* * LOKAlutuset viikonloppu la-su * *
Kommentit (16)
No mä ainakin murehdin sitä, että sydänääniä ei vielä kuulunut. Kävin viime viikolla neuvolassa raskausviikot olivat silloin 9+5. Silloin ei ainakaan saatu ääniä kuuluviin, joten odottelen sitä 12 viikon ultraa. Ei siihenkään kuitenkaan kovin montaa viikkoa pitäisi olla.. Tosin ei mulla esikoisenkaan aikana ekassa neuvolassa sydänääniä saatu kuuluviin, joten en ole kovin huolissani. Mutta kyllä se ultra aika paljon jännittää silti..
Muuten olo on entisenlainen. Väsynyt ja hieman pahoinvoiva... Eipä muuta kuin hyviä viikonloppuja kaikille!:)
Mulla tuo jaksaminen ja vireystaso tuntuu vaihtelevan tosi paljon, pari päivää oli aivan tuskaista ja tuntui ettei jaksa tehdä yhtään mitään ja tänään sitten tuntuukin olevan virtaa ihan toisella lailla, hyvä niin.
Katselin tuossa aamulla tuplia ja taidan itse kyllä ostaa joko Briot tai sitten Ora Land:t, brion vaunut on nyt viime vuonna ostetut mutta myyn ne tai annan jollekin tutulle, jos tarve tulee. Ajattelin ensin jos pärjäisi ilman tuplia mutta kai se ihan mahdotonta on kun tyttö on vasta vuos ja viis kuukautta kun tulokkaan pitäisi syntyä niin ei mitenkään jaksa kävellä tai seisomalaudalla seistä ja kyllähän meidän on pakko liikkumaan päästä eli kyllä se on vaan ne tuplat hankittava.
Tänään olis sitten viimeinen talvilomapäivä ja huomenna töihin, ei kyllä jotenkin huvittaisi ollenkaan, olis niin mukavaa kun olisikin sellainen rahatilanne että pystyisi tytön kanssa olla kotona hoitovapaalla, mutta kun ei ole niin ei... Josko sitä tänään vaikka lotossa voittaisi :o)
Luin tänään tuossa aamusella maaliskuisten kirjoituksia, voi tuohon samaan tuntuu olevan vielä pitkääkin pitempi matka edessä ja ne viimeiset metrit vasta pitkiltä tuntuivatkin, etenkin kun odotti ensimmäistä, nyt on kuitenkin tekemistä enemmän kuin kerkeää tehdä niin odottavan aika ei ehkä tunnu sitten niin pitkältä, tytön kanssa on kuitenkin touhuttava viimeisinä päivinäkin.
Mulla on onneksi niin et miehen sisko tulee avuksi viimeisenä kk:na ja on sitten varmaan pari kk:tta apuna, niin mun miehen sisko ei asu suomessa joten tulee siinä samalla sitten vierailua tännepäinkin. Mies jos edelleenkin opiskelee ja käy töissä niin apu siltä on sitten tosi vähäistä vaikka raukka kyllä yrittääkin kaiken liikenevän ajan meidän kanssa toki viettää.
Josko antaisi sitten muillekin tilaa kirjoittaa eikä tosiaan romaania tästä elämästä kirjoittais
Katuska ja 11+4
Kaikki kynnellekykenevät ovat varmasti nauttimassa kauniista ilmasta. Minulla on ollut kamala väsy päällä taas koko päivän, mutta kyllä tästä on taas kohta ulos mentävä.
Anteeksi kun en niitä nimimerkkejä vieläkään muista, mutta onnea sinulle joka olit kuullut sydänäänet!
Minun pitää oikeasti alkaa miettimään uusien housujen ostoa, kun ei enää mahdu vanhat päälle...vanhat äitiyshousutkin olen ehtinyt laittaa kiertämään...hmmm...
