Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmanpuhdistin - kokemuksia?

Vierailija
24.04.2025 |

Kärsin keväisin siitepölyallergiasta. Lääkäri totesi, että ilmanpuhdistin voisi olla avuksi, erityisesti makuuhuoneessa. Onko kenelläkään kotona ilmanpuhdistinta? Voiko siitä saada helpotusta siitepölykaudella? Entä onko laitteella muita hyötyjä? Turhaan en haluaisi kyseistä kapistusta hankkia.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemuksia, mutta samainen hankinta on mietteissä. Minulla koivuallergia ärsyttää silmiä ja jatkuvasti saa pärskiä. Tykkään tuulettaa kotona, joten siitepölyä pääsee sisään. Imuroin ja pyyhin pölyt usein, mutta eipä siitä isoa apua ole. 

Vierailija
2/9 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu hankki ilmanpuhdistimen naapuritalosta tulevan tupakansavun vuoksi. Pakko oli kesällä kuumuuden vuoksi pitää ikkunoita auki, mutta haju oli inhottava. Hän kokee saaneensa laitteesta apua, vaikka ei se kokonaan sitä hajua poista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä. Minulla oli, mutta se jäi. Kumpikaan ei osannut sanoa, auttaako vai ei.

Vierailija
4/9 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä. Minulla oli, mutta se jäi. Kumpikaan ei osannut sanoa, auttaako vai ei.

Tää just, kun osa ei koe laitteella olevan mitään vaikutusta ja on kuitenkin useamman satasen investointi. 

Vierailija
5/9 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sanoi että näistä voi olla haittaa, kun voivat imeä rakenteista epäpuhtauksia. Onko näissä kova ilmavirtaus tai imuteho? Eikö tarkoitus olisi vain puhdistaa ilmaa? Meillä on ilp viilennykseen ja koneellinen poistoilma, joten ei ole tarvetta puhallukseen. Haluaisin vain vähentää siitepölyn määrää. 

Vierailija
6/9 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri sanoi että näistä voi olla haittaa, kun voivat imeä rakenteista epäpuhtauksia. Onko näissä kova ilmavirtaus tai imuteho? Eikö tarkoitus olisi vain puhdistaa ilmaa? Meillä on ilp viilennykseen ja koneellinen poistoilma, joten ei ole tarvetta puhallukseen. Haluaisin vain vähentää siitepölyn määrää. 

- - -

Sisällä oleva ja pelkkää sisäilmaa liikuttava ilmanpuhdistin-puhallin EI voi mitenkään imeä mitään rakenteista.

Vierailija
7/9 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut Elixairin puhdistin vuodesta 1999. Hankittiin esikoiselle aikanaan, kun oli paha siitepölyallergia ja allergia-astma. Se sama vehje vielä nykyäänkin kotonamme pörrää. Aikuinen lapsemme ei enää laitetta tarvitse, kun siedättynyt pikkulapsiajoista koivun siitepölylle ja pärjää satunnaisilla lääkityksellä. Ei halunnut mukaan omaan kotiinsa. Eli meille oli pelastus tämä aikanaan. 

Vierailija
8/9 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Electrolux ollut 10 vuotta ja on ollut apua allergioihin. Hajuja ne eivät poista, mutta erilaisia pölyjä kyllä. 

Vierailija
9/9 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että mitään puolueetonta tutkimusta ilmanpuhdistimien vaikutuksesta hengitysterveyteen ja hengityssairaiden oireisiin ei ole tehty. Osa ilmanpuhdistustekniikoista saattaa myös tuottaa ilmaan terveydelle haitallisia yhdisteitä kuten formaldehydiä, asetaldehydiä, typenoksideja ja otsonia.

Esimerkiksi ilmanpuhdistinten mainonnassa ei saa väittää sen auttavan mihinkään allergioihin tai hengiyssairauksiin.

Lisätietoja löytyy vaikka Hengitysliiton sivuilta: https://www.hengitysliitto.fi/kodin-sisailma-ja-kunnossapito/sisailman-…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi