Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoitoa kameralla valvominen?

Vierailija
22.04.2025 |

Äidilläni käy kotihoito kolme kertaa päivässä, aamuisin katsovat hänet ylös sängystä, vaipan vaihto ja muuta hommaa, 20min käynti. Sitten klo 13-14 katsovat lämpimän ruuan eteen ja vessattavat, ja vielä illalla pesujen kautta sänkyyn. Äidillä muistisairaus jo melko edennyt, muttei olla vielä saatu häntä edes hoitokotijonoon, ei vielä kaikki kriteerit täyty. 

Noh, monta kertaa viikossa äitiä ehdin käydä katsomassa ja välillä tuntuu, ettei hoitajaa olisi moneen päivään näkynytkään. Ruuat eivät ole hävinneet kaapista, aivan likaiset lakanat, hammasharja siellä minne se edelliskerralta jäi, tekohampaita ei edes välttämättä suussa vielä illallakaan. Tästä kaikesta äiti kuitenkin maksaa.

Työtoveriltani kuulin, että heidän vanhemmillaan valvontakamera olohuoneessa, nimenomaa tätä kotihoitoa varten. Saa kuvata, kunhan hoitajat tästä tietoisia. Eikä videomateriaalia tietenkään saa käyttää tai julkaista yms. Näin ovat saaneet ylös kellonajat, jolloin hoitaja tullut paikalle ja kuinka kauan viipynyt. Näkevät myös kuinka monta kertaa vessatettu yms. Seuraavat myös huonokuntoisten vanhempiensa toimintaa näin. 

Onko muilla kokemusta tästä, kuinka helposti järjestynyt? Kamera pitäisi tietysti itse kustantaa, mutta kuinka tuoda esiin tälläinen toive kotihoitajille. Pitääkö anoa lupia, kun kerran kunnan kotihoito (ystävän vanhemmilla yksityinen palvelu)?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni 4g kamera niin ei hoitaja huomaa kun rötöstelee.

Ai KUN, olisit edes kirjoittanut; Jos.

Vierailija
22/31 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitajana varmaan kieltäytyisin menemästä asiakkaalle, jolla kamera. Toimistossa työskennellessä haluaisitko että suoraa kohti osottaisi kamera, jota esimies vahtaa. Ettei vain olla puhelimessa tai väärillä nettisivustoilla työajalla. 

Hellanlettas ja voihan räkä. Kameroita on niin monissa työpaikoissa, että et arvaakaan.

Kun asioit ruokaostoksilla, niin tallennut kameraan aina.

Busseissa ja takseissa kamerat myös. Ja tosi monen kotona.

Kotonasi laki määrää ilmoittamaan siitä kamerasta selkeästi. Mainitsemasi ovat julkisia paikkoja ja niissä ei kuvaamista ole rajoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysin tien tähän ketjuun, kun läheiseltäni kadonnut lompakosta rahaa. Itse olen tämän havainnon tehnyt ja asiasta varma. Kotona ei ole käynyt muita kuin kotihoito. Muutaman päivän aikahaarukka milloin tapahtunut, mutta mitään kameroita ei nyt ole.

Deentikot jemmailee niitä rahoja outoihin paikkoihin. tarkasta patjan alta tai kolua keittiön laatikot jos löytyisi sieltä.

Ei ole kyseessä dementikko. 

Miksi tämä läheinen sitten pitää rahojaan näkyvillä jollei ole dementikko?

Vierailija
24/31 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai näet, onko vaippa vaihdettu? Onko si llä monen päivän pissat ja kakat vuoteessa?

Vanhukset eivät aina suostu syömään ja jossain vaiheessa leuka kutistuu niin ettei tekarit pysy. Kysy näistä asioista hoitajilta, jos sua epäilyttää etteivät käy. 

Jos vaippa on vaihdettu, voi olla ettei äitisi suostu syömään eikä heillä ole aikaa maanitella. Jos päädyt kameraan niin ovat helppokäyttöisiä ja puhelimen sovellukseen tulee ilmoitus kun on liikettä asunnossa. Tosin voi olla ettei ne tekarit siltikään mene suuhun.

Vierailija
25/31 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla kamerasta ilmoitus, jopa omalla pihalla, muuten on salakuvausta josta saa hyvällä tuurilla linnaa

Vierailija
26/31 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai näet, onko vaippa vaihdettu? Onko si llä monen päivän pissat ja kakat vuoteessa?

Vanhukset eivät aina suostu syömään ja jossain vaiheessa leuka kutistuu niin ettei tekarit pysy. Kysy näistä asioista hoitajilta, jos sua epäilyttää etteivät käy. 

Jos vaippa on vaihdettu, voi olla ettei äitisi suostu syömään eikä heillä ole aikaa maanitella. Jos päädyt kameraan niin ovat helppokäyttöisiä ja puhelimen sovellukseen tulee ilmoitus kun on liikettä asunnossa. Tosin voi olla ettei ne tekarit siltikään mene suuhun.

Ja lääkedosetista. Ne annetaan hoitajan toimesta.

Vierailija
27/31 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä idea. Läheiseni kaatui ja lonkka murtui. Onneksi oli kamera ja apu saatiin nopeasti paikalle. Ilman kameraa tämä olisi jäänyt pimentoon.

Ainoa tapa nähdä miten yksin asuva vanhus selviytyy arjesta.

Kotihoidolla ei pitäisi olla mitään sitä vastaan. 
Ainoastaan jos on tarkoitus jättää käyntejä väliin, varastaa jotain esim, ruokaa jääkaapista ( tätäkin on tapahtunut) tai kohdella kaltoin asiakasta tämän ymmärtää.

Vierailija
28/31 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vanhuksilla, jotka eivät suostu syömään kokeiltu soseruokaa tuttipullosta? Voisi helpottaa syömistä.

Vierailija
29/31 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla kamerasta ilmoitus, jopa omalla pihalla, muuten on salakuvausta josta saa hyvällä tuurilla linnaa

Ei tarvitse olla mikäli itse osallistuu nauhoituksiin.

Vierailija
30/31 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksua olisi laittaa vihko, johon hoitaja kuittaa käyntinsä nimellä, kellonajalla ja päivämäärällä.

Sellaiset oli käytössä ennen, enää ei tarvi.

Vierailija
31/31 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olen kuullut, että ainakin täällä missä itse asun, on tapahtunut sellaista, että jättävät käyntejä välistä. Kun omainen on kysynyt käynnin perään , on vastattu, että asiaa  ei voi (muka) tarkistaa mistään. Laskutettu toki kuitenkin on.

"Olen kuullut" kertoo olennaisen.

No kyllä me omaiset vertaillaan kokemuksia. Itsekin olen vastaavaa epäillyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi