Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinassa voimaan maaiman tiukimmat vaatimukset koskien sähköautojen akkujen paloturvallisuutta 1.7.2026 alkaen

Vierailija
20.04.2025 |

Akkuvalmistajilta vaaditaan Kiinassa sellaiset testit vuoden päästä Kiinassa, että vaikka koko akku suunnilleen fyysisesti hajoaisi, niin se ei saa syttyä misssän tilanteessa palamaan eikä se saa räjähtää. Lisävaatimuksena on vielä se, että jos akusta tulee savua, niiin se savu ei saa päästä auton matkustajatilaan.

Akkuvalmistajien pitää testeissä todistaa että nämä vaatimukset täyttyvät.

Vastaa vähän niin kuin jotain NCAP turvatestejä.

MIssään toisessa maassa ei ole tällaisia vaatimuksia sähkööautojen akuille.

Kiinassa vasta Xiaomi SU7 Ultra superauto törmäsi suurella nopeudella johonkin betonikaiteeseen ja auto syttyi palamaan ja räähti ja kaikki 4 kyydissä ollutta ihmistä kuoli. Tuolla autolla pääsee 300km/h enimiillään jos rajoitin on päällä ja vielä enemmän ilman rajoitinita, mutta en tiedä paljonko sillä oli tuossa nopeutta.

Tuo on kyllä monelle  akkuvalmistajalle aika haastava paikka varmaan todistaa tuo turvallisuus.

LFP-akkujen osalta se on huomattavasti helpompaa mutta NMC-akkujen kohdalla paljon haastavampaa.

Tuo varmaan koskee kaikkia niitä autoja jotka ovat Kiinassa myynnissä. Olipa kiinalainen tai ulkomaalainen valmista tai kiinalainen tai ulkomaalainen akku autossa.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme