Crockseja ei tulisi käyttää ollenkaan kesäkenkinä. Asiantuntijan mukaan pilaa jalat.
Niin helpot, mutta niin haitalliset.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/60d907be-1321-411. Laaja ja leveä kenkä
Crocseissa jalkaterä valuu helposti kohti kengän kärkeä ja varpaat joutuvat koukkuasentoon. Tästä voi seurata, että iho ja kynnet hankautuvat. Voi tulla rakkoja, hiertymiä ja koukkuvarpaita.
2. Liika väljyys
Kengän ylimitoitettu leveys tekee sen, että jalkaterä on epävakaa sivusuunnassa. Tämä altistaa nilkan nyrjähdykselle.
Valmistajan mukaan Crocsit voivat olla turvattomia liukuportaissa. Lapsilla kengät voivat aiheuttaa vaaratilanteita päiväkodissa, koulussa, kiipeilytelineessä tai hisseissä.
Crocs-kenkien käyttö on kielletty työturvallisuussyistä muun muassa sairaaloissa Ruotsissa, USA:ssa ja Kanadassa.
3. Kantapää on kupissa
Kupitettu kantapää passivoi jalkaterän takaosaa tukevien lihasten ja nivelsiteiden toimintaa. Jalkaterapeuttien mukaan se myös heikentää asentotuntoaistia.
4. Hyödytön takaremmi
Crocsien takaremmi on löysä eikä jalkaterä saa siitä tukea. Jotta kengät pysyvät jalassa, varpaita on koukistettava. Tämä altistaa varpaiden asentopoikkeamille.
5. Korosta haittaa
Crocsien korko lisää nilkan nyrjähdysalttiutta. Korko vaikuttaa myös selkärangan ja lantion asennon muutoksiin.
6. Nystyröistä ihorikkoja
Crocsien sisäpohjassa on nystyröitä, jotka voivat hangata paljaita jalkoja ja aiheuttaa ihorikkoja.
7. Jäljitelmissä vaarallisia aineita
Crocs-jäljitelmistä on löytynyt muun muassa lisääntymisterveyttä haittaavia kemikaaleja, raskasmetalleja ja ftalaatteja, joista osa on syöpää aiheuttavia.
Kumikemikaalit voivat olla allergisoivia.
Aitojen Crocsien materiaali on umpisoluhartsia. Hartsiallergiasta kärsiville kenkiä ei suositella.
Kommentit (51)
Mun mielestä tosi hyvä kenkä kävellä. Teen kesällä välillä lenkkejä Crocseissa. Pysyy kevyesti jalassa, kun remmi on kantapään takana.
Olen kaatunut niillä. En suosittele.
Olen käyttänyt 14 vuotta ja en voi allekirjoittaa yhtäkään aloituksen väitettä. Minulla oli jo silloin ylileveä jalka ja croksit ovat ainot naisten kengät, mitkä sopivat jalkaa. Käytän kesät talvet. Varpaani ovat nätit ja suorat, vain jalkapöytä on tosi leveä. En ole ylipainoinen.
Mulle fyssari suositteli niitä sisäkengiksi. Vaimentaa hyvin kantapäätä ja askellusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt 14 vuotta ja en voi allekirjoittaa yhtäkään aloituksen väitettä. Minulla oli jo silloin ylileveä jalka ja croksit ovat ainot naisten kengät, mitkä sopivat jalkaa. Käytän kesät talvet. Varpaani ovat nätit ja suorat, vain jalkapöytä on tosi leveä. En ole ylipainoinen.
Olet poikkeus, jos jalka on noin leveä. Uskoisin asiantuntijoita. Menisin siis sinuna johonkin erikoiskenkäkauppaan ja hankkisin edes yhdet kengät, joissa on oikea pohjan rakenne ja tuki.
Vierailija kirjoitti:
Mulle fyssari suositteli niitä sisäkengiksi. Vaimentaa hyvin kantapäätä ja askellusta.
" Fyssari"
Mulla on kapea jalka enkä ole kyseistä mallia koskaan voinut käyttää. Löysin brändiltä kivat ja sopivat varvastossut kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet poikkeus, jos jalka on noin leveä. Uskoisin asiantuntijoita. Menisin siis sinuna johonkin erikoiskenkäkauppaan ja hankkisin edes yhdet kengät, joissa on oikea pohjan rakenne ja tuki.
Mä taas uskoisin ihmistä itseään, joka kokee kengät hyviksi kävellä.
Pikemminkin kai noilla crockseilla ja birkenstockeilla ja vastaavilla kävellään vasta sitten ns aina, kun ne jalat on jo pilalla ihan muiden kenkien takia.
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen fyssari jos ei opettanut, että askellus olis syytä tehdä enemmän päkiällä kuin kannalla.
Ei kai crockseja voi talvella ja sateella pitää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt, mutta heillä ei ole niin leveitä. Suosittelivat että teettäisin suutarissa. Kun kävin kysymässä suutarilta mitä maksaa, totesin että ei minulla ole varaa toistatonnia laittaa kenkiin.
Crocks on valmistajan nimi. Crocks:lla on suuri valikoima erilaisia jalkineita. https://www.crocs.com
Mistä ihmeestä tuo tuon koukistamisen keksi. Ei ole selvästikään koskaan käyttänyt croskeja. Ja se remmi on "sport-mode" eli voi vaikka juosta.
En ole koskaan omistanut crockseja. Eivät ole hyvät jalkineet eivätkä kivan näköisetkään mielestäni.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä tuo tuon koukistamisen keksi. Ei ole selvästikään koskaan käyttänyt croskeja. Ja se remmi on "sport-mode" eli voi vaikka juosta.
Noin mekin sitä nimitetään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että ihan oikea rakenne ja tuki.
Ne löytyvät sieltä jalkapohjan lihaksistosta, uuvatti.
Kenkä on eksoskeleton ja yksi pahimmasta päästä terveyden pilaajista, varsinkin ne joissa on "tukea".
Mitä löysempi ja pehmeämpi kenkä sen parempi. Paras olisi kun kaikki kävelisivät niissä satutuntien tossuissa vaan.
Kantakorotus muka vaarallista. Noissa on kantapää joitain millejä päkiää ylempänä. Yritäpä etsiä normaalit lenkkarit, joissa ei ole kantakorotusta ;) Suomesta saa yhdeltä merkiltä erikoiskaupoista moisia ;)
Toinen on kantakuppi. Yritäpä etsiä vaelluskuskengät joissa ei ole tukevaa kantapään tukea. Ei ole ;)
Taas juttujen aatelia ;)
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/60d907be-1321-4190-b404-1107c…