Kätilön perjantaipalsta
Kommentit (9)
Mitään kunnon supistuksia mulla ei ollut, mutta pari viikkoa oli ollut sellaista menkkamaista jomotusta. Paikat oli 2 cm auki ennen leikkausta ja kohdunkaula oli hävinnyt.
Voiko tästä minimaalisesta aukeamisesta olla mitään hyötyä tässä seuraavassa synnyttyksessä? Aukeaako paikat helpommin, kuin ensisynnyttäjällä?
Ponnistusvaiheessa yksi kätilö painoi mahasta ja toinen veti päästä. Reilu tunti ponnisteltu. Jokin aika sitten kuulin, että mahasta painaminen ei olisi suositeltavaa.
Kyllä seuraava synnytys katsotaan ensimmäiseksi alatiesynnytyksesi. Ei ole varsinaisesti hyötyä seuraavaan, kun kohdunsuu oli vasta noin vähän auki.
klö
Kuinka pian on odotettavissa vuotoa ja miten runsasta on? Pystynkö lähtemään sairaalasta julkisilla?
Päältä painaminen on tavallista, jos lapsen syntymä jää ihan vähästä kiinni ja supistus loppuu keskwen. Kunhan painaja tietää synnytyskanavan kulkusuunnan ja painaa hoitavan kätilön ohjeitten mukaan ja lopettaa heti, kun käsketään, ei vaaraa ole. Korkealta ei saa alkaa painaa, vasta lapsen pään ollessa osittain ulkona.
klö
Kuinka kauan kannattaa odotella kuukautisia keskenmenon jälkeen ennen kuin voi mennä lääkäriin? Minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys + kaavinta mutta kuukautisia ei vain kuulu. Olisi kova halu tulla uudelleen raskaaksi.
Vierailija:
Kuinka pian on odotettavissa vuotoa ja miten runsasta on? Pystynkö lähtemään sairaalasta julkisilla?
Piikki lihakseen? Yleensä lääkkeelliset keskeytykset tehdään suun tai emättimen kautta annosteltavilla lääkkeillä.
Vuoto alkaa muutamissa tunneissa ja riippuu kulkuyhteyksistä ja matkoista, onnistuuko julkisilla. Etelä-Suomessa ehkä.
klö
Vierailija:
Kuinka kauan kannattaa odotella kuukautisia keskenmenon jälkeen ennen kuin voi mennä lääkäriin? Minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys + kaavinta mutta kuukautisia ei vain kuulu. Olisi kova halu tulla uudelleen raskaaksi.
Odottele parien kuukautisien verran ja jos ei kuulu, mene lääkäriin. Oletko varma, ettet jo ole raskaana?
klö
No moi vaan.
klö