Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näköhäiriö mahdollinen TIA kohtaus vai lasiaisen irtauma

Vierailija
26.04.2025 |

Minulla toissapäivänä oli näköhäiriö, katsoin puhelinta pimeässä pitkään samassa asennossa, siirryin valoisaan paikkaan istumaan ja ehdin olla siinä muutama minuutti kun toisesta silmästä meni näkö näin vain pikseliä aaltojen laine, en yhtään mitään edessäni, ja räpäytyksellä meni ohi, kesti siis vain muutama sekunti. Sen jälkeen väsynyt olo. Oma päivystyksessä ei aikoja joten ajomatka, yhteispäivystyksessä sitä EI pidetty TIA kohtauksena koska näköhäiriö oli niin lyhyt ja samaan aikaan on ollut ongelmia lasiaisen irtautumisen oireiden takia eikä muita oireita ollut. Lääkäri konsultoi neurologia joka ei kokenut että pitäisi tutkia, mutta ei myöskään osannut kumpikaan sanoa mistä näköhäiriö johtui. 

En muistanut sanoa kahdesta oikosulusta missä olin väärässä päivässä ja odottaessani aikaa hetken ajan olin että ulkona pimeätä ajaa kotiin, koska en jotenkin ajatellut että kevät.

Joten onko paikalla ketään jolla samantapaista tai jotain. Kotona huolta lisäsi kaksi artikkelia jossa molemmilla TIA kohtaus alkanut silmästä ja otettu tutkimukseen ja se on ollut TIA kohtaus mutta minun kohdalla se sivuutettiin. 

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasiaisen irtauma ei oireile noin. Se ei mene ohi. Itsellä irtautumisen myötä repesi verkkokalvo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TIA-kohtaus aiheuttaa lyhytaikaisen (15 min.) halvauksen esimerkiksi toiseen käteen ja puhevaikeuksia. Oliko sinulla sellainen?

Vierailija
4/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin huonot resurssit, ettei tutkita. Voi olla Tia tai sitten ei ole. Ei toi nyt normaaliakaan ole.

Vierailija
5/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos soittaisit silmälääkärille tai optikolle? Hekin tietävät näistä paljon. 

Vierailija
6/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vaikka peräsuolen laskeuma, niin ensi kerralla ensiapuun. Turha sitä täällä on kysellä miltä aivoinfarkti tuntuu.

Vierailija
7/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika silmälääkärin vastaanotolta.

Vierailija
8/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amaurosis fugax eli yhden  silmän ohimenevä,sokeus on TIA. Kestää yleensä muutaman minuutin  tai jopa puolimtuntia. Näkö häviää  kokonaan tai osasta näkökenttää.. Y.o. ei kuulosta siltä. Enemmin ehkä kuivasilmäisyyttä johtuen pitkästä kännykän tuijottamisesta.. Henkilön ikä ja mahdolliset lääkitykset ,tupakointi olisi hyödyllistä ,tietää. Terv. Silmälääkäri

Vierailija
9/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun korvaan tuo kuulostaa silmän sokaistumiselta. Kännykän käyttö pimeässä rasittaa silmää ja valoisaan meno voi sokaista silmän hetkellisesti. 

Vierailija
10/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että nuo muistiongelmat eivät liity tuohon kohtaukseen mitenkään. Kaikilla on tuollaisia ohimeneviä blackouteja. Onhan? Mulla ainakin on.

Vierailija
11/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun korvaan tuo kuulostaa silmän sokaistumiselta. Kännykän käyttö pimeässä rasittaa silmää ja valoisaan meno voi sokaista silmän hetkellisesti. 

Ja silmä voi krampata, jos tuijottaa puhelinta pitkään.

Vierailija
12/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka TIA menee ohi, niin riski vakavampaan kohtaukseen vuoden sisällä on jotain 1000 kertainen oireettomaan nähden. Verenohennuslääkkeillä voidaan ehkäistä pahemmat aivotapahtumat helpostikin.

Vierailija
13/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät rasittuneet tai kivuton migreeni. Joka tapauksessa mars silmälääkärille. Katso myös amslerin karttaa (löytyy netistä) 

Vierailija
14/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TIA-kohtaus aiheuttaa lyhytaikaisen (15 min.) halvauksen esimerkiksi toiseen käteen ja puhevaikeuksia. Oliko sinulla sellainen?

Ei kumpaakaan. Vain näköhäiriö ja väsymys sekä seuraavana päivänä se väärä päivä luulin olevani maanantaissa ja laitoin ylös sunnuntai vaikka oli torstai. Tuon näköhäiriön jälkeen kaksi yötä mennyt sikeästi nukkuessa, mutta toisaalta ennen tuota näköhäiriötä useita öitä jolloin uni jääny vähemmälle. 

Vierailija
15/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lasiaisen irtauma aiheutti kuukausia kestävän salamoinnin silmissä. Piti ihan silmälääkärissä käydä, mutta onneksi mitään vaurioita ei tullut irtaumasta.

Vierailija
16/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni oireet ovat lievän aivoinfarktin oireita.

Vierailija
17/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kumpaakaan. Vain näköhäiriö ja väsymys sekä seuraavana päivänä se väärä päivä luulin olevani maanantaissa ja laitoin ylös sunnuntai vaikka oli torstai. Tuon näköhäiriön jälkeen kaksi yötä mennyt sikeästi nukkuessa, mutta toisaalta ennen tuota näköhäiriötä useita öitä jolloin uni jääny vähemmälle. 

Mun äidillä oli usein näköhäiriöitä ja siihen liittyvää väsymystä, mikä diagnosoitiin päänsäryttömäksi migreeniksi. Itse saan kyllä sen päänsärynkin ja väsymys kestää kolme vuorokautta.

Vierailija
18/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasiaisen irtauma ei oireile noin. Se ei mene ohi. Itsellä irtautumisen myötä repesi verkkokalvo.

Höpsistä. Lasiaisen irtauma voi mennä ohi ilman mitään hoitoa. 

------

Näin sanotaan netin hoito-ohjeistuksessakin:

Lasiaisen irtaumaa ei tarvitse hoitaa, jos oireena on pelkästään salamointia ja harsomaista samentumaa. Jos salamointia esiintyy runsaasti päivittäin, suositellaan hakeutumista silmälääkäriin lähimpien viikkojen aikana verkkokalvon tilanteen tarkistamiseksi. Jos epäilet verkkokalvon irtaumaa, silmälääkäriin kannattaa hakeutua vuorokauden kuluessa.

-----

Puolisollani tapahtui lasiaisen irtauma. Hän kävi silmälääkärillä. Mitään ei tehty sen kummemmin. 

Vierailija
19/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös saako lähetettä tutkimukseen myöhemmin, mutta toisaalta oma terkkarissa ei ollut aikoja päivystys tai lääkärille ja siksi lähettivät yhteispäivystys. Yksityinen on kallis vaikka sieltä saisikin heti ajan ja pyytää lähteekö tekemään lähetettä mutta silloinhan se menee yksityisen kautta tutkimukset. 

Joka tapauksessa huoli on kova edelleen vaikka eilen lääkäri hymyillen totesi neurologin mielipiteen. Vasta kotona luin artikkeleita, heillä pelkkä näköhäiriö kohtaus kesti minuutteja, minulla vain sekunteja, mutta heillä vahvistui TIA kohtaus ilman muita oireita.

Silti tuntuu, että TIA epäillys olisi pitänyt edes jollakin kuvantamisella pois sulkea. Lääkäri oli pelkkä lääkäri, ei edes silmälääkäri joka olisi tutkinut silmät perinpohjin koska lasiaisen irtauma oireet edelleen. -ap 

Vierailija
20/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se oli myös lääkärin varovainen arvio, että silmä olisi "sokaistunut" pimeästä huoneesta kirkkaaseen valoon puhelimen näyttöä katsoen. -ap.