Crockseja ei tulisi käyttää ollenkaan kesäkenkinä. Asiantuntijan mukaan pilaa jalat.
Niin helpot, mutta niin haitalliset.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/60d907be-1321-411. Laaja ja leveä kenkä
Crocseissa jalkaterä valuu helposti kohti kengän kärkeä ja varpaat joutuvat koukkuasentoon. Tästä voi seurata, että iho ja kynnet hankautuvat. Voi tulla rakkoja, hiertymiä ja koukkuvarpaita.
2. Liika väljyys
Kengän ylimitoitettu leveys tekee sen, että jalkaterä on epävakaa sivusuunnassa. Tämä altistaa nilkan nyrjähdykselle.
Valmistajan mukaan Crocsit voivat olla turvattomia liukuportaissa. Lapsilla kengät voivat aiheuttaa vaaratilanteita päiväkodissa, koulussa, kiipeilytelineessä tai hisseissä.
Crocs-kenkien käyttö on kielletty työturvallisuussyistä muun muassa sairaaloissa Ruotsissa, USA:ssa ja Kanadassa.
3. Kantapää on kupissa
Kupitettu kantapää passivoi jalkaterän takaosaa tukevien lihasten ja nivelsiteiden toimintaa. Jalkaterapeuttien mukaan se myös heikentää asentotuntoaistia.
4. Hyödytön takaremmi
Crocsien takaremmi on löysä eikä jalkaterä saa siitä tukea. Jotta kengät pysyvät jalassa, varpaita on koukistettava. Tämä altistaa varpaiden asentopoikkeamille.
5. Korosta haittaa
Crocsien korko lisää nilkan nyrjähdysalttiutta. Korko vaikuttaa myös selkärangan ja lantion asennon muutoksiin.
6. Nystyröistä ihorikkoja
Crocsien sisäpohjassa on nystyröitä, jotka voivat hangata paljaita jalkoja ja aiheuttaa ihorikkoja.
7. Jäljitelmissä vaarallisia aineita
Crocs-jäljitelmistä on löytynyt muun muassa lisääntymisterveyttä haittaavia kemikaaleja, raskasmetalleja ja ftalaatteja, joista osa on syöpää aiheuttavia.
Kumikemikaalit voivat olla allergisoivia.
Aitojen Crocsien materiaali on umpisoluhartsia. Hartsiallergiasta kärsiville kenkiä ei suositella.
Kommentit (51)
Tiedä näistä nyt sitten, kun yhden "asijan tuntijan" mukaan yhtä ja toisen toista.
Mulla on muuten yhdet aidot Crocsit ja toiset feikit ja ne feikit vie mukavuudessaan 10-0 aidot.
Mutta ei kai kukaan kävele samoilla kengillä jatkuvasti? Mulla on työkenkinä turvakengät. Kotona erilaisia eri tilanteisiin. Saman päivän aikana on vähintäänkin kahdet eri kengät käytössä, usein 3-4. Kotona sisällä olen paljasjaloin, kesällä myös ulkona. Jalat ovat kunnossa, vaikka kaikissa kengissäni on varmasti joku väärin.
N48
Ei niitä pysty pitämään jalassa kuin sen aikaa kun pistäytyy ulkona, vaikka postilaatikolla. Ei edes puutarhatyökenkinä pysty pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaatunut niillä. En suosittele.
Kaaduin kerran luistimilla, en suosittele luistimia.
Vierailija kirjoitti:
Crocsit on nykypäin puukengät.
Hollannikkaiksi niitä sanottiin 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä tuo tuon koukistamisen keksi. Ei ole selvästikään koskaan käyttänyt croskeja. Ja se remmi on "sport-mode" eli voi vaikka juosta.
Tarkoitaako tuo "Sport-mode" Samaa kuin Urheilutila ? Olen huono englannissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt 14 vuotta ja en voi allekirjoittaa yhtäkään aloituksen väitettä. Minulla oli jo silloin ylileveä jalka ja croksit ovat ainot naisten kengät, mitkä sopivat jalkaa. Käytän kesät talvet. Varpaani ovat nätit ja suorat, vain jalkapöytä on tosi leveä. En ole ylipainoinen.
Olet poikkeus, jos jalka on noin leveä. Uskoisin asiantuntijoita. Menisin siis sinuna johonkin erikoiskenkäkauppaan ja hankkisin edes yhdet kengät, joissa on oikea pohjan rakenne ja tuki.
Ei hän sitten ole ainoa poikkeus kuitenkaan. En ole teinivuosien jälkeen voinut ajatellakaan naisten kenkiä. Kuljen 43-koon miesten kengissä jos on pakko kenkiä pitää. Kengännumeroni on kuulemma teknisesti silti edelleen 40, mutta eihän ne mene jalkaan päinkään. Kaikenlaista jalkakipua on ollut, mutta ne loppuivat kun laihduin 5 kiloa ja sain metabolisen oireyhtymän talttumaan. Ei satu jalat enää mitä nyt tuo ukkovarpaan tyvinivel on kasvanut teräväreunaiseksi ja iho ärtyy jos siihen kohtaan osuu paine. Joten naama loistaen menin naimisiinkin crockseissa. Villasukkineen.
Kun kesällä katson naapurin lapsia juoksemassa Crocseissa niin pahaa tekee,jalat muljuaa miten sattuu ja kengät lentelee jaloista. Onneksi oma 26v poikani eli lapsuuden ilman noita hirvityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt 14 vuotta ja en voi allekirjoittaa yhtäkään aloituksen väitettä. Minulla oli jo silloin ylileveä jalka ja croksit ovat ainot naisten kengät, mitkä sopivat jalkaa. Käytän kesät talvet. Varpaani ovat nätit ja suorat, vain jalkapöytä on tosi leveä. En ole ylipainoinen.
Oletko kokeillut esimerkiksi Sievin tai Pomarin leveälestisiä malleja, XL-malleja? Pienistä ketjuihin kuulumattomista kenkäkaupoista voi löytyä myös muita merkkejä leveällä lestillä. Ne pienet kivijalkaliikkeet pysyvät pystyssä, kun ne myyvät kenkiä sellaisille, joilla ei ole "standardi"-jalka. Mitään halpoja kenkiä ne eivät yleensä ole.
Kun nyt ensin edes löytäisi niitä pieniä ketjuihin kuulumattomia kenkäkauppoja.. Kivijaloissa ei enää ole juurikaan muuta kuin ripsiliimaamoita, pizzerioita ja etnisiä kauppoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä seuraavaksi, koska haukutaan korkkarit?
Varvastossut haukuttiin jo.
Kyllä Suomesta asiantuntija löytyy ihan jokaiseen tarpeeseen. Nämä asiantuntijat on muuten siitä erikoisia, että ikinä niillä ei ole mistään mitään positiivista sanottavaa vaan se asiantuntijuus on enemmänkin sitä, että nämä haluaa julkisesti vouhottaa, haukkua ja kritisoida muita. Etenkään yhtään näkemystä ei voi jakaa jonkun toisen asiantuntijan kanssa vaan niiden sanoma pitää aina ensitöikseen tyrmätä.
Melkoinen velho olet jos päkiöilläsi kävelet. Ihmisen jalka toimii niin että ensimmäisenä maahan koskettaa kantapää ja sen jälkeen jalkaterä pyörähtää päkiälle ja ylös