Miksi jotkut pyöräilijät ajavat autotiellä?
Eiväthän autoilijatkaan aja kevyenliikenteenväylällä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Nämä kilpapyöräiljät luulevat olevansa parempia ihmisiä kuin muut
Se että ajaa maantiepyörällä ei tarkoita välttämättä että on kilpapyöräilijä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä pienellä paikkakunnalla on vain kevyenliikenteenväyliä joissa saa ajaa pyörällä. Tietää, että on aina joku ulkopaikkakuntalainen kun ajaa pyörällä autotiellä tukkien liikennettä keskustassa. Selvät liikennemerkit on kyllä, että missä saa ja kuuluu ajaa pyörällä, mutta kun ei pitää mennä kaupunkien sääntöjen mukaan ja seata liikennettä.
Autotien reunassa täällä on pakko joissakin paikoissa ajaa kun ei ole muuta paikkaa. Siinä reunassa kulkee myös jalankulkijoita.
Autoilijana arvostan pyöräilijöitä, jotka eivät aja jalkakäytävän kaltaisilla pyöräteillä koska heidät on paljon helpompi havaita sieltä autojen seasta. Nykyaikaisella pyörällä kulkee helposti 20-25 km/h, jolloin autojen seassa on kaikille osapuolille turvallisempaa kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan ajaa siellä missä itse haluan!!! Autoilijoiden on sopeuduttava toimimaan minun ehdoilla tai sitten autoilijoiden on maksettava minulle paremman ajoväylät!
Ai että on niin ihanaa hidastaa kun on ohittanut kahden rinnalla ajavia pyöräilijöitä ja pestä auton ikkunoita. Siksi autossa on nyt erikoinen pesuliuos 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitetaan vaikka siitä, että selität, mitä tarkoitat autotiellä.
Kai nyt jokainen tietää mikä on autotie? Vai neuvotko sinä lapsiasi pyöräilemään autotiellä?
Lapset ovat pyöräillessään jalankulkijoita
Olkoot mitä vaan mutta aikuiset voisivat neuvoa että ajetaan suht suoraan ja oikeanpuoleisen liikenteen mukaisesti.
Sillaihan jatkossakin tulee pyörällä ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitan pilliä kovaa kaikille näille pelle pyöräilijöille, jos ovat minun tielläni kun ajan autoa. Ajan myös todella läheltä näitä spandex pellejä, niin että näyttää, että ajan päälle, oppivathan olemaan. Minä en näitä kunnioita, eiväthän hekään kunnioita ketään muita kulkijoita, varsinkaan kävelijöitä, ajavat melkein päälle. Annetaan niille samaa mitä ovat tilanneet. Onko näillä spandex pelleillä pieni muna siellä kireissä housuissa vai mistä on kyse, kun ovat niin YLIMIELISIÄ.
Lienet kehopositiivinen joka ei juuri kävele tai pyöräile. Ilmeisesti vihasi kohdistuu muihinkin tienkäyttäjiin kuin pyöräilijöihin.
En ole kehopositiivinen vaan normaalipainoinen 55-vuotias nainen. Teen pitkiä kahden tunnin kävelylenkkejä useita vii
Oletko itse terve henkisesti?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan ajaa siellä missä itse haluan!!! Autoilijoiden on sopeuduttava toimimaan minun ehdoilla tai sitten autoilijoiden on maksettava minulle paremman ajoväylät!
Ai että on niin ihanaa hidastaa kun on ohittanut kahden rinnalla ajavia pyöräilijöitä ja pestä auton ikkunoita. Siksi autossa on nyt erikoinen pesuliuos 🤣
Voi että,,äitisi on varmaan hirveän ylpeä sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijän paikka
Polkupyöräilijän on pääsääntöisesti ajettava pyörätiellä, mikäli sellainen on liikennemerkillä osoitettu ajosuunnassa. Jos pyörätietä ei ole osoitettu, on pyöräilijän käytettävä ajoradan (n.k. "autotie") oikeaa reunaa. Ajoradalla ei siis saa pääsääntöisesti pyöräillä, jos kulkusuunnassa on pyörätie. [4] Ajoradalla saa ajaa myös myös siinä tapauksessa, että pyörätie on vain vasemmalla puolen tietä ja ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa. [5]
Ongelmana monesti se, että pyörätie siinä sivussa on niin huonokuntoinen, että on parempi ajaa jotain muuta tietä.
