Nyt uutisoitu että ranslainen-amerikkalainen Stellantis konserni tuomassa solid state akut autoihin 2026
Joo, siis hieno homma Stellantikselle jolla onkin mennyt viime vuodet tosi huonosti.
Rupesi vsin huvittamaan kun akut tuottaa ja on kehittänyt itseasiassa Factorial Energy ja tuon yhtiön toimitusjohtaja ja yksi perustajista on kiinalainen naiskemisti Siuy Huang. Olinkin jo ihmeissäni että onko tosiaan ihan länsimaiset ihmiset tuomassa eturivin teknologiaa myyntiin. No eihän se sitten ollutkaan niin tietenkään..
😂
Tosin taitaa olla länsimaissa opiskellut kemistiksi (tohtori) ja ollut myös useassa amerikkalaisessa firmassa töissä.
Häntä pidetään Bostonissa yhtenä merkittävimpänä teknologia-alan johtajana.
Kiinassa naisia on paljon teknologia-alalla töissä ihan "kovissa" profiileissa. Siis ei vain viestinnässä ja hr:ssä.
En tunne tämän henkilön taustaa sen tarkemmin. Saattaa olla toki USA:n kansalainen.
Kommentit (6)
Mersu tekee myös yhteistyötä Factorialin kanssa. Itseasiassa ensimmäinen solid state auto oli kai Mercedes jossa Factorialin akku.
Tulee Dodgeenkin sitten kunnon akut.
Tulossa taas melkoinen hintarysäys vanhempiin sähköautoihin? Solid state akussa 25% enemmän virtaa samalla painolla ja pienempi tulipaloriski.
Factoria Energy tekee yhteistyötä Mersun, Stellantiksen ja Hyundain kanssa. Noiden nyt esiteltyjen solid state akkujen energiatiheys on lähes 2x se mitä nykyisissä sähköautojen akuissa eli paljon kevyempään akkuun saa saman määrän energiaa. Mutta solid state akkujen tekninen potentiaali on vielä paljon korkeampi eli joskus 10 vuoden päästä on jo varmaan myynnissä vielä paljon kevyempiä akkuja sähköautoihin. Ei tässä varmasn olla kuin kehityksen alussa vasta.
Samalla painolla 25% enemmän virtaa? Ja seuraavassa spämmissä taas: Energiatiheys 2x se mitä nykyisissä akuissa?
Onko nää laskelmat sen saman tohtorin ja MBA:n laatimia?
Cornellin yliopistosta valmistunut kemian tohtoriksi ja siihen vielä.päälle MBA. Koko tuo Factorial Energy on perustettu vasta 2019.