Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pph:ta laiskottaa?

Vierailija
18.09.2008 |

Lapsemme aloittanut juuri yksityisellä perhepäivähoitajalla. Minulla opintoja ja töitä (vain muutama päivä viikossa). Sovimme n. 6-7 tunnin hoitopäivistä siten, ettei hoito ala koskaan klo 8 vaan aikaisintaan n. klo 9. Nyt on lapsi ollut pari viikkoa hoidossa ja totuttelun takia on ollut ensin ihan muutaman tunnin, sitten jo pidempiä päiviä (tänään on 6 tuntia, meni kymmeneltä). Puhe oli eilen seuraavien viikkojen hoitopäivistä ja täti ehdotti klo 10-15. Samoin on ollut puhetta että yhtenä päivänä viikossa lapsi haetaan vasta n. klo 17 kun mies ei ehdi aikaisemmin enkä jaksaisi joka päivä sekä viedä että hakea, ja sanoin että silloin yhtenä päivänä sitten sinne viiteen asti niin sanoi 'eikö siis pääse aikaisemmin hakemaan?'.

Alkaa ärsyttää tälllainen, monilla perhepäivähoitajilla on hoitoajat varmaan 7.30-17 tms ja meillä siis aikaisintaan klo9 ja jo neljältä pitäisi aina hakea... Onneksi minulla ja miehellä on joustavat työajat mutta eihän tämä pidemmän päälle ehkä toimi. Hoitajalla vaan yksi lapsi meidän lapsen lisäksi hoidossa joten taitaa vaan laiskottaa. Minä huono pitämään oikeuksistani kiinni.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydet palkat saa kuitenkin hoitaja.

Vierailija
2/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 päivänä viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi on yli 5 tuntia päivässä 5 päivää viikossa. Meillä tunteja n. 20-30 eli menee yli tuon 25 tunnin viikossa. Hoitosopimuksessa lukee 6-7 tuntia päivässä 3-4 päivää viikossa ja sillä pitäisi ainakin kelalta saada yksityisen hoidon tuet.

Vierailija
4/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei heitä koske kunnallisen pph:n säännöt.

Vierailija
5/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaja sanoi, että hänelle sopii että lapsi haetaan yhtenä päivänä viikossa klo 16.30. Muina päivinä lapsi haetaan klo 15-16, usein jo ennen neljää. Ongelmana se, että pph ei asu ihan tässä vieressä ja silloin kun minä vien/haen lapsen minun pitää kävellä n. 15-20 minuuttia yhteen suuntaan. En jaksaisi joka päivä tehdä tätä kahdesti.

Ihmettelen vaan kun hoitaja tuolla tavalla ehdottaa hoitoaikoja, tulee jo mieleen että pitääkö tässä alkaa valehtelemaan että minulla on menoja, kun muuten koko ajan ehdottelee että voithan sinä jo kolmelta tulla hakemaan jne. 5 tunnissa kun ei paljon ehdi varsinkin kun pitää jo melkein puoli tuntia ennen hoitoajan lopumista lähteä kävelemään,

Vierailija
6/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja on varmaan tulkinnut niin, että lapsi tulee noin klo 9 ja lähtee viimeistään klo 16. Sinä olet tarkoittanut jotain muuta, mutta se ei ole mennyt hoitajalle perille. Kun sitten on etukäteen asennoitunut niin, että työpäivä loppuu viimeistään klo 16, on ikävä yllätys kuullakin, että jonain päivänä pitäisi tehdä töitä klo 17 asti.

Yksityisellä hoitajalla on toki oikeus määrätä työaikansa sellaisiksi kuin haluaa. Toki ne pitää sitten myös tuoda esiin hoitosopimusta tehdessä, mutta tässä on varmasti käynyt niin, että hoitaja on kuvitellut sinun sanovan muuta kuin mitä olet tarkoittanut.

Vierailija
7/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli, jos on sovittu enintään 16.30 asti hoitoajasta kerran viikossa, niin näinhän se sitten on. Jos itse olet töissä/opiskelet vain muutamana päivänä viikossa, niin mikä on ongelma? Jos olet kotona, on normaalia että lapsi on vain osan päivästä hoidossa ja haetaan viimeistään neljältä. Tai on hoidossa vain aamupäivän. Eri asia on, jos omat työaikasi ovat tyyliin 7-17 välillä, niin silloinhan etsisitte uuden hoitajan, jos nämä hoitoajat eivät tälle hoitajalle sovi, eikö?