Vierailija kirjoitti:
En edes omista minkäänlaista fillaria mutta ymmärrän hyvin miksi spandexit ajavat maantiellä eikä vieressä kulkevalla kevyenliikenteen väylällä,koska minä ulkoilutan meidän koiria siellä.
Mitä väliä sillä on, vaikka kevyen liikenteen väylällä kulkisi lujaa, kunhan koira on asianmukaisesti lyhyessä hihnassa pientareen puolella? Mutta sinäpä sen sanoit: ajoradalla ei ainakaan ole koirien talutushihnojen kaltaisia esteitä, jotka ovat todellinen ongelma ihan tavallisellekin pyöräilijälle.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kilpapyöräiljät luulevat olevansa parempia ihmisiä kuin muut
No kyllähän me ihan selkästi ollaankin.
Mutta jos nyt asiaa, niin pyöräilyn määrä on vain lisääntynyt niin paljon, että nopeiden pyöräilijöiden tyyliä matkii liian moni työmatkapyöräilijä.
Pyöräilijöistä 99,5 % kuuluu pyörätielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitan pilliä kovaa kaikille näille pelle pyöräilijöille, jos ovat minun tielläni kun ajan autoa. Ajan myös todella läheltä näitä spandex pellejä, niin että näyttää, että ajan päälle, oppivathan olemaan. Minä en näitä kunnioita, eiväthän hekään kunnioita ketään muita kulkijoita, varsinkaan kävelijöitä, ajavat melkein päälle. Annetaan niille samaa mitä ovat tilanneet. Onko näillä spandex pelleillä pieni muna siellä kireissä housuissa vai mistä on kyse, kun ovat niin YLIMIELISIÄ.
Lienet kehopositiivinen joka ei juuri kävele tai pyöräile. Ilmeisesti vihasi kohdistuu muihinkin tienkäyttäjiin kuin pyöräilijöihin.
En ole kehopositiivinen vaan normaalipainoinen 55-vuotias nainen. Teen pitkiä kahden tunnin kävelylenkkejä useita vii
Samanlaisia raivopäitä on muitakin. Onneksi ne ovat harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijän paikka
Polkupyöräilijän on pääsääntöisesti ajettava pyörätiellä, mikäli sellainen on liikennemerkillä osoitettu ajosuunnassa. Jos pyörätietä ei ole osoitettu, on pyöräilijän käytettävä ajoradan (n.k. "autotie") oikeaa reunaa. Ajoradalla ei siis saa pääsääntöisesti pyöräillä, jos kulkusuunnassa on pyörätie. [4] Ajoradalla saa ajaa myös myös siinä tapauksessa, että pyörätie on vain vasemmalla puolen tietä ja ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa. [5]
Ongelmana monesti se, että pyörätie siinä sivussa on niin huonokuntoinen, että on parempi ajaa jotain muuta tietä.
Ei autoilijatkaan voi valita tuolla perusteella kummalla ajaa.
Se vaan on pyöräilijän sovitettava nopeutensa sellaiseksi että ehtii huonot kohdat väistämään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sulla mitään autoa ole. Kämänen jopo ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa. Olen huomannut, että osa näistä pyöräilijöistä kaiken lisäksi hermostuu, jos heitä ei ohita, vaikka he ajavat keskellä kaistaa eli selkeästi katsovat olevansa osa ns. nopeaa liikennettä. Minulla on aikaa körötellä perässä , jos pitää ylittää keltainen viiva, jotta pääsisi ohi. Ja sekös suututtaa pyöräilijää.