Mutta eipäs taas täältä sen enempää...
moonshine 8+4
Hei. Olen tätä teemaa pohtinut aiemminkin palstalla, mutta vapaaehtoinen gallup viikonlopun ratoksi:
Kuinka iso masu on kullakin?
Itselläni voin sanoa, että en edes alasti huomaa mitään eroa vanhaan tilanteeseen (Lähtöpaino BMI 22,9 eli ihan normi). Netistä googlailin " 8 weeks pregnant" kuvia ja en kyllä ollenkaan yllä noihin mittoihin. No, kai silti kaikki on kunnossa, kunnes toisin todistetaan........
Tämä nyt on ihan hullua, mutta voiko kohdun kokoa tunnustella itse?
Joo, ehkä pitäisi lähteä ulos nauttimaan keväästä eikä pohdiskella tällaisia.
Mukavaa viikonloppua!
AJL 8+1
Moi,jaksoin tulla tännekki kattelee kahen yön jälkeen,vielä yksi edessä.
Sä nähä kuinka pitkäl jaksaa yövuoroja tehä.
Melke pakko juhannukseen saakka,että saadaan uutta porukkaa taloon.
Kaksi yötä vielä menee,mut sit alkaa ottaa voimille.
Tosi väsynyt päiväl kun herää ei jaksa mittää.
Odotellaan siihen ekaan ultraan lähetettä saa nähä joko
alkuviikolla tippuu postilaatikkoon.
Kuunnellaanko siellä jo sydänäänet..Viikkoja on sitte 11-12..
Jaha täytyy alkaa syömää jotai ja pakata kamppeet töihi.
Hyvää viikonloppuja kaikille koittakaa huilata.
...taitaa muitakin vaivata väsy?!
Täällä ainakin. Ja oksu aina joskus kiusaa. Ens viikon otin saikkua, pe jouduin lähtemään kesken töistä pois kun oli ihan naula otsassa...ei siis mitään järkeä roikkua siellä kun olo vaan pahenee. Nyt sitten täytyy ottaa relasti ja saada ittensä kuntoon!
Vatsan koosta oli galluppia; mulla ainakin on jo pömppis. Se pullahti tosi nopesti. Tosin nyt en ole jaksanut melkein 3 viikkoon paljon urheillakaan. Se varmaan on hyvin yksilöllisistä kuinka nopeesti se oikein tulee.
Täällä odotellaan nyt sitten np-ultraa innolla ja jännittäen...
Rentoa vkl kaikille!
katarina 9+ loppuosat
Ehdin viikon tauon jälkeen lukemaan kuulumisianne. Töissä on ollu kiirettä ja iltaisin oon aivan poikki. Tuntuu, et aika on kulunut nopeasti. Ensi viikolla on ensimmäinen neuvola. Onko teidän miehet muuten olleet mukana neuvolassa? Meillä terveydenhoitaja sanoi erikseen aikaa varatessa, että isä on tervetullut mukaan. Mun mies on muutenkin ollut aika innoissaan tästä ensimmäisen odotuksesta, joten lähtee mielellään mukaan.
Maha-gallupista: mulle on tullut kunnon pömppö maha, varsinkin iltaisin näyttää ihan jättimäiseltä viikkoihin nähden.
Omasta voinnista, väsymys on valtava. Tuntuu niin oudolta, kun ei jaksa normaaliin tapaan touhuta. Liikunta on jäänyt moneksi viikoksi, kun ei yksinkertaisesti töiden jälkeen jaksa muuta kuin nuokkua sohvalla. Pahoinvointia tulee iltaisin, kun ei ehdi/muista syödä ajoissa. Ehkä liikunnan puute ja jatkuva syöminen ovat osasyynä tuohon mahan kokoon ;-)
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Milmanen 8+3
On levätty ja syöty hyvin :)
Mahagallup: Mulla siis viikkoja 10+3 ja maha alkaa näkyä aika hyvin. Sellainen pömppä on normaalin litteän vatsan tilalla. Mulla BMI ennen raskautta 21 mut painossa on aika paljon lihasta, eli rasva% oli alle 20. Nyt siis painoa +4 kg ja kaikki tuli ekan kolmen viikon aikana. Nyt ei paino ole sitten enää noussut mutta yleisturvotuksen tilalla on selvä vauvamaha. Aika lailla sen näköinen kun mitä oli kuvassa mikä löytyi haulla 10 weeks pregnant.
Alkaa olla mahdotonta piilottaa vatsaa, eikä tietty tarviskaan muuten mutta haluaisin pitää asian salassa tytötovereilta vielä pari viikkoa, ainakin ohi niskpoimu ultran (se on reilun viikon päästä). Esimiehelle kerroin viime viikolla, ja se ssuhtautui tosi ihanasti, oli hyvin onnellinen meidän puolesta :)
Hei vaan täältäkin!
Taas on väsy palannut, ja ellotuskin nostaa jälleen rumaa päätään. Eilisen harmaa keli veti tämän mamman kyllä täysin voimattomaksi, toivottavasti kevät tulee vauhdilla! Alkaa muutenkin synkkyys iskeä, en jaksa enää olla " kipeä" ... Argh! Aivan liian malttamaton luonne meikäläisellä. Miehelle olen julistanut jo moneen otteeseen että tämä jää viimeiseksi lapseksi, koskaan en enää halua kärsiä raskaudesta. Odottakaa vaan, 2kk lapsen syntymän jälkeen kuume iskee jälleen... ;)
MASU on täälläkin kasvanut kauhealla vauhdilla. Esikon raskaudessa ei ollut mitään pelkoa siitä että kukaan olisi mitään huomannut ennen kuin reilusti yli rv 20, mutta nyt... En tiedä kumpi on " pahempi" - että kaikki kuvittelee mun vaan lihovan koko ajan, vai että kohta kaikki arvaa... ;) Eihän tuolla ihan oikeasti ole mitään väliä, kyllä asian oikea tila pian kaikille selviää... Eniten vaivaa edelleen tämä vaatteiden ärsyttävyys, kun mitään ei haluaisi päällään pitää ja kaikki kiristää. Huoh. Muistin mukaan se vähän helpottaa kun ellotus katoaa. Pitäisi hankkia joku teltta johon kotona aina verhoutuisin niin olisi edes jossain hyvä...
Joku kyseli sitä KOHDUN TUNNUSTELUA, kyllä kai sitä voi ihan itsekin yrittää. Minä en kyllä kohtuani löydä, en ehkä tohdi painella riittävän voimakkaasti...
Tänään olisi sitten vaalipäivä. Kun esikko vaan herää, lähdetään äänestämään, kävelylle ja kauppaan. Mies ei kyllä raasu parka vieläkään tiedä ketä äänestää, kiroaa vaan kun on huonot ehdokkaat. Sanoin sille että ensi kerralla saa luvan asettua itse ehdolle niin on sitten joku sopiva hänellekin... ;)
Sellaiset romaanit tänään. Ihanaa kun aurinko paistaa. Tuli nälkäkin taas! :)
Esikoista odottaessa nukuin yöt ja päivät ja mietin kauhulla miten voin koskaan tehdä toista lasta kun ei saa nukkua koko aikaa. Nyt kuitenkin kaikki menee hyvin. Niin sitä elämä ja kaikki vaan muuttuu.
Hb:sta: mulla oli Hb matala esikoista odottaessa (on oikeastaan ollut aina) ja jouduin aloittamaan raudan syönnin aika aikaisin. Nyt vaan terveydenhoitaja sanoi että ei kovin aikaisin kannata aloittaa syömään koska lisää huomattavasti pahoinvointia. Tiedähäntä sitten.
Esikoisesta nukuin mahallaan puoleen väliin raskaudesta ja nyt tuntuu ettei millään voi nukkua mahallaaan edes puolittain. Niin ne on erilaisia.