Ja onhan päiväkodeissakin ehdotettu lapsen hoitoajan lyhentämistä, jos vanhempi on kotona tai tekee lyhyttä työpäivää.. Joten ei tuo ole kummallista, että hoitaja ehdottaa hoitoaikoja teidän tapauksessa.

Vierailija
8/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

särähti korvaan, että ypph:ta laiskottaa,mutta omassa kirjoituksessasi kerrot ettet jaksaisi kävellä kahdesti... ;-)

Vierailija
9/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitosopimuksessa lukee hoitopäivän pituus. Eli ei voi lla mitään väärinymmärryksiä. Ja se on kirjallinen kaikkien osapuolten allekirjoittama sopimus. Ei siis mitään ihmettelyvaraa jätetty. kunnallisella pph:lla ihan tavallista on että ekat lapset tulee seitsemältä tai vähän ennenkin ja viimeinen haetaan viiden pintaan. Kun suurin osa työpaikoista on naapuripaikkakunnilla, työmatkat vievät osansa ja kauppa-asiatkin hoidetaan matkan varrella ennenkuin lasta haetaan. Tähän on hoitajan sopetuminen.

Vierailija
10/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 päivää viikossa. Eli periaatteessa voisin sopimuksen pohjalta sanoa, että joka päivä haen lapsen puoli viideltä. Mutta me sovimme, että yhtenä päivänä viikossa hänet haetaan puoli viideltä, muulloin aiemmin.

Sovimme alunperin, että en halua lapseni tekevän hirveän pitkiä päiviä, 6-7 tuntia olisi sopiva. Teen töitä ja opiskelen kotoa käsin, mutta minulla on siinä aikataulut ja deadline, enkä haluaisi tehdä iltaisin ja viikonloppuisin töitä jos minulla on hoitaja lapselleni. Mieluummin teen työt päivällä. Jos lapsi on hoidossa esim 10-15 ja minä sekä vien ethä haen hänet on käytettävissä oleva työaikani 10.30-14-30 eli neljä tuntia. Eli siksi haluan hoitopäivien olevan n.6-7 tuntia ja mieluiten että ainakin joinain päivinä mieheni joko vie tai hakee lapsen. Klo 10 mies ei voi häntä viedä, koska olisi silloin töissä vasta n. 10.30.

Vierailija
11/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 9.30-16.30 niin ei hoitaja varmaan tykkää, että tullaan hakemaan vasta klo 17. Ja hanki polkupyörä, sillä nopeasti hurauttaa tuollaisen matkan, jonka kävelemiseenkin menee vain 20 min. Ja vie lapsi aiemmin hoitoon 8 tai 8.30, niin saat siihen päähän päivään pituutta.

Vierailija
12/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis klo 8 ei saa hoitajalle viedä vaan mieluiten vasta yhdeksän maissa. Yhdeksäksi en viitsi aina sopia viemistä, kun lapsi joskus nukkuu kahdeksaan ja silloin on yhdeksäksi ehtiminen tosi tiukilla (siis jos minä vien lapsen). Meille sopivin olisi klo 9/9.30-15.30/16/16.30

Vierailija
13/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja herätkää niin, että ehditte yhdeksäksi. Sitten haet vähän ennen neljää, siihen tulee lähes 7 tuntia. Sanot vaan hoitajalle, että tällaiset ajat on nyt käytössä, että saat työsi tehtyä. Ja nuo äsken kertomasi ajat on ihan teidän tekemän hoitosopimuksen puitteissa. Jotenkin ajattelen, että jos jollekin ihmiselle antaa lapsensa hoidettavaksi, pitää silloin myös kyseisen ihmisen kanssa pystyä avoimesti keskustelemaan asioista. Eli jos hoitaja on ehdottanut klo 10-15, sanot, että se ei ole mahdollista. Vetoat hoitosopimukseen. Mutta älä nyt te tästä suurempaa ongelmaa kuin onkaan. Jos epäilet hoitajaa laiskuudesta, vaihda samantien hoitopaikkaa. Hae paikka kunnalliselta puolelta.

Vierailija
14/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidosta joka päivä hakea?

Jos kerran ehdit, niin silloinhan se on haettava!

Minä vien ja haen lapset viitenä päivänä viikossa. Yksin.

Joo, elämä on. Mutta itsehän ne on lapset hankittu.

Vierailija
15/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitosopimuksessa kerran LUKEE mustaa valkoisella, että hoitoaika on 9.30-16.30? Siis olette sen sopimuksen allekirjoittaneet?

Sanot hoitajalle, että näin sopimuksessa lukee ja näin toimitaan. Kyllähän sinä sitten voit jonain päivinä hakea vaikka klo 15, kunhan menet 16.30 mennessä hakemaan.

