Ylivelkaantunut ja ulosotto tulossa - mitä tässä nyt enää voi tehdä?
Olin idiootti ja tein huonoja valintoja - ei tarvitse sanoa, tiedän sen kyllä. Nyt vaan pitäisi keksiä, että miten saisin nuo velat maksettua olemattomilla tuloillani. (Ennen oli tulojakin enemmän, ja silloin tätä ongelmaa ei ollut)
Ongelma ei ole niinkään siinä, että jättäisin velat kokonaan maksamatta, vaan siinä, että rahani eivät enää riitä samojen summien maksamiseen kuin ennen ja velkojat eivät hyväksy niitä summia, mitä pystyn tällä hetkellä kuukaudessa maksamaan.
Ja nyt sitten on tulossa ulosotto (Mikä on sinänsä aika tarpeeton toimenpide, koska eivät velkojat saa ulosoton kautta euroakaan enempää) ja maksuhäiriömerkintä, kun en pysty lyhentämään noita velkoja tarpeeksi paljon kuukausittain.
Mitähän tässä nyt sitten pitäisi tehdä?
Kommentit (44)
Se maksuhäiriömerkintä ei ole rangaistus sulle, vaan tiedoksianto muille, etteivät myönnä sulle lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Velkajärjestely tai velkojen vanhenemisen odottelu. Tietenkin voit yrittää sopimusta velkojien kanssa mutta ilmeisesti se ei käynyt. Ei tuossa juuri muita vaihtoehtoja ole.
Jos pääsee töihin, niin niitä saa maksettua aika nopeastikin. Minä maksoin vähän päälle kahdessa vuodessa 22 000 euron ulosoton pois.
velkojat eivät hyväksy niitä summia, mitä pystyn tällä hetkellä kuukaudessa maksamaan.
Tämä on kyllä kummallista velkojien puolelta, jota ei voi mitenkään tajuta. Luulisi, että se pieni maksettu summa olisi parempi kuin 0 euroa.
Ulkomailla saa esim. kertalaskun pätkiä pienempiin osiin, jos ei kykene siihen kertamaksuun.
Vierailija kirjoitti:
Parasta mitä tuossa voi tapahtua on, että homma menee ulosottoon ja tehdään käräjaoikeusen päätös ulosotosta. SEN JÄLKEEN nimittäin alkaa velkojen vanheneminen ja parhaassa tapauksessa pääset piankin velkajärjestelyyn.
Paskaa.
15 vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Velkajärjestely tai velkojen vanhenemisen odottelu. Tietenkin voit yrittää sopimusta velkojien kanssa mutta ilmeisesti se ei käynyt. Ei tuossa juuri muita vaihtoehtoja ole.
Ei velkajärjestelyyn pääse automaattisesti. Jos velkojia ei vain huvita suostua siihen niin sitten odottelet 15 vuoden ajan.
Ei se ulosotto mikään maailmanloppu ole
Myy auto ja mökki maksa niillä rahoilla velat.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä ja alkusyksystä voi helposti tienata 10-15 000 marjoja ja sieniä keräämällä
Helposti?
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin nuoruuden hölmöyden takia (puhelimeen tuli jatkuvasti pikavippimainoksia jne. kun täytin 18v ja lopulta tartuini niihin kun en saanut kesätöitä ja olin rutiköyhä) ulosottoon 2009. Ne vanhenevat tämän vuoden syyskuussa.
Eli olen ollut kohta 15 vuotta ulosotossa. On se vaikeuttanut esim. vakuutusten saantia, mutta nekin on saanut vuoden etukäteismaksulla. Olisi muuten vaikeuttanut asunnon saantia, mutta onneksi olen ollut koko ajan samassa asunnossa vuokralla.
Olin ensimmäiset 4-5 vuotta masentunut mutta sitten vaan muutin ajattelua siihen, että ihan sama, ei mulla ole mitään menetettävää.
Sain 2 kaunista lasta, kivan puolison ja vaikka edelleen olen ainakin syksyyn asti varaton, saan asua kivassa kodissa tämän kanssa, käydä lomilla jne.
Ei elämä siihen ulosottoon tuhoutunut vaikka se hankaloitti asioita. Ei kannata heittää pyyhettä kehään.