Joku kysyi galluppina mahan kasvusta. Mulla oli esikoisesta 10 kg enemmän painoa. Nyt painoin noin 65 kg ja olen 174 cm pitkä kun aloin odottamaan. Maha ei sillain paljo näy koska tuota eristettä kuitenkin on vielä mahassa. On vaan tosi lihavan näköinen kun kaikki läski työntyy esille kasvavan mahan tieltä. No onneksi se ajanmittaan tasoittuu kauniisti ison mahan ympärille ;).
Onko muilla sitä tunnetta että tää on nyt se viimeinen odotus? Musta tuntuu siltä. Voisin kuitenkin kuvitella joskus että meille tulisi sijaislapsi vai miksikä niitä kutsuttiin. Haluaisin antaa kodin jollekkin onnettomalle pienelle ihmiselle jolle elämä ei ole vielä näyttänyt valoisia puoliaan.
No nyt autonäyttelyyn..
Viikon verran oon ollut nettipimennossa. Reissussa oltiin koko perheen kanssa laivalla ja eteläsuomessa mummulassa. Menipä laivan seisovan pöydän herkut ihan harakoille mun suhteen, kun mikään ei maistunut. Väkisin yritin jotain näykkiä pahoinvoinnin kourissa. Muutenkin pitkän sairastelun jälkeen oltiin niin väsyneitä, että enimmäkseen tuli vain maattua hytissä. Eipä reissun ihan noin pitänyt mennä.
Ultrassa kävin viikko sitten. siellä näkyi pikkuruinen sydän sykkimässä. Lääkärin mukaan viikkoja oli vähemmän kuin kuukautisten mukaan. Laskettu aika muuttui marraskuun puolelle, mut kirjoittelen nyt tänne lokamammoihin, koska olen ihan varma että vauva syntyy lokakuun puolella. Molemmat lapset on syntyneet pitkän kierron lasketun ajan mukaan syntyneet ennen laskettua aikaa. Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitin. Siis aina mulla on ollut pitkähkö kierto ja edellisissä raskauksissa laskettua aikaa ei ole korjattu ja silti vauvat on syntyneet ennen laskettua.
Mahankoko galluppiin: ei vois huomata mahasta vielä mitään. Kun selällään makaa, kuoppa vaan on vatsassa. Samat läskirenkaat kuitenkin on istuessa. Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, joten raskaus alkaa näkyä vasta lähempänä puoltaväliä. Helppo salata, jos ei ota huomioon tätä pahoinvointia, joka kyllä paljastaa raskauden. Ja töissä kyllä huomaavat heti, kun minä entinen kahvisieppo en pysty juomaan enää ollenkaan kahvia.
Nezzie rv 8+0 tai 7+1
No niin, sain vihdoin kirjauduttua näille sivuille... Olen kyllä vieraillut sivuilla aiemmin, mutta en vielä kirjautuneena täällä " omieni parissa" .
Mulla on nyt menossa rv 11+1, odotamme ekaa lasta. Perjantaina olin mieheni kanssa ekaa kertaa neuvolassa ja kuulimme sydänäänet. Oli se uskomaton tunne. Aiemmin kävin vatsakipujen vuoksi lääkärissä varmistamassa ettei ollut kohdunulkopuolista raskautta (millä mua neuvolasta peloteltiin), silloin näin ekan kuvan tilanteessa 7+3. Masu on nyt vähän pyöristynyt eikä mulla ole pahemmin mitään oireita. Joskus vähän kuvottaa. Se eka kunnon ultra mulla on vasta 28.3.07. Harmi, mies on silloin työmatkalla eikä pääse mukaan.
On kyllä ihana auringonpaiste. Kunhan saan miehen ylös sängystä ja vähän aamupalaa, täytyy kyllä lähteä kävelylle...