Valitettavasti tuota ohittamattomuutta esiintyy silloinkin, kun ajetaan rauhallisella maalaistiellä niin reunassa kuin asfaltti antaa myöten. Vaikka viittoilen useita kertoja ohittamaan ja takaa tulevat toiset autoilijat ohittavat lennosta meidät molemmat, silti hän pysyy sitkeästi takanani kilometritolkulla, vaikka tilaa olisi ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes omista minkäänlaista fillaria mutta ymmärrän hyvin miksi spandexit ajavat maantiellä eikä vieressä kulkevalla kevyenliikenteen väylällä,koska minä ulkoilutan meidän koiria siellä.
Mitä väliä sillä on, vaikka kevyen liikenteen väylällä kulkisi lujaa, kunhan koira on asianmukaisesti lyhyessä hihnassa pientareen puolella? Mutta sinäpä sen sanoit: ajoradalla ei ainakaan ole koirien talutushihnojen kaltaisia esteitä, jotka ovat todellinen ongelma ihan tavallisellekin pyöräilijälle.
En kans ymmärrä miksi sen taluttajan pitää kulkea toista reunaa kuin sen mopen siellä fleksin päässä. Ja vähän samoi kun vaikka neljä kulkijaa niin koko väylän leveydeltä mennään.
Tuon takia ajan tiellä koska en tykkää turhaan hiljennellä hyvää vauhtiani
Autotie on autoliike. Ehkä ovat autokauppiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijän paikka
Ei autoilijatkaan voi valita tuolla perusteella kummalla ajaa.
Se vaan on pyöräilijän sovitettava nopeutens
Hoh hoh hohhoijakkata. Pyöräilyn vastustajat ei vaan tajua muita näkökulmia kuin sieltä ratin ja penkin välistä.🥱
Vierailija kirjoitti:
Yli 12-vuotiaan paikka on ajoradalla, ei jalkakäytävällä. Kantakaupungissa ei ole mitään erillisiä pyöräteitä, vaan yksisuuntaisia pyöräkaistoja ajoradan tuntumassa. Jos pyöräkaistaa ei ole, pyöräilijän paikka on yksiselitteisesti kadulla ja tällöin pyöräilijä noudattaa autoilijoiden väistämissääntöjä. Aivan samalla tavalla homma toimii Tukholmassa ja Kööpenhaminassakin, paitsi ettei kukaan daiju opeta lasta pyöräilemään jalkakäytävällä ellei kyse ole potkupyörästä tai kolmipyöräisestä pikkulapsen pyörästä.
Höpöhöpö
Valitettavasti autoilijatkin ajavat pyörätiellä. Esim. kotini lähistöllä on huoltoasema, minne autoilijat oikaisevat pyörätietä pitkin (n. 15 m). Autotietä pitkin matka olisi n. 30 metriä pitempi.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti autoilijatkin ajavat pyörätiellä. Esim. kotini lähistöllä on huoltoasema, minne autoilijat oikaisevat pyörätietä pitkin (n. 15 m). Autotietä pitkin matka olisi n. 30 metriä pitempi.
Pk-seudulla näkee paljon autoja pysäköitynä kevyen liikenteen väylille aivan surutta. Kummallista kitinää, jos yli 12-vuotias pyöräilijä ajaa ajoradalla lain mukaisesti, kun pyöräväylää ei muutoin ole osoitettu. Silloinkin kun pyöräväylä on osoitettu, se luikertelee ajoradan molemmin puolin todella epäloogisesti. Ihmekös tuo, jos pyöräilijä oikaisee. Aika tekopyhää kitistä pyöräilijöistä tai autoilijoista, puolin ja toisin.
Täällä pienellä paikkakunnalla on vain kevyenliikenteenväyliä joissa saa ajaa pyörällä. Tietää, että on aina joku ulkopaikkakuntalainen kun ajaa pyörällä autotiellä tukkien liikennettä keskustassa. Selvät liikennemerkit on kyllä, että missä saa ja kuuluu ajaa pyörällä, mutta kun ei pitää mennä kaupunkien sääntöjen mukaan ja seata liikennettä.
Autotien reunassa täällä on pakko joissakin paikoissa ajaa kun ei ole muuta paikkaa. Siinä reunassa kulkee myös jalankulkijoita.