Jos et pysty sanomaan asiaa suoraan, hanki toinen hoitaja!

Vierailija
16/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en yhtään ymmärrä tätä hoitoajoista vatkaamista, mikä hel....ti niissä on niin hankalaa?

Meillä lukee hoitosopimuksessa että hoitoaika on 7.30-17 ja että lapsen pitää olla hoitajalla viimeistään klo 9.00 mennessä (tämä oli hoitajan toive, jotta ehtivät päivän touhuihin ajoissa), paitsi poikkeukset eli vaikka neuvolakäynnit joista ilmoitamme n. viikoa aiemmin, ja niin että jos aamiaisen syö hoitajan luona pitää olla 8.00 mennessä paikalla.

Eli voin viedä lapsen 7.30 hoitoon ja hakea 17.00 mennessä pois. Voin viedä lapsen hoitoon klo 8.00 ja hakea vaikka klo 14.00 pois, jos siltä tuntuu. Tai viedä klo 9.00 ja hakea klo 17.00 jne. Kunhan toimin hoitosopimuksessa olevan hoitoajan puitteissa, niin kaikki on ok. Ja toki joustamme tarvittaessa eli jos hoitajalla on jotain satunnaista menoa, johon pitää ehtiä ennen klo 17.00 voimme hakea aiemmin. Ja kyllä, meillä on yksityinen pph.

Miksi siis on niin hirveän vaikeaa toimia tuon hoitosopimuksessa olevan ajan puitteissa?

Vierailija
17/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee ensimmäinen lapsi aamulla klo 6.45 ja viimeinen haetaan iltapäivällä 16.10. Eikä ole ikinä tullut mieleenkään hoputtaa vanhempia! Ja minulla kuitenkin näin joka päivä ma-pe. Itsehän olen ammattini valinnut, tietäen liukuvat työajat.

Itselläni hoidossa kokopäiväisesti tällä hetkellä 11kk ja 2v1kk ikäiset pojat. Toinen aina koko päivän (tuo em. aika) ja toinen 10-16.

Omat alle kouluikäiset (-06 ja -04 sekä eskarilainen) hoituvat siinä sivussa.

Ainoa miinus, että palkka sais olla isompi, nyt kun se on 784€ -verot. Siis kun ottaa huomioon työajat ja sen, että aina oman lapsen sairastaessa on palkatonta vapaata. Kaikilla muilla kun tuntuu olevan oikeus olla 3 pvää palkallisella...

T. Eräs ansaitulla syyslomalla oleva pph

Vierailija
18/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos lapsi menee hoitoon esim klo 10, voin tehdä töitä esim klo 17 asti siten että mieheni hakee lapsen. Vastaavasti jos mieheni vie lapsen, voin aloittaa työnteon jo esim klo 9 ja hakea lapsen sitten klo 15. Eli saan vähän pidemmän ajan tehtyä.

Kyllä minä lapseni hoidan ei siitä ole kyse, mutta miehelläni on auto käytössä ja ei nyt ihan vaan huvita rampata koko ajan edes takaisin kun toinenkin vanhemmista voi välillä hakea ja viedä.

Vierailija
19/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä ainakin työaika päättyy 16.00, vara-aikaa 16.30 jos joskus joku myöhästyy. Mutta siis 16.00 jälkeen jo ylitöitä jotka sitten saa pitää vapaana.

Mitä jos miehesi veisi joku aamu niin sitten sinun ei aina tarvitse sekä viedä että hakea, jos se nyt niin suuri ongelma on sinulle?

Vierailija
20/20 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihan eriasia olla 17.00 asti kun 16.30 asti!

hoitaja sanoi, että hänelle sopii että lapsi haetaan yhtenä päivänä viikossa klo 16.30. Muina päivinä lapsi haetaan klo 15-16, usein jo ennen neljää. Ongelmana se, että pph ei asu ihan tässä vieressä ja silloin kun minä vien/haen lapsen minun pitää kävellä n. 15-20 minuuttia yhteen suuntaan. En jaksaisi joka päivä tehdä tätä kahdesti.

Ihmettelen vaan kun hoitaja tuolla tavalla ehdottaa hoitoaikoja, tulee jo mieleen että pitääkö tässä alkaa valehtelemaan että minulla on menoja, kun muuten koko ajan ehdottelee että voithan sinä jo kolmelta tulla hakemaan jne. 5 tunnissa kun ei paljon ehdi varsinkin kun pitää jo melkein puoli tuntia ennen hoitoajan lopumista lähteä kävelemään,