-Hanne77-
Ollaan kerrottu raskaudesta vasta molempien vanhemmille, isovanhemmille, sisaruksille ja parille kaverille. Viikonloppuna oltiin juhlissa ja mieheni äiti isoon ääneen kyseli neuvolakuulumisia ja selitti mulle pahoinvoinnista jne. Yritin vastailla vähän kierrellen ja kaarrellen, kun ei oltais kaikille vielä kerrottu ennen ekaa ultraa ja sydänäänien kuulumista. No, sitten alkoi yksi ja toinenkin siinä meitä onnitella ja sana kiersi uskomattoman nopeasti. Eipä me olla sitä kielletty kertomasta, mutta kuitenkin tuli sellainen hyshys olo, etten olis halunnut puhua siitä. Oma vikani, olis pitäny sanoa painokkaammin, että se on vähän salaisuus vielä.
Ja vaivaannuin muutenkin, kun joku tuli koskettamaan mahaani. Ja ei, siitä ei todellakaa huomaa vielä että olen raskaana. Mulla on noin 10 kg ylipainoa ja vatsa on mun arka paikka, eikä todella ole kiva kun otetaan mahamakkarasta kiinni ja puristellaan. En tykkää edes että mieheni mahaani silittelee (vauvansilitysmielessä ok, mutta edes leikkimielinen läskeistä kiusoittelu on kamalaa). Ja sitten toinen juttu, eli koko illan kaikki kyselivät kihloihin tai naimisiinmenosta ja se alkoi jo todella ärsyttää, ollaan me sitä mietitty kyllä, mutta en ainakaan ole menossa vaan siksi, että niin " kuuluu" tehdä. Blaah, tuntuu että valitan aina täällä palstalla.. Sori.
Tintti rv 9+3
Ihanaa kolme yötä takana nyt pitkä vapaa alkanut.
Kylläpä ramasi aamuyön tunteina,taitaa vauva viedä veronsa.
Joko tintin vatsa alkaa pyöristyä..
Täällä odotellaan kovasti ultraan pääsyä.Kai sieltä lähete ensviikon
aikana tulee.
Saa nähä kuinka pitkälle jaksaa tehä noita yövuoroja,pakko kun ei ole.
Neuvolatäti paasas mullekin kiloista ja onko menneisyydessä
jotain vauvalle vahingollista ollut elämässä..
Kai sitä sanoo jos ei kaikki olisi kunnossa..
Täällä vatsa alkaa vähän ns.tuntumaan kovemmalta ja hieman pyöreyttä havaittavissa työkaveri mainitsi asiasta..
Siellä kun piti kertoa ettäei ihmettele kun ei tee töitä samaan tahtiin
kun ennen. Muutenkin on ramaissut aika pali toi töissä käynti.
Viel kun ajelee tos 50 km joka päivä mennen tullen.
Pahoinvointi on takana kunnes vaan muistaa syödä säännöllisesti.
Mukavia odotushetkiä kaikille.
Laitan tähän vielä linkin perjantaisiin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9847052&p=2&tmode=1&smode…
Mulla mukavia neuvolakuulumisia. Siellä se pikku sydän jumpsutti kovaa vauhtia. Muutenkin kaikki oli ihan kunnossa. Nyt voi jotenkin huokaista, että onhan siellä joku.
Kukahan se oli kun murehti ettei sydänääniä vielä kuulunut. Usko vaan terkkaria, ei ne tosiaankaan aina näillä viikoilla kuulu, riippuu kohdunsuunnasta/mallista, koneesta ja neuvolatädin kärsivällisyydestä ym. Munkin neuvolatäti haki tällä kerralla tosi, tosi kauan ennenkuin löytyi ja hänellä on todellakin monien vuosien kokemus (ja meidän pikkuneuvolassa on aikaa haeskella). Jossain sanottiin että sydänäänet kuuluvat dopplerilla alkaen viikko 12. Tietysti sitä aina toivoo, että sais sen varmistuksen mahdollisimman aikaisin, joten vielä ei kannata yhtään huolestua!
Hyvät viikonloput kaikille!
Luhtavilla rv 10+1