Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suunnittelen työskentelyä ulkomailla, mutta mitä teen vuokra-asunnon kanssa?

Vierailija
26.04.2025 |

Tuntuisi turhalta maksaa vuokraa asunnosta, kun en sitä käytä mahdollisesti kuukausiin. Vuokranantaja kuoli vuoden alussa enkä tiedä asunnon jatkosta vielä mitään eli onnistuisiko jälleenvuokraus tässä tilanteessa toiselle, kun ei mitään ole vielä ilmoitettu jatkosta. Löydänkö luotettavan vuokralaisen kesäksi, jos saan vuokranantajalta luvan jälleenvuokraamiseen? Ja entä, jos viihdynkin ulkomailla pidempään, mutta jälleenvuokralainen ei tarvitse asuntoa kuin kesän ajan?

Olisiko parempi vain irtisanoa asunto ennen ulkomaille menoa? Kai jonkun asunnon saa sen jälkeen, kun tulen takaisin.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis ole vielä työpaikkaa vielä saanut, vasta laitan hakemuksia, mutta täytyy miettiä näitä asioita jo ennalta.

Hanki ensin työpaikka, on paljon hankalampi projekti saada sellainen ulkomailta kuin Suomesta.

Kannattaa ainakin yrittää, jos ei Suomesta saa töitä. Vapaita hakemuksia yrityksiin.

Vierailija
22/34 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin muutaman kuukauden ulkomailla ja vuokrasin asunnon sen aikaa. En edes tajunnut kysyä lupaa vuokranantajalta. Ihan hyvin kaikki meni. 

Miten teit sähkön kanssa? Mulla pörssisähkösopimus eikä hyvä, jos pitää yötä päivää lampun valoja päällä tai käyttää liikaa uunia mikäli osuu kesällä kalliita päiviä.

Miten teit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin muutaman kuukauden ulkomailla ja vuokrasin asunnon sen aikaa. En edes tajunnut kysyä lupaa vuokranantajalta. Ihan hyvin kaikki meni. 

Miten teit sähkön kanssa? Mulla pörssisähkösopimus eikä hyvä, jos pitää yötä päivää lampun valoja päällä tai käyttää liikaa uunia mikäli osuu kesällä kalliita päiviä.

Vuokrasin kalustettuna ja sähkölasku oli minun nimissä, mutta veloitin sitten vuokralaisen kulutuksen mukaan. 

Vierailija
24/34 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä irtisanoisin, jos ei ole jokin aivan poikkeuksellisen upea kämppä, jossa ehdottomasti haluaisin asua vielä tultua. Itse joskus alivuokrasin omani muutaman kuukauden työkeikan ajaksi todella asiallisen oloiselle pariskunnalle. No, silti oli vaan kämpässä tehty tuhoja, joita vielä väittivät normaaleiksi jäljiksi (huonekaluja hajalla, uuni törkeässä kunnossa jne). Päätin vielä jäädä uudelle paikkakunnalle, ja oli ylimääräinen stressi toi alivuokraus. Helpommalla pääsee, kun irtisanoo, ja etsii sitten tarpeen tullen vain uuden. Nyt on hyvät markkinat.

Vierailija
25/34 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrasin kalustettuna ja sähkölasku oli minun nimissä, mutta veloitin sitten vuokralaisen kulutuksen mukaan. 

Miten teit veloituksen? Lähetitkö laskun ja kuvakaappauksen sähkön käytöstä tietyllä aikavälillä?

Vierailija
26/34 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä irtisanoisin, jos ei ole jokin aivan poikkeuksellisen upea kämppä, jossa ehdottomasti haluaisin asua vielä tultua. Itse joskus alivuokrasin omani muutaman kuukauden työkeikan ajaksi todella asiallisen oloiselle pariskunnalle. No, silti oli vaan kämpässä tehty tuhoja, joita vielä väittivät normaaleiksi jäljiksi (huonekaluja hajalla, uuni törkeässä kunnossa jne). Päätin vielä jäädä uudelle paikkakunnalle, ja oli ylimääräinen stressi toi alivuokraus. Helpommalla pääsee, kun irtisanoo, ja etsii sitten tarpeen tullen vain uuden. Nyt on hyvät markkinat.

Toi on just riski ja oon vasta hankkinut uuden sängyn niin en haluaisi, että sitä pilataan enkä tiedä haluanko edes, että sitä käytetään.

Vierailija
27/34 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli vaan helpompaa jättää kaikki huonekalut asuntoon ja vain omat henkilökohtaiset tavarat vein varastoon. Muutaman kuukauden jälkeen muutin asuntoon takaisin. Onneksi kaikki meni hyvin. Onhan tuossa riski, että asunto olisi pistetty päreiksi sillä välin. Oli kuitenkin kiltti opiskelijatyttö, joka tarvitsi asunnon syyslukukaudelle, ja kevätlukukaudelle löysi sitten pitempiaikaisen asunnon. 

Vierailija
28/34 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, nyt asiallisia vastauksia. Mitä tekisitte asunnon kanssa, jos saisitte töitä ulkomailta?

Olen ollut tuossa tilanteessa 2 kertaa.

Sain aikoinaan jatko-opintostipendin Wienin yliopistoon ja irtisanoin vuokrasopimuksen vuokra-asunnosta. Sitä on turha pitää jos poissaolo on pitkä. Uuden vuokra-asunnon löytää aina.

Siinä vaiheessa kun lähdin Hollantiin töihin 2 vuoden komennukselle, mulla oli jo omistusasunto ja laitoin sen vuokralle.

Huomaa, että jos jälleenvuokraat vuokra-asunnon, sinulla on oltava vuokranantajan lupa siihen.

Vierailija
29/34 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet voivasi vuokrata toisen omaisuutta ilman lupaa?

Vierailija
30/34 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, nyt asiallisia vastauksia. Mitä tekisitte asunnon kanssa, jos saisitte töitä ulkomailta?

Olen ollut tuossa tilanteessa 2 kertaa.

Sain aikoinaan jatko-opintostipendin Wienin yliopistoon ja irtisanoin vuokrasopimuksen vuokra-asunnosta. Sitä on turha pitää jos poissaolo on pitkä. Uuden vuokra-asunnon löytää aina.

Siinä vaiheessa kun lähdin Hollantiin töihin 2 vuoden komennukselle, mulla oli jo omistusasunto ja laitoin sen vuokralle.

Huomaa, että jos jälleenvuokraat vuokra-asunnon, sinulla on oltava vuokranantajan lupa siihen.

Niin ja millä todennäköisyydellä edes löytää vuokralaisen kuukauden päähän?

Vierailija
31/34 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 6 kk siirron Saksaan. 

Olin silloin jo minimalisti. Sain tutulle jätettyä n 10 laatikollista, matkaan 2 matkalaukkua ja muut kiertoon.

Takaisin tulin maata pitkin, koska oli halvempaa ja tavaraa oli paljon enemmän.

Vierailija
32/34 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän sä nyt voi toisen kämppää vuokrata, höpsö! 

Ota selvää asioista v atipää

Vierailija
33/34 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos päättävät nostaa vuokraa nyt, kun vuokranantaja kuoli ja ehtinyt jo tehdä jälleenvuokrasopimuksen vanhoilla tiedoilla esim. puoleksi vuodeksi ja vuokra nousisikin tuolla välillä?

Vierailija
34/34 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sä nyt voi toisen kämppää vuokrata, höpsö! 

Ota selvää asioista v atipää

Sinun pitäisi ottaa asiasta selvää.

Alle puolet asunnosta voi vuokrata ilman lupaa eteenpäin. Kyseessä on alivuokraus. Koko asunnon eteenpäin vuokraaminen vaatii vuokranantajan luvan