkaat ovat itse kylväneet niitä hälyttimiä sinne tänne, vaihtelevalla menestyksellä. (Monella ei ole ollenkaan, ja se on fakta)

Nyt, kun tästä tuli taloyhtiön vastuu, odotan todellakin mielenkiinnolla, että mikä huoltoyhtiön turakainen tähän kämppään tulee ruuvaamaan näitä asioita.

Vierailija
40/69 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat naapurin Ranen ovikelloa. Rane tulee panemaan hälyttimenkin hiljaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi