Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun ystävä on tuuliviiri.

Vierailija
16.03.2007 |

Ystävän puheet on pelkkää suurta ristiriitaa. Ollaan lähdössä kimpassa lapin mökille, ja ensin toinen sanoo, että syötävät ostetaan paikan päältä, eikä aleta täältä raahaamaan. Myöhemmin sitten luetteli, mitä kaikkea (eli jääkaapillisen) oli suunnitellut täältä etelästä mukaan otettavaksi.

Tai sitten aiemmin sanoi, että toisen aikuisen pitää istua matkalla takapenkillä lapsia viihdyttämässä. Seuraavalla kerralla se menikin niin, että lapset ja lelut ladataan takapenkille, ja saavat pärjätä siellä keskenään.

Ja ensin sanoi, että tehdään mökissä vuorotellen ruokaa. Ja seuraavalla kerralla ei haluakaan tehdä ruokaa, vaan kyllä me voidaan loman kunniaksi syödä ulkona.

Minusta on todella hämmentävää suunnitella yhteistä lomaa, kun en minä ota mitään selvää, millaisia suunnitelmia toisella perheellä on. Tietystihän jokainen saa tehdä perillä niin kuin haluaa, mutta kun nyt kerran kuitenkin samassa mökissä asutaan, niin voisihan meillä jotain yhteistä suunnitelmaa olla, ettei käy niin, että toisilla on mukana lasketteluvehkeet ja toisilla uimapuvut, ja lapset parkuu, että miksi me ei päästä uimaan kun noikin menee.

Kertokaapa mulle, miksi ihmeessä joku on tuollainen tuuliviiri. Onko hän vain päättämätön? Vai onko hän vain perusluonteeltaan epälooginen? Vai onko hän ajattelematon? Vai mitä on? Kertokaa, että voisin toista paremmin ymmärtää.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ensin esitti oman mielipiteensä, mutta keskusteltuaan miehensä kanssa tulivatkin aina toiseen tulokseen (mies eri mieltä eikä kaverillasi sanavaltaa oikeasti)?

Vierailija
2/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveisin itsensä tunnistanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä on kyse, kun se on musta hämmentävää. Miten mun pitäisi suhtautua suunnittelemiseen, kun suunnitelmat muuttuu ihan koko ajan ja sovitut ei pidä.

Oot mun ystävän kopio, joka ei todella oo nyt netissä.

Vierailija
4/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että heittää vitsinä juttuja, ja minä otan ihan tosissani. Tai sitten tietysti aina voin muutenkin ymmärtää toisen sanoja väärin. Viestintähän on tunnetusti yksi vaikeimpia taiteen lajeja. ap

Vierailija
5/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kertokaa nyt oikeesti jotain mielipiteitä. Tai vaikka omia kokemuksia, että mikä on paras suhtautumistapa. ap

Vierailija
6/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiet nyt yksin kertaisesti ovat sellaisia.. Mieli muuttuu hetkessä.. Koita soputua tai jätä loma väliin..

Vierailija
7/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sille ja sano, että sovitaanpa asiat nyt kuntoon. Sitten käytte läpi kaiken.

Mulla on yksi tuollainen kaveri ja en ota niin tosissaan sen juttuja aina. Mieli muuttuu monesti. Aluksi olin vähän pihalla joskus sen kanssa, mutta sitten huomasin sen luonteen. Jos esim. sovitaan meno parin viikon päähän niin pitää pari pv ennen menoa vielä tarkistaa, että muistaako koko juttua enää. Joskus on unohtanut ja sopinut muuta.

Vierailija
8/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nyt satut sitten ap olemaan säkin puolestasi mun ystävän kopio, niin pyydän sua miettimään omaa käytöstäsi. Huomaatko että haluat hallita tilanteita toteuttamalla kaiken pienessä mielessäsi tietyn kaavan mukaan, etukäteen? se ei aina onnistu, varsinkin kun on perheloma kyseessä. Tilanteet on harvoin käytännössä sellaisia millaisiksi ne on etukäteen kuvitellut. Yleensä mennään lasten ehdoilla sen suhteen millainen tunnelma sattuu kussakin tilanteessa olemaan. Itse oon seurannut vierestä kun ystävä itkee etten jaksakaan tehdä koko porukalle ruokaa vaan haluan viedä porukan ravintolaan syömään kun on koko päivä touhuttu lumessa ulkona ja lapset huutaa nälkäänsä vieressä.

Vierailija
9/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin kerran on, niin sit mun ei tarvi ajatella, että oonko mä ymmärtänyt sen puheet ihan väärin. Tai että sillä ois joku suurempi agenda, jota minä vain en hahmota.

Mun olis jo aika oppia sen tyyli ja tottua siihen. Se tyyli vaan on niin erilainen kuin kenelläkään muulla, että mun kova kallo ei tunnu ikinä tottuvan siihen. Mutta enköhän lomalla saa sitä totuttelua ihan rautaisannoksen. Kyllähän sen jälkeen kaikenlainen yhteistyö käy helpommin, kun toisen tuntee paremmin.

Vierailija
10/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo ihmissuhdehan on sulle pelkkää pakkopullaa eikä mitään ystävyyttä. Olisipa ihanaa saada tänne sinun ystäväsi näkökulma samaan typerään loma-asiaan.

Vierailija
11/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomalle, vaan menna fiiliksen mukaan..

Vierailija
12/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain tuollaisesta minäkin kuvittelen olevani kyse, että minä todellakin tykkään suunnitella asioita etukäteen. Minulle loman suunnittelu on jo osa sitä loman iloa. Tietysti tiedän myös, että kaikki eivät välitä suunnittelusta, vaan haluavat mennä senhetkisen fiiliksen mukaan.

Ja kun kaksi ääripäätä kohtaa, niin mun mielestä se yhteinen sävel täytyy löytyä jostain siitä puolivälistä. Eli tietysti ymmärrän, ettei etukäteen voida tehdä tarkkoja suunnitelmia, sillä esim. ilmathan määrävät osaltaan mitä voidaan tehdä. Ja juuri tuo mainitsemasi esimerkki on meille kotonakin aivan arkipäivää, eli tullaan myöhään kotiin, eikä ole enää aikaa laittaa mitään kunnon ruokaa. Kotona napataan pakastimesta jotain hätävarapitsaa. Lomalla ei ole pakastinta, joten siellä painutaan valmiiseen pöytään. Eli vaikka suunnitelmia tehdään, niin minulle on kyllä aivan itsestäänselvää, että niitä muutetaan tilanteeseen sopivaksi.

Silti mielestäni jokin määrä suunnittelua on tarpeen, ettei käy jotain sellaista, mitä ensimmäisessä viestissä kuvailin: eli toinen perhe on pakannut mukaan uimapuvut ja lähtee kylpylään, kun toiselle perheelle ei ole tullut mieleenkään, että lumilomalla voisi uida, joten uimapuvut ovat kotona. Jotkut suuret linjat on mielestäni syytä sopia etukäteen, ettei kenenkään tarvi tuntea perillä, että joutuu luopumaan jostain. Tai ettei kenenkään tarvi etukäteen jännittää, että oletetaanko hänen olevan aina lapsenvahtina tms.

Luulen myös, että meillä tilanne on se, että molemmat naiset ovat luonnostaan vähän sellaisia päällepäsmäreitä. Senhän sitten arvaakin, miten siitä tulee ongelmia. Mutta varmasti molemmat myös yritämme parhaamme mukaan joustaa. Ja ihan oikeasti tarkoitan tuota. Itse aivan tietoisesti olen yrittänyt minimoida yhteistä suunnittelemista, etteivät muut hermostuisi. Ja aivan varmasti toiselta puolelta yritetään pitää suu supussa, ettei tule möläytettyä mitään typerää. Ja arvostan sitä.

Vierailija
13/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

miksi puhut ystävyydestä kun suhtaudut häneen tuohon sävyyn?

tuo ihmissuhdehan on sulle pelkkää pakkopullaa eikä mitään ystävyyttä. Olisipa ihanaa saada tänne sinun ystäväsi näkökulma samaan typerään loma-asiaan.

Ja siinä oot ihan oikeessa, että tää loma-asia on typerä. Mutta kuten arvata saattaa, niin kysehän ei ole vain lomasta, vaan kaikesta muustakin kanssakäymisestä. Nyt esimerkkinä on vain jäävuoren huippu.

Mutta eikö meidän kaikkien pidä tulla monenlaisten ihmisten kanssa toimeen. Siitähän tässä vain on kysymys.

ap

Vierailija
14/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

itseasiassa mäkään en haluaisi tehdä ihan terkkoja suunnitelmia

Se mitä minä haen suunnittelulla, on se, ettei mukaan tarvitsisi pakata kovin paljon ylimääräistä tavaraa ihan vain varmuuden vuoksi. Kun perhettä on, niin siitä kertyy äkkiä pari kassillista lisää tavaraa, joita ei ehkä perillä tarvitakaan.

Ja kun autossa tila on kuitenkin rajallinen, niin siksi ihan kaikkea ei ole mahdollista ottaa. Ja kun toinen perhe taas tuntuu ajattelevan toisin päin, että ainahan kaikkea voi mukaan ottaa, niin pian tavaraa on niin, ettei niitä ole mitään toivoakaan saada kaikkia mahtumaan.

Ja toinen asia, mikä minua huolettaa, on ruokatavaroiden kuljettaminen aurinkoisella ilmalla autossa maan päästä toiseen. Minä ostaisin mieluummin perillä tuoreita tuotteita, joiden kylmäketjusta asiantuntijat ovat huolehtineet.

Ja juu tiedetään, että minä oon tällainen stressaaja. Mulle epätietoisuus aiheuttaa stressiä.

ap

Vierailija
15/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän perhe voi pakata ne kamat mitä te tarvitsette ja toinen perhe ottaa ne mitä tarvitsee? Miksi sekin pitää olla yhdessä sovittu? Toiset tulee toimeen vähemmällä, toiset enemmällä, se nyt vain on fakta. Oletteko menossa samalla autolla? Jos ette, niin mitä se heidän tavaramääränsä teitä haittaa?

Jos joku sanoisi minulle että joku aikuinen istuu sitten lasten kanssa takana, en tosiaankaan ottaisi sitä jumalan sanana ja virallisena dokumenttina. Monestihan suunnitellessa asioita sitä innostuu maalailemaan jos jonkinlaisia kuvia asioista tyyliin " olisi kiva tehdä sitä ja käydä tuolla" . Tai: " pitääkin sitten ostaa vain aamiaistarvikkeet mökkiin ja käydä muuten ravintoloissa syömässä." Ei kai tuollainen tarkoita kenellekään sitä että se on sitten ainoa totuus? Että sitten ei tehdä muuta? Tai että jos erehtyy sanomaan jossakin vaiheessa että aikuinen istuu takana lasten kanssa, niin se on sitten niin hamaan tappiin asti? Pitäisköhän sun herätä?

Ja jos " ystäväsi" on ostamassa kylmäsäilytystä vaativia tuotteita, aukaise hyvä nainen suusi ja sano asiasta!

Vierailija:

Vierailija:

itseasiassa mäkään en haluaisi tehdä ihan terkkoja suunnitelmia

Se mitä minä haen suunnittelulla, on se, ettei mukaan tarvitsisi pakata kovin paljon ylimääräistä tavaraa ihan vain varmuuden vuoksi. Kun perhettä on, niin siitä kertyy äkkiä pari kassillista lisää tavaraa, joita ei ehkä perillä tarvitakaan.

Ja kun autossa tila on kuitenkin rajallinen, niin siksi ihan kaikkea ei ole mahdollista ottaa. Ja kun toinen perhe taas tuntuu ajattelevan toisin päin, että ainahan kaikkea voi mukaan ottaa, niin pian tavaraa on niin, ettei niitä ole mitään toivoakaan saada kaikkia mahtumaan.

Ja toinen asia, mikä minua huolettaa, on ruokatavaroiden kuljettaminen aurinkoisella ilmalla autossa maan päästä toiseen. Minä ostaisin mieluummin perillä tuoreita tuotteita, joiden kylmäketjusta asiantuntijat ovat huolehtineet.

Ja juu tiedetään, että minä oon tällainen stressaaja. Mulle epätietoisuus aiheuttaa stressiä.

ap

Vierailija
16/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolle ei voinut sanoa että " me ehkä mennään sinne" tai että " me ajateltiin ehkä tehdä näin" . Jokainen suusta päästetty lause oli totuus ja siitä poikkeaminen oli juuri " tuuliviiriyttä" . Mitään ei voinut ajatella ääneen ja mitään suunnitelmia ei voinut muuttaa. Kun puoli vuotta aikaisemmin oltiin sovittu jotain, siinä piti pysyä, vaikka olin sanonut että voi olla että myöhemmin haluan tehdä erään asian toisella tavalla. Se ei auttanut, vaan ensiksi sanotussa piti pysyä tai ainakin taiteilla hänen kanssaan jonkinlainen kompromissi.

Ei enää ikinä kontrollifriikkejä ystäviksi!

Vierailija
17/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on mukavia ystäviä, joiden kanssa ollaan todettu, että ei voitaisi missään tapauksessa lomailla samassa asunnossa ja joidenkin toisten kanssa taas ei ole mitään ongelmia. Jotkut ovat juuri kuvailemasi kaltaisia ihmisiä. Jos lomaillaan yhdessä, täytyy olla suurinpiirtein samanlaiset tavat toimia ja yhteisistä asioista täytyy voida sopia. Eihän siitä mitään tule, että sovitaan kokkaaminen puoliksi, ja kun toinen tuo puolet ruokatarvikkeista jonnekin korpeen, toinen päättääkin että ei tällä lomalla laita ruokaa ollenkaan. Kannattaa ap tämän perheen kanssa harrastaa vain kyläilyjä puolin ja toisin, ja jättää lomat väliin. tai sitten ottaa asia puheeksi silläkin uhalla, että toinen loukkaanntuu.

Vierailija
18/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivät lasketellaan yhdessä, joten yhdessäoloakin tulee varmasti ihan riittävästi.

Vierailija:

minulla on mukavia ystäviä, joiden kanssa ollaan todettu, että ei voitaisi missään tapauksessa lomailla samassa asunnossa ja joidenkin toisten kanssa taas ei ole mitään ongelmia. Jotkut ovat juuri kuvailemasi kaltaisia ihmisiä. Jos lomaillaan yhdessä, täytyy olla suurinpiirtein samanlaiset tavat toimia ja yhteisistä asioista täytyy voida sopia. Eihän siitä mitään tule, että sovitaan kokkaaminen puoliksi, ja kun toinen tuo puolet ruokatarvikkeista jonnekin korpeen, toinen päättääkin että ei tällä lomalla laita ruokaa ollenkaan. Kannattaa ap tämän perheen kanssa harrastaa vain kyläilyjä puolin ja toisin, ja jättää lomat väliin. tai sitten ottaa asia puheeksi silläkin uhalla, että toinen loukkaanntuu.

Vierailija
19/20 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

etukäteen. Eihän se sitten estä vaihtamasta suunnitelmaa tarpeen mukaan, mutta jos on sovittu, että laitetaan vuorotellen ruokaa, täytyy pystyä luottamaan siihen, että toinen myös laittaa ruokaa omalla vuorollaan (tai kuskaa koko porukan ravinteliin). Sehän se yhteisen loman tarkoitus on, että ollaan yhdessä?

Just oltiin viikko naapurin rouvan ja lasten kanssa reissussa ja kun molemmat ovat ajankäytöstä samaa mieltä ja kykeneviä sekä sopimaan asioista etukäteen että joustamaan pikkuasioissa, oli meillä tosi mukava matka.

Vierailija
20/20 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän puhujallakin pitää jotain vastuuta olla siitä, mitä suustaan päästää. Ei voi olla ylivoimaisen vaikeaa jotenkin ilmaista toiselle se, että tämä on nyt vasta pohdintaa, eikä vielä lopullinen suunnitelma. Mistä kuulija voi tietää, kummasta on kyse, jos puhuja johtaa harhaan.