Hei kohtalotoveri vaikka velkautumisen syy eri. Olen tässä miettinyt että palautuuko luottokelpoisuus normaaliksi heti vanhenemispäivänä vai jääkö joksikin aikaa näkymään? Tämä muutama kuukausi ei kuse enää missään jos kaikki merkinnät poistuvat. Oletko kertonut tästä kellekkään kuin pakon edessä? Itse en. Mua luullaan jopa menestyjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta mitä tuossa voi tapahtua on, että homma menee ulosottoon ja tehdään käräjaoikeusen päätös ulosotosta. SEN JÄLKEEN nimittäin alkaa velkojen vanheneminen ja parhaassa tapauksessa pääset piankin velkajärjestelyyn.
Paskaa.
15 vuoden jälkeen.
Siksi kannattaa antaa mennä heti. Itse sain sitkuteltua 2vuotta. Olisi jo vanhentunut jos en olisi edes yrittänyt ja olisin päässyt helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Velkaneuvojalle meno, soitto..
https://www.oikeuspalveluvirasto.fi/talous-ja-velkaneuvonta/
Tuolla voit ottaa yhteyttä sähköisen asioinnin kautta vaikka heti tämän luettuasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei velkajärjestelyyn pääse automaattisesti. Jos velkojia ei vain huvita suostua siihen niin sitten odottelet 15 vuoden ajan.
Käräjäoikeus sen päättää, ei velkojat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas on varaa enää ensi kuun maksuihin. Meni terveys ja työpaikka, eläkkeelle ei pääse. No, jätnä varmaan sitten maksamatta ja odotan millon tulevat kantamaan ulos.
Ei sinua tulla ulos kantamaan, jos maksat vuokrasi. Hae toimeentulotukea, sillä ulosotto katsotaan toimeentulotuessa välttämättömäksi menoksi. Sinulle jää ulosotossa aina suojaosuus, joka on yksin elävällä n. 1000€/kk, ja vasta sen ylittävästä osasta ulosmitataan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin nuoruuden hölmöyden takia (puhelimeen tuli jatkuvasti pikavippimainoksia jne. kun täytin 18v ja lopulta tartuini niihin kun en saanut kesätöitä ja olin rutiköyhä) ulosottoon 2009. Ne vanhenevat tämän vuoden syyskuussa.
Eli olen ollut kohta 15 vuotta ulosotossa. On se vaikeuttanut esim. vakuutusten saantia, mutta nekin on saanut vuoden etukäteismaksulla. Olisi muuten vaikeuttanut asunnon saantia, mutta onneksi olen ollut koko ajan samassa asunnossa vuokralla.
Olin ensimmäiset 4-5 vuotta masentunut mutta sitten vaan muutin ajattelua siihen, että ihan sama, ei mulla ole mitään menetettävää.
Sain 2 kaunista lasta, kivan puolison ja vaikka edelleen olen ainakin syksyyn asti varaton, saan asua kivassa kodissa tämän kanssa, käydä lomilla jne.
Ei elämä siihen ulosottoon tuhoutunut vaikka se hankaloitti asioita. Ei kannata heittää pyyhettä kehään.
Vanhenevatko kaikki uo-asiat kerralla, kun tuo 15 vuotta täyttyy, vai jäävätkö tuoreemmat edelleen voimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä selviää. Palkasta menee tietty osuus. Siinä se velka vähenee.
Ei kannata uskoa vauviksen tietäjiä.
Ei kannata päästää ulosottoon.
Riippuu veloista ja koroista. Mennyt jo seitsemän vuotta täysmääräisesti palkasta ja eläkkeestä. Saldo silti lähes tuplaantunut. En selviä ikinä.
N62
Miksi sinäkin et ole hakenut velkajärjestelyä?
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kysyy mikseivät vanhenneet jo 2024, siksi koska ne menivät ulosottoon vasta 2010.
Mikä niissä oli alkuperäinen eräpäivä? Velka vanhentuu lopullisesti 20 vuodessa eräpäivästä tai 15 vuodessa ulosottopäätöksestä, kumpi on aikaisempi.
Näin siis tavalliset velat, josta poikkeuksina julkiset 5 vuodessa, ja rikosperusteiset ja yksityisvelat, joiden vanhentumisaika on pitempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Jokaisessa velassa on velkakohtainen vanhentumispäivä, joka riippuu eräpäivästä ja uo-päätöspäivästä.