Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet ja yölliset heräilyt

Vierailija
24.04.2025 |

Mikä auttaa kun joka yö herää kolmen aikoihin eikä saa nukuttua enää?

Mä en jaksa enää tätä yöheräilyä.

Ikää 51v.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse on vaihdevuosioireista, joillain unettomuus menee niin vaikeaksi ettei siihen auta mitkään lääkkeettömät tai lääkkeelliset keinot. Minulla saatiin kuumat aallot kuriin muilla lääkkeillä, mutta silti en saanut nukutuksi. Monesti yleislääkärit kuvittelevat, että vain kuumat aallot ovat ongelma tai että unettomuus johtuu stressistä tai ahdistuksesta. Gynekologi on ainoa taho joka tajuaa jostain jotain.

Minulla on sama eli kuumat aallot ovat kurissa hormonikorvaushoidolla, mutta aamuyön heräily jatkuu siitä huolimatta. 

Mihin aikaan vuorokaudesta otat lääkkeen? Minulla on iholle levitettävä geeli, ja saan käyttää sitä 1-3 kertaa vuorokaudessa. Laitan geeliä iltapainotteisesti, niin auttaa paremmin.

Tietysti unessapysymisen ongelma voi olla jossain ihan muualla, kuin vv-oireissa.

Vierailija
22/25 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh, eli korvaushoito ei välttämättä auta heräilyyn?

Yleensä ei, paitsi silloin jos hikoilu ja kuumat aallot on unettomuuden syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saa nukahdettua uudestaan. Pyörin ja kääntyilen, kylmä ja kuuma, lopulta menee hermot ja nousen ylös. Sitten olenkin kiukkuinen ja väsynyt koko päivän. 

Varaa aika gynelle. Vaihdevuodet aiheuttavat myös luuston ja lihaksiston katoa, joka ei välttämättä palaudu. Estrogeeni tekee ihmeitä voinnille ja unille!

Saa ihan normi lääkäriltäkin. Ei tarvitse olla gynekologi, jos ei muita terveysongelmia ole. 

Gynelle saa nopeampaa ajan. Meilläpäin voi joutua odottamaan kiireetöntä aikaa tk,ssa monta kuukautta.

Vierailija
24/25 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saa nukahdettua uudestaan. Pyörin ja kääntyilen, kylmä ja kuuma, lopulta menee hermot ja nousen ylös. Sitten olenkin kiukkuinen ja väsynyt koko päivän. 

Varaa aika gynelle. Vaihdevuodet aiheuttavat myös luuston ja lihaksiston katoa, joka ei välttämättä palaudu. Estrogeeni tekee ihmeitä voinnille ja unille!

Saa ihan normi lääkäriltäkin. Ei tarvitse olla gynekologi, jos ei muita terveysongelmia ole. 

Voi saada, mutta kunnollinen sisätutkimus ja ultraus on syytä tehdä, ja tätä ei yleislääkäri tee.

Vierailija
25/25 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin ainoa oikeasti auttava asia on hormonikorvaushoito. Itse olen huomannut, että kahvinjuonti puolen päivän jälkeen lisää näitä yöheräilyjä. Itsellä auttaa uudelleennukahtamista äänikirjan kuuntelu, varsinkin jonkun vähän tylsän kirjan. Itsekin pohdin hormonikorvaushoitoa.